מגע עור ובריאות התינוק

חוקרים: מגע עור בשלב מוקדם בין האם לתינוק משפר את בריאות התינוקות

כיצד משפיעה טכניקת מגע חשוף של התינוק והאם החל משלב סיום הלידה על מדדים גופניים- פיזיולוגיים ומדדים התנהגותיים הקשורים לתינוק ? 

תינוק. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc3-by-sa. צילום: sage-ross
תינוק. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc3-by-sa. צילום: sage-ross

ממצאי מחקר מטא-אנליזה חדש שופך אור על משמעות מגע העור והקרבה בין התינוק הרך הנולד לאימו, בסמיכות לאחר הלידה ולאחריה, בשלבי התפתחותו הראשוניים ובוחן כיצד הדבר משפיעה על בריאות התינוק, התנהגותו והנקתו על ידי האם.

החוקרים ניתחו 34 מחקרים שכללו בחינת התוצאות מ2177 משתתפות- אימהות ותינוקיהן. ניתוח הממצאים העלה כי נמצא אפקט משמעותי מובהק וחיובי ל skin contact Early skin to הכוללת מגע של התינוק על עורה העירום של אימו בקרבה לשדיה מיד בסמוך ללידה (האם והתינוק עטופים בשמיכה לדוגמה).
מן הממצאים עלה כי טכניקת מגע עירום זו השפיעה לטובה על יכולתה של האמא להניק את התינוק עד גיל 4 חודשים (27% תוספת של הצלחה בהנקה מהחזה בהשוואה לנשים שלא יישמו טכניקת מגע כזו), שיפור במשך ההנקה של האם, וכן שיפור ביציבות הנשימה והמצב הלבבי-נשימתי וכן שיפור ברמת הגלוקוז בדם של התינוק מיד לאחר הלידה.

ככלל הנתונים העלו ממצא משמעותי בדבר השיפור הניכר בבריאות והתנהגות התינוקות שחוו מגע עור חשוף עם אימן החל משלבי הלידה ולאחר מכן.

הממצאים ראו אור בכתב העת Cochrane Database of Systematic Reviews .