מדיטציה מסייעת כנגד מחלות נפש

מדיטציה כדרך טיפול במצבים שונים של רפואת הנפש

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

בריאות הציבורפסיכולוגיה
מדיטציה. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc2-by. מאת: Sarvodaya Shramadana

אישור מדעי לתועלתה של המדיטציה כטיפול במחלות נפש

בארצות המזרח אנשים מתרגלים מדיטציות כבר אלפי שנים. כעת, מחקרים שנעשו במערב הראו את התועלת של מדיטציה כדרך שעוזרת להתגבר על מחלות נפש. עם אבחון בעזרת  MBCT, Mindfulness Based Cognitive Therapy, מדיטציה התקבלה כדרך טיפול במצבים שונים של רפואת הנפש.

מדיטציות ידועות כמקנות תחושת רוגע ואושר. כעת, בעזרת מכשירי סריקת מוח, נמצא ההסבר לכך. אזור אחד במוח עליו משפיעה המדיטציה הוא האמיגדלה. אזור זה אחראי על שליטה במצבי סטרס. היא משפיעה גם על אזור האינולה שאחראי על רגשות עמוקים. כך, אלו העוסקים במדיטציה בקביעות הם פחות אגרסיביים. חלק זה של המוח מסדיר גם את הנושא של ניהול סכסוכים עם האהובים עלינו וגורם לנו לחרטה כאשר אנו פוגעים במישהו מבחינה נפשית. בדרך זו אנו מסיימים את הסכסוכים.

במחלות נפש בהן יש רמת חרדה גבוהה, מרכזים אלו במוח נתונים בפעילות יתר והאדם מאבד שליטה. המדיטציה מרגיעה את האזורים האלו ומפחיתה את הקשר בין חלקים האחראים על רגשות לבין חלקים אנליטיים במוח. מדיטציות יכולות לעזור לאנשים הסובלים מסטרס רגשי או מדפרסיה, כשהן לעצמן או בשילוב עם תרופות צמחיות ותוספי מזון.
בעזרת מדיטציה טיפלו במצבים נפשיים רבים כמו דיכאון, חרדה, מספר סוגי סכיזופרניה, התמכרויות, מניה-דפרסיה, התנהגות תוקפנית ומצבי סטרס. יש גם מחקרים המלמדים שמדיטציה משפרת מצב של חולים במחלות גופניות שונות.

מדיטציה מול תרופות
ב- 200 השנים האחרונות, בארצות המערב טיפלו בדיכאון ובמחלות נפש בשלל טיפולים כמו הצמדת עלוקות, הקזת דם, קידוח חורים בגולגולת כדי ש"השדים יצאו" שוק חשמלי ותרופות פסיכיאטריות. לעומת זאת, במזרח טיפלו עם מדיטציות וצמחי מרפא.
מדיטציות הן טיפול בטוח, לא תרופתי. הן עוזרות לפתור את הבעיות על-ידי החזרת השליטה לחולים, כאשר הם מרגישים שאין הם יכולים לשלוט על מחשבותיהם ורגשותיהם. שלא כמו עם תרופות, אין פה השפעה מהירה – זהו טיפול תלוי מינון ומשך זמן, טיפול שמביא להקלה ללא כל תופעות לוואי שיש למספר תרופות פסיכיאטריות. תרופות אלו יכולות להגביר את אותם הסימפטומים שהן היו אמורות לרפא. בכלל תופעות הלוואי שלהן נמנים נטיות אובדניות,

דיכאון, חולשה מינית, עצירות, דופק מהיר, בעיות מחזור, חוסר מנוחה, טשטוש, הפרעות ראיה, דמיונות שווא ותנועות לא רצוניות. תופעות אלו גורמות למרבית המטופלים איתן להרגיש יותר גרוע ממה שהרגישו לפני הטיפול והמצב הולך ומדרדר ככל שממשיכים בלקיחת התרופות. עם מדיטציות המצב הפוך – ככל שממשיכים איתן יותר, כך נעשה המצב טוב יותר.
לסיכום, מי שרוצה עזרה מיידית כמו תחושת התעוררות מידית שאחרי שתיית קפה, מדיטציה איננה בשבילו. עובר זמן עד שההשפעה ניכרת. אבל, כאשר המדע המערבי מקבל את התועלת של מדיטציה כעובדה מדעית, יש סיכוי לראות סוף סוף ברפואת הנפש התקדמות של ממש.

מקורות
http://en.wikipedia.org/wiki/Meditation
Western medicine finally recognises meditation as treatment for mental illness NaturalNews. Saturday, February 25, 2012 by: D Holt
Learn more: http://www.naturalnews.com/035061_meditation_treatment_mental_illness.html#ixzz1nlJrlOYh

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

דילוג לתוכן