מדעניות יצרו שריר עם רשת לימפטית

הישג מדעי ייחודי ישראלי : מדעניות מהטכניון יצרו שריר עם רשת לימפטית במעבדה, בנוסף לרשת נימי דם בתוך אותו שריר.  מדעניות ישראליות בראש הפרופסור שולמית לבנברג, מומחית עולמית בהנדסת רקמות, ועימה הדוקטורנטית שירה לנדאו יצרו רקמה של שריר המכילה רשת צינוריות לימפטית. המדעניות מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון הציגו את פריצת הדרך לאחרונה בכתב העת היוקרתי PNAS.

הצמחת רשת הובלת הדם ורשת הלימפה. צילום: Pixabay swiftsciencewriting

תפקוד מערכת הלימפה

כבר לפני כאלפיים חמש מאות שנים התייחס אבי הרפואה, היפוקרטס לקיומו של דם לבן בגוף. זאת בהתייחסו למערכת הלימפה. עם זאת רק בעידן המודרני תאר וויליאם הארווי את מערכת הלימפה, מערכת הדם והשפעתה על הלב. מערכת הלימפה היא מערכת של צינוריות המכילות נוזל לימפה וקשריות לימפה. מערכת הלימפה דומה למערכת הדם. שתיהן הינן מערכות של צינורות דקים המחוברים לצינורות עברים יותר. מערכת הובלת הדם מיועדת להעברת חומרי מזון וחמצן לתאי. לעומתה, רשת הלימפה מסייעת לטפל בהגנת הגוף כחלק ממערכת החיסון ולהפחתת נוזלים. כלומר תפקיד מערכת הלימפה הוא כבעלת פונקציה חיסונית. זאת לצד תפקידה של מערכת הלימפה למנוע הצטברות של נוזלים עודפים בתווך הבין-תאי.

תפקיד מערכת הלימפה הוא לסנן וירוסים וחיידקים, חומרים מסוכנים ותאי גוף סרטניים ולהשמיד אותם. רשת הלימפה עושה זאת על ידי רשת צינוריות המחברת מאות בלוטות לימפה שנמצאות בכל גופנו. בתוך בלוטות הלימפה נמצאים תאי מערכת החיסון -הלימפוציטים. תאים אלה מאתרים גורמים מסוכנים לגוף ומשמידים אותם. בנוסף לתפקודה החיסוני, רשת הלימפה מסייעת לנקז נוזלים מהתווך הבין-תאי חזרה אל מערכת הדם. פעילות זו משמעותית למניעת בצקות

רשת לימפטית בשריר להאצת היקלטות רקמה מושתלת

הפיתוח של מדעניות הטכניון מהווה פריצת דרך בתחום הלימפטי. הפיתוח הדגים בהצלחה גידול רקמות אשר מכילות רשת לימפטית. הפרופסור לבנברג פיתחה ברבות השנים טכנולוגיות פורצות דרך ליצירת רקמות שונות. פיתוחיה כללו טכנולוגיות ייצור רקמות עמוד שדרה, לב, לבלב ועוד שבתוכן מצויה כבר רשת כלי דם.  רשת כלי דם בתוך רקמת שריר מאיצה מאוד את היקלטות רקמה מושתלת ברקמת מטרה. בפיתוח חדשני שמתפרסם היום מציגה הפרופסור לבנברג לצד תלמידת הדוקטורט שירה לנדאו פיתוח חדש של רקמות המכילות רשת לימפטית.

הרשת הלימפטית המלאכותית שיצרו המדעניות מהטכניון מופקות במעבדה. הללו מיוצרות מתאי לימפה של המטופל עצמו. ייצור הרשת הלימפטית באופן זה מסייע למניעת דחייה חיסונית בשל ההשתלה. בנוסף להצמחת רשת לימפטית, גדלה גם רשת רשת כלי דם. גם הפקתה מסייע למניעת דחיה וקליטה איכותית. הרשתות גדלות עם תאי תמיכה ותחת כוחות מכניים מבוקרים המייצרים את דפוסי הרשתות הרצויים. מדובר בייצור רשתות על גבי מצע קולגן. קולגן הוא החלבון המבני הראשי ברקמות החיבור בגופנו. מדובר בתהליכים המתבצעים במעבדה ומדמים צמיחה תאית. תהליך היווצרות מערכת הובלת הלימפה והדם ברקמות ארך ימים בודדים בלבד. לאחר יצירת רשתות אלה בתאי השריר, השתילו המדעניות את הרקמות בעכברי מעבדה. לאחר ההשתלה מצאו המדעניות כי נימי הדם ונימי הלימפה ברקמה אכן התאחו עם אלה של רקמת היעד ללא דחייה.

המאמר ראה אור בכתב העת

Shira Landau S., Newman A., Edri S., Michael I., Ben-Shaul S., Shandalov Y., Ben-Arye T., Kaur P., Zheng M., Levenberg M (2021). Investigating lymphangiogenesis in vitro and in vivo using engineered human lymphatic vessel networks.