מדיטציה מחזקת את תפקוד המוח

מחקר חדש מעלה כי תרגול מדיטציה לאורך זמן שיפרה את כמות הקיפולים במוח ותפקודו

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהרפואה משלימה
מדיטציה. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc2-by. מאת: Sarvodaya Shramadana

חוקרים מוכיחים : מדיטציה מחזקת את תפקוד המוח

מדיטציה משפרת את התפקוד הבריאותי במישורים פיזיים ונפשיים. יחד עם זאת, רבים נותרים אדישים לנפלאות המדיטציה והינם ספקנים באשר לתועלותיה. ממצאי מחקר נוסף שפורסם לאחרונה, מעניק חיזוק נוסף ליתרונות המדיטציה: על פי המחקר, מדיטציה לא רק שמסייעת לשיפור התפקוד המוחי, הקשרים בין האונות וכמות הסיבים הלבנים במוח כפי שנמצא במחקרים קודמים, אלא גם מסייעת להיווצרות חרצים ופיתולים מרובים יותר בקורטס, שינוי מבני המחזק את יכול עיבוד האינפורמציה כך שתהיה מהירה יותר. לא זאת בלבד שהחוקרים מצאו כי אנשים שעשו מדיטציות לאורך שנים, היו בעלים יותר פיתולים וחריצים באופן משמעותי במיוחד בהשוואה לאנשים שלא עשו מדיטציה, אלא שהחוקרים מצאו גם קשר מתאמי ישיר בין כמותה שנים שאדם עשה מדיטציה לבין כמות הקיפולים במוחו. 

החוקרים ערכו את מחקרם בקרב 50 מודטים ותיקים בשיטות מדיטציה שונות כמו סמאטה ושיטת ויפסאנה, מדיטציית זן ועוד– מהם 28 גברים ו-22 נשים. הללו עברו סריקות מוח MRI בה נבחן מבנה מוחם באלפי נקודות שונות על פני שטח הפנים של המוח.

ממצאי המחקר העלו החוקרים ממצא בולט לפיו אנשים שערכו מדיטציות מרובות התאפיינו בחריצים וקיפולים רבים יותר בקורטקס שלהם בכלל ובפרט באיזורים כמו הגיירוס הפרהסנטרלי ( precentral gyrus,), האינסולה הימנית – Insula איזור האי, cuneus ועוד.

כמות הקיפולים הרבה ביותר שאיתרו החוקרים הייתה באינסולה (איזור האי) שבמוח של האנשים שערכו מדיטציה ארוכת טווח. "האינסולה נחשבת למרכז הפעילות של אינטגרציית פעילות המוח ברמה הרגשית והקוגניטיבית" מציינים החוקרים "אנשים שעושים מדיטציות בקביעות שולטים באופן חזקת ביכולת התבוננות פנימי- אינטרוספקציה ומודעות כמו גם שליטה רגשית וויסות עצמי, ולכ הממצאים הגיוניים במיוחד משום שנמצא כי ככל שאדם עושה יותר מדיטציה, כך רמת הקיפולים באינסולה שלו בתוך המוח גדולה יותר (INSULA- אינסולה- איזור האי)" .

ממצאי המחקר שנערך על ידי חוקרים אמריקאים מהמעבדה להדמיה נוירולוגית באוניברסיטת קליפורניה שבארצות הברית, מאוניברסיטת גנה בגרמניה פורסמו לאחרונה בכתב העת המדעי Frontiers in Human Neuroscience המחקר מומן על ידי מספר מוסדות וביניהם המכונים הלאומיים לבריאות בארה"ב.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן