מבנה האישיות על פי פרויד

מהו מבנה האישיות על פי פרויד? מה הן רמות המודעות על פי זיגמונד פרויד? מבנה האישיות על פי המודל הסטרוקטורלי מורכב משלושה מבנים. המבנה הראשון הוא הסתמי או האיד Id. מבנה האישיות השני הוא האגו – האני EGO. המבנה השלישי על פי מודל מבנה האישיות הסטרוקטורלי של פרויד הוא האני העליון – סופר אגו Super Ago. מעבר לכך, על פי זיגמונד פרויד האישיות כוללת שני היבטים: רמות מודעות וחלקי אישיות.

מהו מבנה האישיות על פי פרויד? מה הן רמות המודעות על פי זיגמונד פרויד? צילום אילוסטרציה: Pixabay Ryan McGuire
מהו מבנה האישיות על פי פרויד? מה הן רמות המודעות על פי זיגמונד פרויד? צילום אילוסטרציה: Pixabay Ryan McGuire

ההיבט הראשון הוא החלק הנוגע למבנה האישיות הכולל כאמור את האיד, האגו והסופר אגו. ההיבט השני נוגע לרמות המודעות. זיגמונד פרויד תאר 3 רמות של מודעות באישיות של האדם:

  1. מודע – Conscious – תכנים המצויים בתודעה שלנו באופן נגיש בזמן מסוים. למשל מודעות לגבי מהם שלושת חלקי האישיות על פי פרויד שכעת קראת עליהם נמצאים במודע.
  2. סמוך למודע – Preconscious. תכנים שניתן להגיע אליהם באמצעות המודע אל מצויים סמוך למודעות. למשל שמו של החבר הטוב ביותר שהיה לנו בחטיבת הביניים.
  3. לא מודע – Unconscious. תכנים שהפרט לא מודע לקיומם אך משפיעים על רגשותינו, מחשבותינו והתנהגותנו. למשל זיכרון מודחק לא מודע לגבי הכאה של אמא על ידי אבא בגיל צעיר.

אולי יעניין אותך גם:

 

3 מרכיבי האישיות על פי תיאורית מבנה האישיות של זיגמונד פרויד

על פי זיגמונד פרויד קיימים כאמור שלושה חלקים משמעותיים באישיות של הפרט:

1. הסתמי – איד Id.

חלק זה כולל רכיב לא מודע הקשור לאינסטינקטים מולדים שאינם עוברים שינויים במהלך חיינו. חלק זה הוא מולד. האינסטינקטים המצויים באיד מתייחסים ליצר המוות המניע אותנו לפגיעה בעצמנו ובאחרים לרבות תוקפנות וליצר החיים הגורמים לנו לשמור על עצמנו, להתפתח, לאהוב, ליצור, לשרוד. מקור התהוות האיד והיצרים הוא בתהליכים גנטיים ביולוגיים המגיעים לשיווי משקל במטרה להפחית סבל וכאב ולחפש ולהגביר את הנאתנו.

2. אגו – אני EGO.

האגו או האני הוא החלק באישיות אשר מתווך בין האני העליון והנורמות החברתיות, המוסר ודחיית הסיפוקים לבין הדחפים המצויים באיד. האני פועל לפי עקרון המציאות. עקרון המציאות מיועד להביא אותנו לסיפוק האינסטינקטים באופן מווסת בהתאם לסביבה החברתית בהתחשב במגבלות המציאות. חלק מהאני מצוי במודע, חלק בלא מודע וחלק סמוך למודע. האגו על פי פרויד מתפתחת החל מהשנה השנייה לחיינו.

3. האני העליון – סופר אגו – Super Ago.

האני העליון כולל את כלל הנורמות, הדרישות, הערכים, הדרישות החברתיות, הצווים, החוקים החברתיים השונים שמצפים מהאדם לנהוג על פיהם. הסופר אגו- האני העליון פועל על פי עקרון המוסר שמטרתו לפעול באופן אידאלי על פי הנדרש בחברה. הסופר-אגו מתחיל להתפתח מגיל 3 עד גיל 5. .