מדריך בדיקות לרגל יום המאבק הבינל בסרטן

יום המודעות הבינ"ל לסרטן: הנחיות מניעה וגילוי מוקדם של סרטן

מערכת האתר

עודכן בתאריך

חדשות חמותבדיקות דם
סמל המודעות למחלת סרטן השד. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by. צילום: Jason Meredith

משרד הבריאות מפרסם: מדריך בנושא בדיקות לגילוי ומניעת סרטן

לקראת יום המודעות הבינלאומי למחלת הסרטן המצויין מידי שנה ב2 לחודש פברואר לעידוד המודעות למחלות הסרטן, פירסם משרד הבריאות בישראל הנחיות משרד הבריאות בנושא מניעה וגילוי מוקדם של מחלות ממאירות. מה הן הבדיקות הרלוונטיות לגילוי ומניעה של מחלת הסרטן : 

1. בדיקות גנטיות לזיהוי סיכון גבוה ללקות במחלות סרטניות: כאשר בני משפחה חלו במחלה, וישנו חשש למחלה ממאירה בהקשר תורשתית בשכיחות גבוהה לדוגמה מקרים רבים של בני משפחה עם מחלות סרטן, מספר בני משפחה עם אותו סוג סרטן, סרטן בגיל צעירמומלץ לבצע בדיקות גנטיות לזיהוי גילוי מוטציות בגנים האחראים להופעת מחלות סרטן, במקרים כאלה, מומלץ לקבל ייעוץ גנטי מגנטיקאי מוסמך או מרופא מומחה, אשר יכלול המלצות ביחס לקרובי המשפחה.
• רשימה של דוגמאות למחלות ותסמונות גנטיות שגורמות סיכון גבוה לתחלואה סרטנית, שלגביהן בדיקה גנטית עשויה לאפשר גילוי מוקדם או אף מניעה של המחלה הממארת: Von Hippel Lindau Syndrome VHL, Familial Adenomatous Polyposis APC, Medullary Thyroid Carcinoma RET, Retinoblatoma RB

2. גילוי מוקדם של סרטן השד: באמצעות בדיקת ממוגרפיה מידי שנה מגיל 40 למי שיש במשפחתה מי שלקתה בסרטן השד, בדרגת קרבה משפחתית ראשונה או לנשים שיש להן מחלת שד שפירה עם אטיפיה בביופסיה או לנשים הנמצאות בקבוצת סיכון גבוהה מסיבות אחרות ולפי שיקול דעת הרופא המטפל שלהן.
בנוסף, למי שאינה בסיכון מוגבר מומלצת בדיקת ממוגרפיה מידי לשנתיים, בגילאי 50-74/

3. גילוי מוקדם של סרטן המעי הגס וסרטן החלחולת
• החל מגיל 50 ועד גיל 74 מומלצת בדיקת דם שנתית אחת בעלת רגישות לאיתור דם סמוי בצואה.
• לאנשים שבן משפחה שלהם מדרגת קרבה ראשונה לקה בסרטן המעי הגס, מומלץ לבצע מידי חמש שנים החל מגיל 40 בדיקת קולונוסקופיה.
• כמו כן מומלץ לבצע בדיקת קולונוסקופיה מידי שנה החל מגיל 25 למטופלים עם בן משפחה מדרגת קרבה ראשונה שלקו בתסמונת סרטן מעי גס לא פוליפוזי תורשתי.(HNPCC/Lynch Syndrome)
• למי שקרוב משפחה מדרגה ראשונה שלו לקה בתסמונת מעי פוליפוזי מורשת, מומלצת בדיקת קולונסקופיה שנתית מומלץ לבצע קולונוסקופיה מידי שנה מגיל 15 שנה ואילך.
• לחולים במחלת מעי דלקתית IBD מומלצת בדיקת קולונסקופיה תקופתית לפי המלצת הרופא המטפל.

4. גילוי מוקדם של סרטן הריאות
• למי שהיו חשופים במקום העבודה לאסבסט, מומלץ לבצע צילום רנטגן של הריאות אחת לשנה.

5. גילוי מוקדם של סרטן השחלה
לנשים אשר משתייכות לקבוצות הבאות מומלץ לפנות לייעוץ גנטי:
א.נשים שהן או קרובות משפחה שלהן אובחנו כחולי סרטן השד לפני גיל 50.
ב. סיפור אישי או משפחתי של סרטן המעי הגס או רירית הרחם, שאובחן לפני גיל 50. לנשים שמוגדרות, לאחר יעוץ גנטי, כנמצאות בסיכון מוגבר לסרטן השחלה,מומלץ לעבור מדי 6 חודשים החל מגיל 25 בדיקה תקופתית לרבות בדיקה גינקולוגית ובדיקת אולטרסאונד.
ג. סיפור משפחתי של סרטן השחלה.

6. גילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם
• מגיל 25 ועד גיל 65 ממליץ משרד הבריאות לנשים לבצע מיד 3 שנים בדיקת משטח מצוואר הרחם.
• כיום סל התרופות מכסה בדיקת משטח צוואר הרחם לנשים בגילאי 35-54.

• יתרה מכך, קיימת אפשרות מניעה ראשונית של סרטן צוואר הרחם בעזרת חיסון למניעת סרטן צוואר הרחם. לפני כחודש, ועדת סל התרופות אישרה הכללת בסל הבריאות של חיסון כנגד נגיף הפפילומה –HPV העובר ביחסי מין ועלול לגרום לסרטן צוואר הרחם גם שנים לאחר ההדבקה. ההדבקה בד"כ מגיל 20 עד 25.
החל מספטמבר יינתן החיסון לנערות בכיתה ח' בבתי ספר בישראל.

7. גילוי מוקדם של סרטן העור ומלנומה
• על פי המלצות משרד הבריאות, אנשים המצויים בקבוצת סיכון ללקות בסרטן העור או במלנומה נדרשים לדווח לרופא, לבצע מעקב עצמי תקופתי אחרי שומות ונגעים עוריים, ולבצע בדיקת עור תקופתית על ידי רופא עור או כירורג פלסטי.
• אנשים המצויים בקבוצת בסיכון גבוה לחלות בסרטן העור או במלנומה הם אלה:

א. מי שנחשף לקרינה מייננת כטיפול במחלת הגזזת בעת הילדות.
ב. מי שיש לו קרוב משפחה מדרגת קרבה ראשונה שחלה במלנומה.
ג. מי שבגופו קיימות 20 שומות מלנוציטריות או יותר מעל גיל 17.
ד. מי שבגופו קיימות שומות לא טיפוסיות או בגוף של בן משפחה מדרגת קרבה ראשונה.
ה. מי שנחשף באופן שגרתי לשמש מעל שעתיים מדי יום, בין השעות 10:00-16:00.


עוד ממליץ משרד הבריאות לפעול להפחתת והפסקת עישון על מנת להמנע ממחלות סרטן וכן להמנע מעישון ליד אנשים שאינם מעשנים במיוחד הימנעות מעישון בנוכחות ילדים.

מעבר לכך, מציינים במשרד הבריאות כי המשרד "מקדם פעולות מדיניות ומחקר המביאים לשיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה בתחום של צמצום החשיפה להשפעות סביבתיות מזיקות העלולות לגרום לסרטן ובכלל זה זיהום אוויר, קרינה וחשיפות אחרות לחומרים כימיים."

דילוג לתוכן