מדיחי כלים: סכנה בריאותית

מחקר, שבו נדגמו גם מדיחי כלים בישראל, מצביע על סכנה של מחוללי מחלות המצויים במדיחי כלים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

ללא קטגוריהבריאות הציבור
מדיח כלים. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Piotrus

מחקר חדש מגלה כי מדיחי כלים עלולים להוות סכנה בריאותית

רובנו מנסים להמנע מסביבה מזוהמת המכילה חיידקים רבים. כך אנו נמנעים ממגע מיותר בסביבה בבית השימוש ומרבים לשטוף ידיים לאחר חשיפה לפתוגנים גורמי מחלות בסביבות מזוהמות. מחקר חדש מצביע על סיכון מכיוון לא צפוי: מדיחי הכלים.

לאחר שסביבות גידול אחרות כמו הכיור במטבח וסמרטוטי הניקוי מכילים כמויות חיידקים נכבדות, מגיע תורו של מדיח הכלים. ממצאי מחקר חדש בו נדגמו מכשירי מדיח כלים במדינות רבות בעולם, מצביעים על הימצאותם של מיקרואורגניזמים פתוגניים גורמי מחלות בכמות נכבדה במדיח כלים.

המחקר אשר פורסם בכתב העת Fungal Biology על ידי חוקרים מסלובניה, הולנד וסין, מעלה  כי נמצא עושר של מיקרואורגניזמים כמו פטריות במדגם של מדיחי כלים במגוון מקומות בעולם וביניהם גם בישראל. בסיכום כללי נמצאו 189 זיהומים מעין אלה במדיחי כלים ב101 ערים או קהילות.

מתוך כלל הדגימות 102 דגימות מזוהמות נמצאו במדיחי כלים בסלובניה, 42 במדינות אירופאיות אחרות, 16 דגימות ואפריקה, 5 דגימות ממדינת ישראל, 10 מדרום אפריקה, 7 מהמזרח הרחוק, 7 מאוסטרליה.

בין מיני המיקרו-אורגניזמים הפתוגוניים נמצאו קנדידה Candida , Aspergillus, Magnusiomyces, ,Fusarium, Penicillium and Rhodotorula  black yeasts, Exophiala dermatitidis , Exophiala phaeomuriformis (Chaetothyriales)

מן הממצאים עלה כי מעל שישים אחוזים ממדיחי הכלים שנדגמו הכילו פטריות, ומתוכם מעל מחצית ממדיחי הכלים הכילו את הפתוגן Exophiala. גורם זה מוכר כפתוגן מסוכן לבני אדם, שעלול לגרום למחלות, והוא נמצא באופן תכוף בריאות של חולי סיסטיק פיברוזיס.

לסיכום, החוקרים סבורים כי השילוב הקיים במדיחי הכלים של לחות רבה וחום גבוה, יחד עם סביבת חומציות PH אלקליטית, עלולים להיות גורמי מפתח שמספקים למיני מיקרו-אורגניזמים מחוללי מחלות, סביבה נוחה להתפתחות.

דילוג לתוכן