מהו שלד התא?

שלד התא – ציטוסקלטון הינו רשת של סיבים הבנויים מחלבון אשר קובעים את הצורה של התא, שומר על צורת התא ויוצר ארגון פנימי של אברוני התא במבנה שחוצה את הציטופלזמה. שלד התא מכיל קורי ביניים, השומרים על יציבות השלד וחוזקו המכני, מיקרופילמנטים –קורי אקטין בצד הפנימי של קרום התא, ומיקרוטובולים לצד חלבוני עזר שעוזרים לתפקוד של שלושת הללו. לדוגמה חלבון עזר מסוג טאו המסייע לקשור את המיקרוטובולים אחד לשני ולייצבם.

שלד התא ומבנה תאי. צילום: Pixabay
שלד התא ומבנה תאי. צילום: Pixabay

שלד התא מורכב ממיקרוטובולים Microtubule הינם צינורות חלבון זעירים המורכבים מחלבון טובולין, המרכיבים את שלד התא בצורת גליל חלול בקוטר 15-25 ננטומטרים. הללו ממלאים תפקיד בסידור הכרומוזומים ונשיאתם בתהליכי התחלקות התא.

רכיבי שלד התא – קורי ביניים, מיקרופילמנטים (אקטין) ומיקרוטובולים בנויים מפרוטופילמנטים שהן תת יחידות. כל פרוטופילמנט מורכב מחלבונים.

מבנה תא בעל חיים

איך מורכב תא של בעל חיים?

• שלד התא וקרום התא
• ציטופלזמה
• ריבוזומים
• אנדוזום
• מיטוכנודריון
• ליזוזום
• פרוקסיזום
חלולית – ואקולה
• גופיפי תא כמו גופיפי גולג’י

מבנה תא בעל חיים כולל קרום תא בררני המקיף את התא ויוצר את צורתו ושומר על חוזקו המבני בעזרת שלד התא ומאפשר מעבר של חומרים מתוך התא החוצה ואל תוך התא. בתא של בעל חיים אין דופן תא ואילו בתא צמח קיים בנוסף לקרום התא גם דופן תא קשיח שמייצב את התא ומגן עליו מלחצים ופגיעות. דופן התא של תאי צמח מיועדת להעניק חוזק מבני ואינה בעלת תפקיד כמו של קרום התא (ממברנה) המהווה מחסום בין תוך התא לסביבתו. בעוד שקרום התא אינו חדיר לכל חומר, הדופן קיימת רק בתאי צמחים, כוללת פתחים מרובים המאפשרים תנועת חומרים דרכה.

נוסף לקרום התא- הממברנה, מבנה תא בעל חיים כמו גם מבנה תאי בן אדם וצמחים מכיל חומר דמוי ג’ל המכונה ציטופלזמה שבו נמצאים איברי התא השונים. בתוך התא נמצא גרעין התא- שהוא האיבר שאחראי על התהליכים שקורים בתוך התא כמו יצירת החלבונים, ובעל תפקיד בהתחדשות התא, גדילת תא וחלוקה תאית . בתאי דם אדומים אין גרעין תא. המיטוכנודריה הינם רשת אברונים (מיטוכנודריון) הקשורים לתהליכי חימצון ואנרגיה והם ידועים בתור “תחנת הכוח של התא” היוצרים את הנשימה של התא. מעט מהחומר התורשתי הדרוש לפעילותו הבלעדית, נמצא במיטוכונדריה ולא בגרעין התא. בציטופלזמה קיימים גם אברונים אחרים כמו פרוקסיזום או פרוקסיסום המסייע לפרק חומרים רעילים ולנצל חמצן, אנדוזום שתפקידו להעביר חומרים מהקרום אל הליזוזומים, העוסק בפירוק תרכובות ועיכול תאי, חלולית שתפקידה ויסות מים וחומרים ואברונים נוספים.

איך מבנה התא מסייע לפיתוח תרופות וטיפולים

הבנת מהות שלד התא והמבנה של תא של בעל חיים מאפשרת לנו להבין את חשיבותו למכלול תהליכי החיים המתרחשים בגופנו ברמה הפנים תאים, הבין תאית, הרקמה והאיבר ומאפשרת לבאר איך המחקר של מבנה התא תורם לפיתוח תרופות חדשות ולטיפולים חדשניים.

בגופנו ישנם עשרות טריליוני תאים. מידי יום מתים בגופנו עשרות מיליארדי תאים וממוחזרים. התהליכים המתרחשים בתוך התאים ומחוצה להם משליכים על תהליכים מטבוליים ושינויים ביו כימיים בתא ולכן חיוני לחקור ולהבין אותם לעומקם בהם בבוא החוקרים לפתח תרופות חדשות ולבחון כיצד טיפולים ייחודיים במינונים שונים משפיעים על הסביבה התאית והרקמה וכיצד מבנה התא ותפקודו במערך התאי (רקמה או איבר) יכול להגיב לפעילות פרמקולוגית לא רצויה ותופעות לוואי של תרופה.

רוב התרופות פועלות על ידי יחסי גומלין והשפעה על קולטנים שמצוים על קרום התא או בתוך התא. יצירת התהליך המורכב בו תרופה נצמדת לקולטן מסוים ומובילה לשינויים ביוכימיים או מולקולריים בתוך התא היא אשר גורמת לשינויים פיזיולוגיים והיא מהותה של פעולת התרופה. הבנה עמוקה של המבנה של התא, שלד התא, הקולטנים המצויים על קרום התא, התקשורת התאית, התהליכים המתרחשים במגע של תרכובת כלשהי עם קרום התא, והתגובות המתרחשות בתוך התא כאשר הטיפול ניתן למטופל חיונית לפיתוח תרופות בעלות יעילות טובה ובטוחות לשימוש.

הבנת מבנה התא של בעלי החיים ובני אדם הכולל גרעין תא (תא איקריוטי או איאוקריוטי) משמעותית לפיתוח טיפולים ותרופות בהתבסס על תהליכי קליטת, פרוק והרכבת חומרים בבניה התאית, והפרשת פסולת תאית, הבנת פעילות אנזימטית, תגובה לגירויים, גדילה והתפתחות תאית, חלוקה תאית, התרבות, תהליכי קרום התא ותהליכי פירוק אנרגיה ATP וגם ויסות תהליכי נשימה תאית, חימצון וריכוז חומרים ומים.