מגלים את הכוחות: מפת כוחות ביוגרפית

זיהוי וגילוי הכוחות שבתוכנו: מפת כוחות ביוגרפית

אילו כוחות פנימיים מאפיינים אותך ? כיצד הכוחות הפנימיים שיש לך משפיעים על ההצלחה שלך? איך ניתן להשתמש בכוחות הפנימיים שמאפיינים אותנו ואת האנשים שסביבנו עדי להצליח טוב יותר במטרות וברצונות שלנו ?

במאמר הקודם תארנו את המיקוד המעשי של שיטת “משחקי הכוחות – 22 הכוחות להצלחה”, עסקנו ב-4 הכוחות המאפיינים אנשים מצליחנים והצלחה בכלל – כוחות הקשורים ליחסים וגילוי, כוחות יחסים בינאישיים, כוחות ניהול רגשי וכוחות ביצועיים. בנוסף, הענקנו טיפים מעשיים לגבי השלבים הראשונים של זיהוי הכוחות הפנימיים שלנו בכלל ובפרט בעת קושי, בעיה או בטיפול בנושא מסוים שמעסיק אותנו.

במאמר זה נתמקד באחד התהליכים שאנו עורכים עם המאומנים באופן פרטני או בהרצאות וסדנאות בחברות ובארגונים והוא התהליך הנוגע לחיפוש, גילוי ואנליזה. זאת באמצעות שימוש בכלי יישומי של השיטה המופיע גם בספר “משחקי הכוחות – 22 הכוחות להצלחה בחיים ובעסקים”, הקרוי “מפת חיפוש”. בתהליך זה ממלאים המאומנים את הכוחות הפנימים שלהם בתיאור גרפי פשוט לאורך ציר הזמן שהם בוחרים. ציר הזמן שהמאומנים בוחרים לתאר עשוי לנוע מטווח של יום אחד בחייהם ועד לתיאור שנים מחייהם.

מפת כוח חיפוש היא בעצם מפת כוח שבה המאומן או המאומנת יוצרים חוויה של ניתוח ביוגרפי של תקופת זמן בחייהם- כלומר לבחון אילו כוחות אפיינו את המאומן או המאומנת במהלך תקופה מסוימת. ניתן לבחון לבדוק אילו כוחות מאפיינים את המאומנים במשך יום, שבוע, חודש או שנה או יותר. כך המאומנים מקבלים תובנות מעמיקות על עצמם והכוחות שמאפיינים אותם.

אחת המפות המעניינות שהינה כלי ייחודי של השיטה היא מפת כוח ביוגרפית- מפת כוחות המתמקדת בבחינה של הכוחות של המאומן במהלך שנות חייו.

במפה זו כל מאומן ממלא טבלה ייחודית שבה הוא מציין באופן פשוט את הסוג של הכוחות שהיו לו במהלך השנים השונות בחייו, ואת העוצמה של אותם כוחות לאורך השנים. המאומנים מסמנים במפת הכוחות את הכוחות שהיו בעודף, חוסר או איזון לאורך ציר הזמן שלהם.

מפת כוח ביבליוגרפיות מעניקות למתאמנים פרספקטיבה לגבי הכוחות הפנימיים שהיו להם בשנים מסוימות, על הכוחות הדומיננטיים והחלשים לאורך השנים ועל הכוחות שהיו והלכו לאיבוד או נוצרו. מפה זו מסייעת למאומנים ליצור היכרות מחודשת עם סוג הכוחות המצוי בקרבם. דרך המפות המאומנים מגלים האם יש מכנה משותף לכוחות אילו. בחלק מתהליכי הגילוי המאומנים שואלים את עצמם שאלות כמו :

-במידה וישנם כוחות פנימיים “שהלכו לאיבוד” בחיי- מה הן הסיבות לכך ?
-כיצד ניתן להחזיר כוחות שנעלמו מחיי או נחלשו – במידה ורוצים בכך ?
-אילו כוחות פנימיים אני רוצה לפתח ולהכניס לחיי בעתיד הקרוב או הרחוק?
-כיצד הכנסה והעצמה של כוחות אלו ישפיע על חיי ?

מהן התוצאות שמפיקים המאומנים מיצירת מפה מעין זו ?
יצירת מפה מעין זו מאפשרת למאומנים להבחין בכוחות המאפיינים אותם כיום לעומת כוחות
שהיו בעבר, לנסות להעמיק ולהבין מה השתנה ומדוע ובמיוחד להתמקד ביצירת שינוי במציאות על ידי עשייה והכוונה פנימית. כלומר המפה מאפשרת להתמקד בגישה פרו-
אקטיבית ומנהלת של המשאבים הפנימיים של המאומן ויצירת שינויים במקומות ובכלים
שאותו המאומן בוחר.

סיפור אירוע להמחשת התהליך :
באחד מהתהליכים שערכנו עם מאומנת שלנו בשם רחל (שם בדוי), בחרה המאומנת להתמקד בניתוח ציר הזמן של 40 שנות חייה הבוגרות. המאומנת, בשנות ה-50 לחייה, גרושה ואם ל-3 ילדים, ביקשה להתמקד בתקופה זו משום שהיא מרגישה מתוסכלת ומעוניינת לעשות שינוי. היא הגדירה בפנינו שהיא מחפשת לעשות סדר בחייה ולנהל את מערך הכוחות הפנימיים שלה – הקיים והעתידי באופן טוב יותר.

שלב ראשוני בתהליך האימון התמקד באבחון מערך הכוחות הפנימיים של רחלי דרך “סיפור הכוחות” שאותו היא סיפרה. זאת באמצעות התייחסות שלה ל- 22 הכוחות הפנימיים ב-40 השנים האחרונות בדגש על אירועים משמעותיים בחייה. באירועים אילו הדגשנו עם רחל את הכוחות הפנימים שכיכבו באותן שנים, מהפרספקטיבה הייחודית שרחל תארה בסיפורה.

כך לדוגמה רחל תארה זיכרונות של חוויות מילדות שמחה ואוהבת בה היא הייתה מנהיגת הכיתה. כישורי המנהיגות שלה גרמו לרבים מבני גילה להתמגנט ולרצות להיות בחברתה. כישורים אלה נמשכו במהלך התבגרותה. אולם לאחר השירות הצבאי, פחת הביטוי של יכולת ההובלה, המנהיגות, היזמות והיצירתיות. רחל תארה כיצד בגלל סיבות שונות הקשורות עם חרדות שהפגינו הוריה, על רקע היותה בת יחידה עבורם והקשר שלהם האישי לשואה, היא חשה שלמען השקט המשפחתי היא בוחרת במסלול שאינו מבטא את היכולות המנהיגותיות, היזמיות והיצירתיות שלה והיא בחרה ללכת למסלול הקל של עבודה משרדית נוחה ולא מאתגרת. היא תארה כיצד בהמשך חייה היא בחרה להינשא לגבר מהסיבות הלא נכונות ובחוסר הקשבה לכוחות האינטואיציה שיש לה בדרך כלל. דבר שהסתיים בנישואין אלימים ובגירושין קשים מאוד. בהמשך היא אימצה מספר ילדים והתמודדה עם החיים עם הרבה שמחת חיים והתמדה. דרך הילדים רחל תארה כיצד היא גילתה כמה קל לה לקבל החלטות ולהתחבר לכוחות הנתינה, השיתוף והרכות שיש בה. משבר פקד אותה עם מות הוריה. היא הרגישה שהיא איננה יכולה להכיל ולקבל את מציאות החיים כפי שהיא והיא שקעה בעצבות שהאפילה על האושר בגידול ילדיה. רחל הביעה רצון להתחבר מחדש לכוחות המנהיגות והמגנוט שהרגישה שאבדו לה, שאותם הרגישה שהיא אינה מפעילה. בנוסף, רחל חשה שהייתה רוצה שיהיו לה כלים להתחבר לכוח לקבל את החיים כפי שהם ולשמוח בהם. נוסף על כך, היא תארה רצון חזק שלה להתחבר מחדש לכוחות התשוקה והשמחה ששככו עם השנים. בעקבות ניתוח ביוגרפי זה של הכוחות שליוו אותה, ערכנו עם רחל סיעור מוחות באמצעות כלי השיטה, שבסופו היא יצרה תכנית פעולה עבור עצמה.

התוכנית שיצרה המאומנת על מנת ליצור מציאות חדשה עבור עצמה כללה בין היתר את הפעולות והתובנות הללו :
• חיבור מחדש וחיזוק הביטחון של רחל לגבי הכוחות שבתוכה. מודעות להיותה בחורה חזקה ובעלת עוצמות רבות והתחברות לכוחות שהיו בעברה, כפי שבאו לידי ביטוי ויזואלי במפת הכוחות שציירה לעצמה.
• חשיבה מחודשת על האופן שבו היא מנהלת את מפת הכוחות שלה בהקשר לילדיה על מנת שמפת הכוחות החדשה שלה תעצים את הכוחות של ילדיה.
• החלטה להשתמש בכוחות של הקשבה לאינטואיציה, שימוש מושכל בכוחות הבחירה שלה בנוגע לחשיבה מחודשת אודות זוגיות בחייה ומציאת דרך לשלב בן זוג בחייה למרות החוויות השליליות הרגשיות הקשות שנחרטו בראשה לאור כל מה שעברה בנישואיה האלימים וגירושיה הקשים.
• יצירה מחודשת של כוחות שמחת חיים ושחרור שהרגישה שהלכו לאיבוד בתוך מהמורות החיים האינטנסיביות.
• ניהול מערך הכוחות החודשי שלה מחדש באופן שאם תפגוש במשבר היא תהיה חזקה ואיתנה ותנהל את המשבר ביד רמה תוך שימוש בכוחות ההובלה והמנהיגות שלה.
• חיזוק כוחות הניהול הרגשי שלה, התחברות לערוצי חשיבה ופרספקטיבה שדרכם היא תפתח את יכולתה לקבל את החיים כפי שהם, לגבי מה שאינה יכולה לשנות.

משימה עבורכם- הקוראים:

• בחרו ציר זמן כלשהו בחיים שלכם. תקופה שאותה תרצו לבחון.
• רשמו באופן חופשי ואינטואיטיבי (בשפה שלכם) את כל הכוחות שהיו בעודף , חוסר או באיזון בחייכם על פני אותו ציר זמן ?
• נסו לגלות מה מאפיין את הכוחות האלו ?
• חשבו על האמונות מאחורי השינויים במערכי הכוחות השונים?
• חשבו על הכוחות הפנימים שהייתם רוצים שיהיו לכם וכיצד תוכלו להגיע למטרה זאת ?
• רשמו 3 תועלות שאתם או אחרים בסביבתכם תפיקו בחיים או בעסקים אם תעצימו את הכוחות הפנימים האלה שהייתם רוצים שיהיו לכם (שאליהם התייחסתם בסעיף הקודם)?
• רשמו את התובנות שהפקתם לכם מהתהליך.

על כותבי המאמר ומפתחי השיטה
לביא סיגמן וד”ר בלה בלייכר– המחברים הינם בעלי רקע אקדמי בתחומי הפסיכולוגיה, החינוך, מנהל העסקים, ייעוץ ארגוני, המשפט והיזמות, בעלי נסיון מעשי רב בתחומים אלה ואחרים בהדרכה, טיפול, אימון וכמנחים ומרצים בתחומי יזמות, מוטיבציה וחשיבה מחוץ לקופסה. כיוצרים ערכו בעבר עם שותפים שונים ספרי ניהול ויזמות, חדשנות וניהול רגשי.

לביא סיגמן הינו יועץ ליזמים, לחברות סטארט אפ ולחברות בתחום הטכנולוגיה והיזמות, מכהן כשותף, מנהל או דירקטור במיזמים שונים בישראל ובעולם בתחומי רפואה, ביו-טק, מסחר אלקטרוני ופיננסים, עורך דין בתחום מסחרי ודיני קניין רוחני ופטנטים, חיבר מספר ספרים בתחום הניהול והפסיכולוגיה, סופר ומרצה בתחומי כלכלה, יזמות ופסיכולוגיה, בעל רקע אקדמי בתחום הייעוץ העסקי-ארגוני, הפסיכולוגיה הארגונית (B.A, M.A ,(Psychology והמשפט (LL.b Law).

ד”ר בלה בלייכר הינה יועצת עסקית לחברות ומיזמים בישראל ובאירופה, מאמנת, מרצה בתחומי החדשנות והניהול, מטפלת הוליסטית, מחברת ספרי עסקים, מפתחת שותפה של שיטת חשיבה בינלאומית לחשיבה יצירתית – “לחשוב כמו זברה”. בעלת רקע אקדמי בתחום חינוך ומינהל עסקים והינה דוקטור לניהול (B.A, M.A, Ph.d).

למידע או להיכרות עם שיטת “משחקי הכוחות: 22 הכוחות להצלחה בחיים ובעסקים. מדריך מעשי” ניתן לרכוש את ספר ההדרכה, ערכת קלפים או להשתתף בקורסים או סדנאות.

ניתן לבקר באתר האינטרנט www.22powers.com ולבקר בעמוד הפייסבוק “קוראים בכוחות”. כמו כן, ניתן לצפות בקורס חינמי בן 7 שיעורים ובהם סרטונים ייחודיים בערוץ של השיטה ביוטיוב- “קוראים בכוחות- 22 הכוחות להצלחה”.
למעוניינים ניתן ליצור קשר גם בטלפון: בלה בלייכר 054-4220678 או במייל My22Powers@gmail.com