מהטלפון לפלאפון: כיצד השתנו היחסים בין הורים וילדים בבית ?

מהטלפון לפלאפון: כיצד השתנו היחסים בין הורים וילדים בבית ?

אני זוכרת את עצמי ישובה על המיטה בחדרי ומשוחחת עם חברות בטלפון מהרגע שחזרתי מבית הספר במשך שעות ואמי נוזפת בי מעבר לדלת: “למה שלא תלכי להפגש עם החברה פנים אל פנים?”. מאז ילדותי עברו לא מעט שינויים בטכנולוגיה ובעיקרם המצאת הפלאפון שהשפיע על חיי כולנו ושינו את פני המשפחה והיחסים בה.
הפלאפונים שינו את תפיסת הזמן והמרחב שלנו: אנחנו יכולים להיות זמינים בכל מקום ובכל זמן, אנחנו יכולים להתעדכן בכל חדשה המתרחשת בכל מקום בעולם וכמובן יכולים לתקשר עם אחרים (מוכרים וזרים כאחד) בדרכים רבות ומגוונות. הפלאפון מאפשר לנו להתחבר לרשת, לקבל מיילים, לשלוח ולקבל הודעות ממשפחה, חברים, פרטנרים לעבודה ועוד.
אחת ההשפעות המרכזיות של הפלאפון ניכרת בשינוי היחסים בין הורים וילדים (ובעיקר מתבגרים), כאשר הטכנולוגיה והשימושים בה שינו את ככלי המשחק המסורתיים: אם בעבר היה טלפון קווי ולרוב במקום מרכזי בבית, אזי ההורים שלטו בשימוש בו ויכלו לפקח בקלות על השיחות הנכנסות (ולעיתים אף להאזין להן…). כיום, הפלאפון נמצא ברשות הילדים ויש להם עצמאות רבה בשימוש בו ובשמירה על הפרטיות של חייהם המתנהלת דרכו. ההורים לא יודעים עם מי הילדים מדברים (או יותר נכון: מתכתבים) והם עושים זאת מחוץ לבית, בחדרם או אף מתחת לשמיכה. עם זאת, יש הורים שמנסים לפקח את השימוש בפלאפונים ולדעת מה ילדיהם עושים או עם מי הם מתכתבים לשם הגנה על הילדים, אך לרוב הילדים מתוחכמים יותר ולא מאפשרים נגישות למידע ו/או לפלאפון האישי שלהם (שניראה כאילו הוא כבר מחובר ליד).
ניראה שהשליטה על התקשורת והיחסים עברה לידיים של הילדים: הם בוחרים עם מי לדבר או לתקשר, הם בוחרים אם לענות להורים או לא והם שולטים במידע וביחסים דרך המכשיר. ההורים נראים חסרי אונים וחסרי שליטה על חיי הילדים, תוך שילוב בין רצון לדעת לבין דאגה לילדים בשל הסיכונים הרבים המתאפשרים בזכות הטכנולוגיה החדשה.
גם ברמה המשפחתית, הפלאפונים מאפשרים להיות בקשר מתמיד עם בני המשפחה, גם במקרים שבהם לא נמצאים באותו מרחב באמצעות שיחות, הודעות, וואטסאפ אישי ומשפחתי וסרטונים. למול יתרון זה, הרבה מהתקשורת המסורתית התחלפה בהודעות שטחיות ונקודתיות שלעיתים אף נשלחות בין החדרים, כמו: “אמא, אני רעב” ומחליפה שיחה אמיתית פנים אל פנים (שלא להזכיר את הארוחה המשפחתית ובה כולם עם הפנים למטה למסכי הפלאפונים בזמן האכילה).
אז מה עושים ואיך מתקשרים עם הילדים והפלאפונים? ראשית, עלינו להיות מודעים לסיטואציה החדשה שנוצרה ולהשפעתה על הבית. הבנה זו אמורה להתוות את תהליכי קבלת ההחלטות באשר לרכישת מכשירי פלאפונים לילדים ולהגדרת השימוש והגבולות שלהם במשפחה. יש לשוחח עם הילדים ולהגדיר את אופן השימוש בפלאפונים מגיל צעיר במצבים שונים ולשמור על הכללים (כן, כן, גם המבוגרים…), עלינו להוות מודל חיובי לשימוש נבון ומידתי בפלאפונים בעצמנו וכל זאת כדי שנוכל לשמור על יחסים טובים וישירים עם הילדים ולא יחסים מתווכים.

מאת: ד”ר שלי גפן. ד”ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת תקשורת המתמחה ביחסים סביב המסכים. במסגרת זו היא מעבירה הרצאות וסדנאות להורים וצוות חינוך במטרה להתנהל באופן מיטבי במציאות התקשורתית כיום. במסגרת זו שלי מעבירה הרצאות וסדנאות להורים, למתבגרים ולאנשי מקצוע במטרה לשפר את היחסים ולהתנהל באופן מיטבי סביב המסכים.