מהו מודל SMART- סמארט

מהו מודל SMART- סמארט - מהות עקרונות של מודל הסמארט וחמשת המאפיינים של השיטה

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

חינוך, חברה, משפטמדע
עקרונות מודל סמארט - SMART MODEL. צילום: Pixabay Wokandapix

תהליך קביעת מטרות ויעדים להשגת רצונות ושאיפות שלנו נעשה לעתים קרובות באופן לא שיטתי, מתוחם, מדיד ומוגדר. מודל שימושי ומוערך בתחום הינו מודל סמארט מודל SMART. מודל זה מאפשר לנו לפעול על פי חמישה מאפיינים נחוצים להגשמת יעד כמותי. המודל הינו כלי המסייע לקבוע מדדי הצלחה למימוש שאיפות. מודל סמארט הוא כלי ניהולי המסייע לקבוע מטרות ויעדים באופן ברור, ייחודי, בר מדידה, בר השגה, רלוונטי ותחום בזמן. מודל סמרט הוא מודל פשוט ליישום כאשר אדם, קבוצה או ארגון מעוניינים לקבוע ולנטר מטרות ויעדים מסוימים. קיימים מודלים שונים למטרה זו, אך מודל Smart נחשב פופולרי בשל פשטותו וישימותו.

מהו מודל סמארט – Smart מודל

עקרונות Smart מודל או מודל סמרט – Smart Model התמקדו בחשיבות של קביעת מטרות והקושי להציב אותן באופן מדויק ונכון. על פי מודל סמארט באופן מיטבי, קביעת מטרות ויעדים על ידי אדם, ארגון, צוות, מחלקה או קבוצה  צריכה לכלול את חמשת המאפיינים הבאים.

Sספציפי -Specific – ייחודי. המטרות והיעדים צריכים להיות מדויקים, ייחודיים, ברורים ולא אמורפיים, כלליים ומעורפלים.

M–  מדיד – Measurable – בר כימות. המטרות והיעדים צריכים להיות מתוחמים באופן אפשרי למדידה ובר כימות.

Aאפשרי – Achievable או Attainable או  Assignable – בר השגה. המטרות והיעדים שאנו מציבים צריכים להיות אפשריים ומשויכים למישהו שיפעל להשגתם. כלומר יעדים ברי השגה, שניתן להגיע אליהם ולא בלתי ריאליים.

Rרלוונטי – Relevant – Reasonable או Realistic . המטרות והיעדים שאנו מדידים צריכים להיות רלוונטיים לשאיפה הכללית, לחזון, לרצון או לצורך. כלומר שהמטרות והיעדים שקבנו יתכתבו באופן תקף עם מה שאנו רוצים להשיג. המטרה או היעד שאנו קובעים צריך להיות רלוונטי ומסייע במה שאנו רוצים להשיג בטווח ארוך. המטרות והיעדים צריכים להיות כזה המשתלב עם יתר היעדים והמטרות באופן שקשור ברמה המהותית לנושא והשגתו.

T – טיים – תזמון – תחימה בזמן –  Time Bound או Time Limited – מתי.  תיחום זמן. מגודר בפרק זמן מסוים. המטרות והיעדים נדרשים להיות תחומים בפרק זמן. כלומר לקבוע תחום זמנים להגשמת היעד או המטרה. כלומר יש להגדיר את התזמון, רגישות הזמן, לוח זמנים ומועדים לביצוע המטרה או היעד.

מי המציא את מודל Smart

מודל סמארט – SMART MODEL נהגה לראשונה ככל הנראה על ידי ג'ורג' דוראן בחיבורו משנת 1981 : Doran, G. T. (1981). "There's a S.M.A.R.T. way to write management's goals and objectives". Management Review. 70 (11): 35–36. 

למרות זאת, יש המייחסים את המצאת מודל SMART לפיטר דרוקר, אבי תורת הניהול המודרנית, בשיטת ניהול לפי ניהול לפי יעדים (נל"י) או ניהול לפי מטרות – בלעז Management by objectives MBO.

מודל Smart דוגמאות

ליישום מודל Smart דוגמאות רבות בשטחים שונים. יישומו מוביל לתוצאות הן בהיבט האישי ביישום קביעת מטרות ויעדים להתפתחות אישית, התמקדות מקצועי, רכישת מיומנויות והשכלה, שיפור בהיבטים חברתיים, רגשיים, כלכליים וכו. דוגמאות למודל SMART – סמארט בתחום האישי : אדם רוצה לעבוד כמתכנת. מדובר בשאיפה כללית של האדם. החלה של מודל SMART לקביעת מטרות ויעדים תסייע לאדם לקבוע מטרות ויעדים נקודתיים, ברי מדידה, ברי השגה, רלוונטיים ותחומים בזמן. לכו, הוא יוכל לקבוע כי הוא יירשם בתוך חודש לקורס תכנות של חצי שנה במכללה אחת מתוך שלוש מכללות ביניהן הוא מתלבט, יסיים את לימודיו בתוך פרק זמן זה. ולאחר סיום הקורס בהצלחה יפנה לשמונה מעסיקים לפחות בתחום התכנות בתוך חודש ממועד סיום הלימודים וישיג לפחות שלושה ראיונות עבודה בתוך חודשיים מסיום לימודיו.

יישום עקרונות מודל סמארט בדוגמאות שונות נוגע לא רק לתחום האישי כאמור אלא גם לתחום הארגוני והקבוצתי, צוותי. כלומר גם בתהליכים הנוגעים לארגון כולו או למחלקה בארגון, לקבוצה בחברה מסחרית או צוות של אנשים העובד על מיזם משות, ישנה חשיבות קרדינלית.

 

מאת: לביא סיגמן.

Adv. Lavi Sigman. ד"ר לביא סיגמן. עו”ד לביא סיגמן משמש כמנהל חברת ייעוץ לחדשנות טכנולוגית, הינו בעל רקע מעשי ואקדמי בתחום הייעוץ העסקי-ארגוני והפסיכולוגיה הארגונית (B.A, M.A, Ph.D בתחום הפסיכולוגיה ובתחום המשפט (LL.B Law). ד"ר לביא סיגמן הינו מרצה, יועץ ליזמים, לחברות סטארט אפ ולחברות. ד"ר סיגמן עוסק בגיוס הון ומשמש נציג של גופי השקעה ומשקיעים בתחומי הטכנולוגיה בישראל. הוא מכהן כשותף, מנהל ודירקטור במיזמים בישראל ובחו"ל בתחומי רפואה, ביו-טק, מסחר אלקטרוני ופיננסים. עו"ד סיגמן הוא עורך דין בתחום מסחרי ודיני קניין רוחני ופטנטים. הוא חיבר מספר ספרים בתחום הפסיכולוגיה והניהול והוא משמש כמרצה באקדמיה ובשוק הפרטי בתחומי חדשנות, יזמות ופסיכולוגיה.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן