מדיטציה לחיזוק המוח

כיצד משפיעה מדיטציה על חיזוק הקשרים העצביים במוח?

מה הקשר בין מדיטצייה ממשוכת לבין מניעת התנוונות של המוח כתוצאה מזיקנה ושיפור כמות סיבי החומר הלבן במוח . ממצאי מחקר חדש שופכים אור על השפעתה של מדיטציה ממושכת על תפקוד המוח, הקשרים העצביים וצמצום ניוונו.

מדיטציה. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc2-by. מאת: Sarvodaya Shramadana
מדיטציה. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc2-by. מאת: Sarvodaya Shramadana

לשם בחינת השפעותיה של מדיטציה על תפקודם המוחי של אנשים, בחנו החוקרים 27 נבדקים מהם 16 נשים ו11 גברים שערכו מדיטציה במהלך 5 עד 46 שנים באופן עצמי בטכניקות כמו מדיטציית זאזן, שאמאטה ומדיטציית ויפסניה. החוקרים ערכו לנבדקים סריקת הדמיה מוחית חדשה מסוג DTI diffusion tensor imaging והשוו את הממצאים המוחיים עם אלה של נבדקים שלא ערכו מדיטציה.

ממצאי מחקרם הובילו את החוקרים למסקנה כי מדיטציה סייעה באופן משמעותי ומובהק בשיפור התפקוד העצבי והקישוריות בין חלקי המוח השונים, הכוללים איזורים כמו האונה הפרונטלית, הטמפורלית, הפריאטלית, המערכת הלימיבית, גזע המוח ועוד.

כמו כן גילו החוקרים כי נבדקים שהשתתפו במדיטציות היו בעלי כמות רבה יותר של חומר לבן במוחם. נבדקים אלה התאפיינו בדחיסות ובידוד רבים יותר של סיבי חומר לבן במוחם.

החוקרים מדגישים כי לנוכח ממצאי המחקר נראה ש”מדיטציה נראית ככלי התעמלות שכלית חזק ובעל פוטנציאל לשנות את המבנה הפיזי של המוח” ולנוכח זאת ייתכן שלממצאים אלה ואחרים תהיה השפעה מעשית על טיפול מוצע לאוכלוסיות הסובלות מהתנוונות מוחית ובעיות עצביות מוחיות.

הממצאים אשר פורסמו בכתב העת בנושא הדמייה מוחית NeuroImage התבססו על מחקרם של חוקרים אמריקאים ממעבדת ההדמיה המוחית באוניברסיטת קליפורניה שבארה”ב.