מבצע חיסוני הקורונה בישראל

על רקע תהייתם של הססני חיסונים בישראל ובעולם האם להתחסן כנגד הקורונה, יחל מבצע חיסונים על בסיס חיסוני הנגיף של פייזר, שהגיעו לארץ

דקל שחף

עודכן בתאריך

בריאות הציבורנגיף קורונה
ממשיכים להתגונן מפני נגיף הקורונה. צילום: Pixabay Helena Jankovičová Kováčov

מבצע חיסוני הקורונה מתחיל בישראל. זאת לאחר הנחיתה של מטוסי התובלה בישראל אתמול שנשאו עימם משלוח חיסונים ראשונים כנגד נגיף הקורונה. אמש הצהיר ראש הממשלה נתניהו כי מבצע החיסונים יתחיל בעוד כשבועיים. ראש הממשלה ושר הבריאות ציינו כי מדינת ישראל ערוכה לחסן עשרות אלפי אנשים מידי יום.

על רקע זה, בתי החולים וקופות החולים בישראלים נערכים למבצע החיסונים הגדול. בית החולים שיבא תל השומר לדוגמה תרגל היום את הגעת החיסונים של פייזר. המוסדות הרפואיים נערכים איך לאפשר לציבור להתחסן לקורונה ומתן החיסון בתנאים המדמים קבלת קהל מורכבת בעידן הקורונה. זאת לצד תנאים לוגיסטיים של מתן הנגיף.

האם להתחסן כנגד הקורונה?

כזכור חיסוני הקורונה שהגיע לארץ הינם של חברת התרופות פייזר. החיסונים נדרשים להיות באחסון בתנאי קור משמעותיים. לכן פתיחת החיסונים והשימוש בהם נדרש להיות מדויק ומהיר.  עקב כך ההערכות למתן החיסונים אינה כפי שנעשית בחיסוני שפעת לדוגמה.

סקרים ותגובות של רבים בציבור הישראלי מביעים רצון עז לקבל את החיסון. קבלת החיסון תהיה חלק מחזרה לשגרה של חיים ללא סיכון לחלות בנגיף. נגיף הקורונה התגלה כמחולל תחלואה מורכבת. נזקים רבים ותופעות רפואיות חמורות וקלות של הנגיף התגלו בחודשים האחרונים. לפיכך, אי קבלת חיסון גוזרת על המסרבים סיכון לחלות ולהדביק אחרים, ולסכן את בריאותם.

עם זאת הססני חיסונים רבים מבטאים חששות והתנגדויות כנגד החיסון. רבים מביעים חשש מבטיחות ויעילות החיסונים ומבקשים להמתין עד שרבים אחרים יתחסנו.  עוד נמצא שצעירים ובני מגזרים שונים ממאנים להתחסן יותר מאחרים. כך, הם מקווים שנתונים רבים יותר יצטברו על תופעות לוואי לאחר החיסון לקורונה, השלכות ונזקים לא צפויים של הנגיף. זאת למרות מומחים רבים מתחומי הבריאות המאשרים את יעילות החיסונים ואת בטיחותם היחסית. זאת גם לנוכח התקופה הקצרה בה הם פותחו ונבחנו.

 

אישור לחיסון של פייזר

על רקע הגעת החיסונים לישראל, החל מבצע החיסון של הציבור בבריטניה. במקביל, אישרה גם קנדה את חיסון הקורונה של פייזר. הרשות הקנדית הפדרלית לבריאות אישרה את החיסון של חברת פייזר. עוד אישרה הרשות גם את החיסון של חברת ביונטק. הרשות הקנדית אישרה כי החיסון נגד קורונה בטוח לשימוש. עוד אישרה הרשות הרפואית הקנדית כי החיסון עומד בסטנדרטים המחמירים ביחס לאיכות, יעילות ובטיחות השימוש בו.

בימים אלה מסתיימים דיונים סופיים לגבי אישור החיסון של פייזר לחיסון הקורונה בארצות הברית. זאת לאחר סיכום שנערך כבר השבוע ולפיו החיסון של פייזר עומד בקריטריונים מקדמיים. עוד ציינו לגבי בטיחותו כי לא התגלו נתונים שעלולים למנוע את אישורו.

בטיחות החיסון לקורונה

מקרי המוות הספורים של משתתפים בניסוי שלא קיבלו את החיסון וכן קיבלו את החיסון לא יוחסו לחיסון כנגד הנגיף, ככל הנראה. על פי הדיונים שיסתיימו היום, ייקבע האם לאשר סופית את החיסון ע"י הFDA.

מן הניסוי עולה כי מתוך מעל 40,000 משתתפים ארעו שישה מקרי מוות. שני מקרי מוות ארעו בקבוצה של עשרות אלפי האנשים שקיבלו חיסון דמה- פלצבו ללא רכיב החיסון האמיתי. רק שני מקרי מוות ארעו בקבוצה של עשרות אלפי המשתתפים שקיבלו את החיסון של פייזר לנגיף הקורונה. שני המשתתפים היו בגיל בוגר יחסית. אחד נפטר עקב התקף לב. המשתתף השני בקבוצת הניסוי נפטר מטרשת נפוצה.

כאמור, נראה שמומחי רשות התרופות והמזון האמריקאי אינם מייחסים את מקרי המוות לחסיון עצמו. שני נפטרים אלה עומדים ביחס לארבעה מקרי מוות בקבוצת הפלצבו שלא קיבלה חיסון (בין היתר מוות משבץ ומהתקף לב).

 

 

 

 

 

דילוג לתוכן