מדיטציה לטיפול בעכבות מיניות

ממצאי מחקר חדש: יעילות למדיטציית מיינדפולנס בשיפור בעיות תפקוד מיני בנשים

האם וכיצד משפיעה מדיטציה מסוג מיינדפולנס על נשים לשיפור יכולת הגירוי המיני שלהם בתגובה לגירויים? האם כלי מנטאלי זה עשוי לסייע לאיזון רכיבים פסיכולוגיים בטיפולים לשיפור תפקוד מיני בקרב נשים הסובלות מבעיות בתחום המיני ? ממצאי מחקר חדש שפורסמו לאחרונה מרמזים על תשובה חיובית.

מדיטציה. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc2-by. מאת: Sarvodaya Shramadana
מדיטציה. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc2-by. מאת: Sarvodaya Shramadana
נשים רבות סובלות מבעיות בתפקוד המיני. יחד עם זאת רבים מןן הטיפולים והשיטות שהוצעו לסיוע לשיפור התפקוד המיני לא היו יעילות, בין היתר בשל העדר מענה לרכיבים הפסיכולוגיים שבשורש הבעיה המינית. כך תהליכים פסיכולוגיים של דימוי עצמי שלילי, חוסר יכולת התבוננות ושקט נפשי, חרדה, דיכאון, ביקורת עצמית וחוסר קשב שקשורים לבעיה, לא זכו למענה מתודולוגי ומהותי מספיק באופן שהקשה על פתרון הוליסטי.

לנוכח זאת ביקשו החוקרים לבחון כיצד תושפע יכולתן של הנשים הקשורות לתגובה מהירה יותר לגירוי מיני, בעקבות שימוש נבון בתרגול מדיטצית מיינדפולנס המוכרת ככלי בריאותי מוכח המסייע לשיפור יכולות קוגניטיביות, המסייע להשבת האיזון הפסיכולוגי, כושר הריכוז, התפיסה, המודעות העצמית ועוד.

לשם כך בחנו החוקרים מגוון מדדים נפשיים, פסיכולוגיים ובחנו את מהירות התגובה המינית של 30 נשים תלמידות קולג’ בארצות הברית, לגירויים מינים שהוצגו בפניהן לפני ולאחר המחקר והשוו את הנתונים. הנשים חולקו לשתי קבוצות – האחת שתרגלה מדיטצית מיינדפולנס והשנייה- קבוצת הביקורת שרק עברה שיעורים באותה עת של לימוד עיוני של מדיטציה זו. שתי הקבוצות עברו את ההדרכות או התרגול במהל קורס של 12 שבועות אחת לשבוע.
ניתוח הנתונים העלה כי בהשוואה לנבדקות קבוצת הביקורת שרק למדו באופן עיוני אודות המדיטציה, נשים שהשתתפו בתרגול מדיטציית מיינדפולנס שיפרו את מהירות התגובה שלהן לגירוי מיני (F(1,28) = 5.45, p= .03, ηp2 = 0.15). עוד העלו החוקרים כי נשים אלה שערכו תרגול מדיטטיבי חוו שיפור ביכולת תשומת הלב והריכוז שלהן שיפור בשיפוטיות העצמית, הפחתת תסמיני חרדה , הפחתת תסמיני דיכאון, שיפור במודעות הפנימית והפחתת חסמים פסיכולוגיים לתפקוד מיני בריא .

הממצאים ראו אור בכתב העת בנושא רפואה פסיכו סומטית Journal of Psychosomatic Medicine . המחקר נערך על ידי חוקרים מהיוזמה ללימודים עיוניים ומהמחלקה לפסיכיאטריה והתנהגות אנושית בבית הספר לרפאה וורן אלפרט ומהמחלקה ללימודים דתיים ולימודי מזרח אסיה באוניברסיטת בראון ברוד איילנד.