מחקר : מבנה המוח מנבא דעות פוליטיות

החוקרים מצביעים על איזורים מוגדלים אצל בעלי נטייה שמאלנית ואחרים אצל בעלי נטייה ימנית שמרנית

מערכת האתר

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבדיקות דם
מבנה המוח. מקור: ויקיפדיה. רשיון PD. איור: Brodmann-Mysid

מחקר : מבנה איזורי המוח מנבאים דעות פוליטיות -ליברליות או שמרניות

מדוע אנשים מסוימים הם בעלי דיעות פוליטיות שמרניות ונטייה להצביע לימין ואחרים הם בעלי  נטייה ליברלית ונוטים להצביע לשמאל ?  התשובה נעוצה במבנה המוח. כך לפי מחקר חדש.

מחקרים קודמים הראו כי גנטיקה עשויה להשפיע על דעות פוליטיות. כך נמצא כי בהשוואה לבעלי השפה פוליטית ליברלית –"שמאלנית", אנשים בעלי נטייה פוליטית ימנית שמרנית נמצאו כבעלי נטייה גדולה יותר לפחדים ולתגובות תוקפניות בעת הימצאות בנסיבות מאיימות.

קיימים הבדלים משמעותיים בתהליכים השכליים הקוגניטיבים בין בעלי נטייה שמרנית לבעלי נטייה פוליטית ליברלית שמאלנית, לפי ממצאי בחינות פסיכולוגיות. מגוון הדיעות הפוליטיות משקף השפעה גנטית ואינטראקציות עם גורמים סביבתיים.

על רקע מחקרים בתחום, במחקר הנוכחי שפורסם בכתב העת Current Biology ביקשו החוקרים לבחון מה הוא מבנה המוח שגורם לנטיות הפוליטיות השונות. הם עשו זאת במחקר שכלל 90 בוגרים, שנשאלו על דעותיהם הפוליטיות, באמצעות שאלון דירוג עצמי היכן מצוי הנבדק מבחינת השקפותיו במפה הפוליטית האמריקאית. לאחר מכן נסרקו איזורי המוח השונים של הנבדקים באמצעות בדיקת תהודה מגנטית MRI.

ניתוח התוצאות העלה כי אנשים שהתאפיינו בדיעות פוליטיות שמאלניות- ליברליות, נמצאו כבעלי יותר חומר אפור במוח בקורטקס הסינגוליטי הקדמי anterior cingulate cortex בהשוואה לאנשים שדיווחו על עצמם כבעלי נטייה פוליטית שמרנית ימנית.

לעומת זאת ניתוח התוצאות העלה כי אנשים שהתאפיינו בדיעות פוליטיות ימניות-שמרניות-, נמצאו כבעלי בלוטת שקד מוגדלת בצד ימין – קבוצת הגרעינים המוחיים המכונה אמיגדלה, בהשוואה לבעלי נטייה שמאלנית-ליברלית.

 

לסיכום, ממצאי המחקר העלו כי ליברליזם פוליטי ושמרנות נמצאו קשורים למבנה המוח. ליברליות (מקושרת עם נטייה פוליטית שמאלנית) נמצאה כקשורה לנפח רב יותר של החומר האפור במוח- בקורטקס הסינגוליטי הקדמי. לעומת זאת נטייה שמרנית (המקושרת עם השקפה פוליטית ימנית) הייתה קשורה לנפח רב יותר של האמיגדלה בצד ימין.

החוקרים אף בנו מודל בהתאם לממצאים, אשר נחל הצלחה בניבוי דעות פוליטיות- המודל איפשר לחוקרים לחזות ברמת דיוק של כ-70% מה תהיה ההשקפה הפוליטית של נבדק כלשהו.

 

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן