מהו תא זרע

זרע – תא המופק ביצורים רב תאיים -חי או צומח – המיועד לרבייה זוויגית. תא זרע הוא תא המופק על ידי יצורים רב תאיים זכרים. מקור תאי הזרע הוא בתאי נבט דיפלואידיים. תאי הזרע הם התאים המעבירים את המטען התורשתי של הזכר. החיבור בין תא זרע לבין תא ביצית מוביל להתוות זיגוטה. החיבור בין תא זרע לתא הביצית יוצר את ההפריה. המטע הגנטי מהזכר משתלב עם המטען התורשתי של הנקבה שבתא הביצית וכך נוצר שילוב חדש ושונה ממטענם הגנטי של כל הורה בנפרד. תא זרע הוא תא גמטה – כלומר תא הפלואידי שמכיל חצי מהחומר התורשתי.

מהם תאי זרע וכמה זמן תא זרע נשאר מחוץ לגוף ובתוך הרחם חי. אילוסטרציה: Pixabay Thomas Breher
מהם תאי זרע וכמה זמן תא זרע נשאר מחוץ לגוף ובתוך הרחם חי. אילוסטרציה: Pixabay Thomas Breher

המבנה של תא זרע. תא זרע בנוי מראש, צוואר תא הזרע ושוטון התנועה של תא הזרע. ראש תא הזרע כולל אקרוזום שמכיל אנזימים שמסייעים לזרע לחדור למעטפת תא הביצית. ראש תא הזרע מורכב גם מגרעין שכולל בתוכו את המטען התורשתי באופן דחוס במיוחד.

צוואר תא הזרע המכונה גם בסיס השוטון כולל בתוכו מיטוכונדריונים. המיטוכונדריה שבצוואר תא הזרע מיועד להעניק אנרגיה לתנועתו של תא הזרע. ואילו השוטון – הוא האברון בתא הזרע שמאפשר לו לשייט ולנוע במרחב.

מהו אורך חיי זרע ברחם ? וכמה זמן זרע חי מחוץ לגוף?  תא הזרע מתקיים בסביבה רגילה של הגוף למשך 4-5 ימים. אורך חיי תא זרע מחוץ לגוף, תוך חשיפה לאוויר היא מספר שעות. ההערכה היא בין 4-7 שעות אורך חיי זרע זכרי מחוץ לגוף.

כמה זמן זרע שורד בגוף האישה? מה משך הזמן שזרע שורד ברחם ? ככל הנראה על פי מחקרים תאי הזרע שורדים ברחם בין 20 ל120 שעות. כלומר הזרע יכול לשרוד בגוף האישה עד חמישה ימים.

 

איך נוצרים תאי זרע והסבר מהו תא זרע ?