מהו לחץ דם?

לחץ דם הוא הלחץ של הדם בעורקים. הוא נוצר על ידי ידי כיווץ שריר הלב. לחץ דם גבוה גורם לנזקים לכליות, העיניים והמוח. מהו לחץ דם בעורקים? מה הסכנות שלו? ומדוע חשוב גילוי מוקדם על ידי רופא? המדידה של לחץ דם מתבצעת על ידי 2 מספרים – הראשון (לחץ סיסטולי) נמדד לאחר שכיווץ הלב הכי גבוה. השני (לחץ דיאסטולי) נמדד לפני כיווץ הלב והוא הנמוך ביותר. לחץ סיסטולי של 120 מ”מ כספית ולחץ דיאסטולי של 80 מ”מ כספית נחשב ללחץ תקין עבור אדם בריא שלא בזמן מאמץ.

הערכים משתנים בהתחשב בפרמטרים שונים. היבטים שונים משפיעים וביניהם גנטיקה, גיל, מחלות כרוניות וגורמים סביבתיים. לדוגמה עישון, פעילות גופנית או תזונה. לחץ דם גבוה, או HYPERTENSION, הינו מצב מסוכן . לחץ דם גבוה משפיע על אחוזים רבים מהאוכלוסייה. הוא גורם לאלפי מקרי מוות בשנה.

לחץ דם גבוה נקרא לעיתים קרובות “הרוצח השקט”. הוא קרוי כך כיוון שלרוב אין לו סיפטומים עד לנקודה שבה הוא גורם לנזק משמעותי ללב ולעורקים. למעשה, רבים אינם מודעים לכך שהם סובלים מלחץ דם גבוה. ולפיכך הם מצויים בסיכון להתקפי לב, שבץ, כשל לבבי, מחלות כליה ומחלות עיניים.

לחץ דם גבוה, טיפול ומניעה

לחץ דם גבוה גורם לנזקים. זאת כיוון שדם נדחף באופן חזק מאד אל דפנות העורקים וכלפי שריר הלב. נזק לעורקים המספקים דם לשריר הלב עשוי לגרום בסופו של דבר להתקף לב. באופן דומה, נזק לעורקים המספקים דם למוח עשוי לגרום לשבץ ונזק לעורקים המספקים דם לכליות ועשוי להוביל למחלת כליות.

לחץ דם. צילום: rawpixel ויקיפדיה ברשיון CC 1
לחץ דם. צילום: rawpixel ויקיפדיה ברשיון CC 1

למעשה אם אתם צעירים בריאים וללא מחלות גנטיות יתכן שניתן יהיה למנוע את הסיכוי ליתר לחץ דם או ללחץ דם נמוך. ניתן לעשות זאת על ידי שמירה על תזונה ואורח חיים תקין. כמו כן, אם קיים רקע משפחתי של לחץ דם רצוי ואף מומלץ להתייעץ עם רופא על מנת למנוע אפשרות של מצבים רפואיים הדורשים טיפול ממושך.

אם אתם כבר סובלים מבעיות לחץ דם ומקבלים טיפול תרופתי כדאי מאוד לבחון את הטיפול שאתם מקבלים מקרה לגופו. יש לבחון האם הוא מתאים לכם ולאורח החיים שאתה מנהלים כיום. אך גם אם אתם בריאים ומנהלים אורך חיים בריא, מומלץ לעבור בדיקת רפואה מונעת על ידי רופא מוסמך. הרופא  יבצע אבחון מקיפה על מצבכם הבריאותי, על גנטיקה ועל ניהול החיים שלכם. רופא מוסמך יתאים לכם טיפול פרטני בהתאם למצבכם הבריאותי. זאת כדי למנוע הופעה של בעיית לחץ דם, לפני שהיא מתחילה.