מבוא- אינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי ג אורלוף

מבוא לספר "אינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי" מאת ד"ר ג'ודית אורלוף. הוצאת אופוס, 2013.

מערכת האתר

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהרפואה משלימה
פרק מתוך ספר בנושא רפואה, בריאות, פסיכולוגיה , ביולוגיה, חברה

הקדמה  לספר "אינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי"

מבוא לספר "אינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי" מאת ד"ר ג'ודית אורלוף. הוצאת אופוס, 2013.

מאת תומס מור, מחבר הספר  Care of the Soul

מבוא לספר "אינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי"

זה כמה מאות שנים אנחנו יוצרים תרבות מודרנית המציעה לנו יתרונות רבים, ונדמה שהיא ההתפתחות הטבעית של תבונת האדם. איננו מהססים להלל אותה כפסגת יצירתיותו של האדם. ערכיה הפילוסופיים – ההגיוניים, המכאניים, החילוניים – נוגעים בכל תחום בחיינו, החל בחינוך וברפואה ועד לפוליטיקה, מה שמעניק את התחושה ואולי את האשליה שאנו מבינים את הטבע, את גוף האדם ואת הנפש, ושאנו יכולים כעת לשלוט בהם לטובת הכלל.

כנראה שיש משהו מושך מאוד בפילוסופיה זו של המודרניזם, מאחר שהיא מוסיפה להתפשט בעולם וסוחפת אל פיה הפעור אנשים ששמרו במשך זמן רב על מסורות עתיקות של התייחסות אינטואיטיבית, קסומה, מאגית, דתית וארוטית לחיים – ערכים המוקצים בדרך כלל בחברה המודרנית. מעטים מודעים לסכנות הגלומות במודרניזם, לגבולות החמורים שבהם הוא תוחם את מה שנחשב להבנה אנושית ולחוויות אנושיות "נורמליות". הפכנו להיות מומחים לממדים החומריים של הטבע ושל התרבות, ובה בעת אין לנו כמעט מושג על חוויות רבות שמעוררות רגש עמוק ושיש להן משמעות רבה בחייו של כל אדם.

בהקשר זה של החזון המתכווץ מאוד של חיי האדם מציע ספרה של ג'ודית אורלוף אינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי הקלה משמעותית. סיפורה מרגש ומלמד כאחד. הוא חושף עד כמה קשה, ועם זאת עד כמה מתגמל, להיפתח לצורות ידע ואמפתיה שמודרות מהתפיסה המודרנית של נורמליות. כנותה באשר להתנסויותיה והתובנות שלה על טיפוח האינטואיציה, החלומות, הרשמים האינטואיטיביים, הריפוי והקהילה עשויות לתת לכמה קוראים מהססים את האומץ לחבוק את כישרונותיהם שלהם, את האינדיבידואליות שלהם ואת חמלתם הבלתי מותנית.

בסיפור חייה מדגימה ד"ר אורלוף כיצד כולנו, כולל המוכשרים ובעלי המודעות שבינינו, מפנימים את הראייה המגבילה של העולם המודרני, מהססים לבטוח באינטואיציות שלנו וחוששים לפעול על-פי תפיסות וידע מעודנים יותר. בסיפורים נוגעים ללב על אוהבים, הורים ומטופלים, היא מעניקה לנו שיעורים חשובים על הקשרים העמוקים הקיימים בין אינטואיציה לקהילה, בין ידע אינטימי לאהבה. באמצעות דוגמאות מחייה היא מלמדת אותנו לבטוח בוודאות הפחות רציונאלית של הלב ומראה לנו כיצד אנו יכולים להתקרב במידה שלא ידענו שאפשרית לאנשים שסביבנו ולחיות ברגישות אתית גבוהה יותר ומתגוננת פחות, על-ידי כך שנחיה את החיים מתוך מקור עמוק יותר של ידע ושל מחשבה.
אינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי אינו ספר מתגונן. הוא אינו מגונן על הנושא העדין של ידע אינטואיטיבי או מחזק אותו באמצעות ז'רגון טכני, אלא דווקא מציג סיפורים ברורים ומסקרנים השזורים בלקחים רבי-ערך הנוגעים לטיפוח היכולות האינטואיטיביות. איננו יכולים להרחיב את יריעת ערכי המודרניזם עד שלא נשתחרר מדרכי הביטוי שלהם. הסיפורים האינטימיים, הכנים והמרתקים שהיא מספרת מרגשים ומשכנעים אותי יותר מכפי שהייתי משתכנע מניסויים, ממחקרים ומסטטיסטיקה.

יש ימים שבהם אני מרשה לעצמי לדמיין שיבוא יום שבו ניטוש את יחסנו המתנשא כלפי העבר וכלפי התרבויות המסורתיות, שבהן נהגו להשתמש באינטואיציה בצורה אינטלקטואלית ומסוגננת. אני מאמין שברגע שנרחיב את מגוון הדרכים שבעזרתן אנו מכירים את העולם ומגיבים אליו, נגלה פתרונות לבעיות אישיות וחברתיות שחומקות מאיתנו בעידן הייטק של רפואה ופילוסופיה מודרניות. איננו יכולים למצוא פתרונות לבעיות שלנו מפני שנעלנו את מוחנו בפני השיטות והגישות המתאימות.

במידת מה, הספר אינטואיציה: להקשיב לקול הפנימי שם דגש על הלב ולא על המוח. ברור שמטרתו אינה לשכנע את העולם בנקודת מבט מסוימת או להציע עוצמה והישגים. כוונותיו מגיעות מלב טוב, ולכן אני בוטח בו ולומד ממנו. אני מזמין אתכם לפתוח את לבכם כדי שאולי תוכלו גם אתם לגלות את הנפש העמוקה השוכנת אצלכם מתחת לשכבות של הנחות ושל ציפיות מודרניות. הנפש הזאת, על כוחותיה הבלתי רגילים והאינדיבידואליים מאוד – שלעתים קרובות לא ניתן להסבירם – יכולה לגרום לחיים של כל אחד מאיתנו להיות חיוניים, מלאי תקווה ורבי משמעות.  

 

לרכישת הספר "אינטואיציה – להקשיב לקול הפנימי" בהוצאת אופוס 

 

דילוג לתוכן