מבקר המדינה: טיפול לקוי בחולי דיאליזה

ממצאי דו”ח מבקר המדינה מעלים  ליקויים הגורמים למקרי מוות מיותרים של חולים שנפטרים בהמתנה להשתלת כליה

דו”ח מבקר המדינה לשנת 2012 מצביע על שורה של מחדלים בטיפול בחולי אי ספיקת כליות בישראל המציבים את המדינה במקום הראשון במדינות המערביות במוות בעקבות מחלה כלייתית. 

כליות. מקור: ויקיפדיה. מאת : Arcadian
כליות. מקור: ויקיפדיה. מאת : Arcadian

מדו”ח המבקר לשנת 2012 עולה כי בישראל לא מתקיים טיפול יסודי והולם לטיפול בחולי כליות, הממתינים להשתלת כלייה, בין היתר בשל סיבות מקצועיות, העדר משאבים, מיעוט כוח אדם מקצועי. המבקר מצביע על מספר ליקויים מרכזיים וביניהם:

  1. העדר זיהוי מוקדם – פגיעה באיכות הטיפול בשל עיכובים, איחור בטיפול או באבחון בשל המתנה ממשוכת לתורים, ואי זיהוי הבעיה כנפרולוגית על ידי רפואי המשפחה.
  2. מיעוט מומחים בתחום הנפרולוגיה- חרף עליה במספר חולי הכליות, לא גדל מספר הנפרולוגים בהתאם וכיום קיימת מצוקה בגיוס מומחים בתחום, המובילה לפגיעה בזמינות הטיפול.
  3. ירידה במספרם של טיפולי הדיאליזה שנערכים על ידי המטופלים בבתיהם.
  4. העדר מדדי איכות מתאימים לבדיקת יעילותם של טיפולי דיאליזה.
  5. העדר עדכון ומשוב לגבי הביקורת והליקויים שנמצאו בהם בעקבות הבקרות שמבצע משרד הבריאות ביחידות הנפרולוגיה בבתי החולים ובמרפאות הדיאליזה.
  6. העדר בדיקות מתקדמות עקב העדר תקציבים וכן הימנעות מבדיקות שיכלו להוביל להשתלות  – הביקורת העלתה עשרות מקרים בהם יחידות נפרולוגיות ומרפאות דיאליזה לא שלחו דגימות דם של המטופלים כנדרש למעבדה לסיווג רקמות ועקב כך יתכן שחולים שהמתינו להשתלת כליה, לא זכו לכך.