מהי בדיקת EMG תקינה

מה בדיקת אלקטרומיוגרפיה  E.M.G בודקת, מהי בדיקת EMG תקינה ואילו תוצאות הם נורמליות, מה זה בדיקת אי.אם.ג'י ואיך היא מתבצעת?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בדיקותנוירולוגיה
מהי בדיקת EMG תקינה ? צילום: Pexels-burak

בדיקות הולכה עצבית ובדיקות שרירים בוחנות את תפקוד מערכת העצבים והשרירים. מה בדיקת אלקטרומיוגרפיה  E.M.G בודקת, מהי בדיקת EMG תקינה ואילו תוצאות הם נורמליות, מה זה בדיקת EMG ואיך היא מתבצעת?

בדיקת EMG

בדיקת אלקטרומיוגרפיה היא אחת הבדיקות המשמשות לבחינת ההולכה העצבית והשרירים. הבדיקה נעשית על מנת לזהות מדוע ישנה חולשה בשרירים או כשיש חשד למחלות כמו ניוון שרירים, טרשת נפוצה, דלקת בשריר ועוד.

אז מה זה בדיקת EMG ? בדיקת EMG אי אם ג'י באנגלית Electromyography ובראשי התיבות E. M. G בוחנת את ההולכה החשמלית שנוצרת עקב פעילות שרירי השלד. בודקת בעיות הנגרמות כתוצאה ממחלות בשרירים, בעצבים ובחיבורים שבין השרירים לבין העצבים.

אז בעצם מה זה EMG  ? בדיקת אי אם ג'י היא בדיקה בה מועבר גירוי חשמלי בעצימות נמוכה על פני העור. עור זה הוא מעל העצבים שאותם בוחנים בבדיקה. הבדיקה מתרחשת על ידי החדרה של מחט דקה ביותר אל השריר.

במהלך בדיקת הEMG בודקים מהי מהירות ההולכה בעצבית. כמו כן בבדיקת EMG בודקים את הפעילות החשמלית של השריר. הבדיקה מסייעת לאבחן בעיה בשל חולשה בשריר או בעיה של חולשה בשריר הנגרמת כתוצאה מבעיה עצבית. לעיתים שכיחות בזמן בדיקת EMG מבוצעת גם בדיקת מהירות הולכה עצבית. זוהי בדיקת מהירות הולכה עצבית הקרויה באנגלית NCT- nerve conduction tests.

בדיקות אלה נעשות על ידי רופאים נוירולוגים, מומחי רפואת עצב או רופאי שיקום במכון EMG באמצעות מכשיר ייעודי.

מהי בדיקת EMG תקינה

מהי בדיקת EMG תקינה ? לאחר מספר ימים מביצוע הבדיקה תתקבלה התוצאות. כבר בסמוך לאחר הבדיקה אפשר לקבל תוצאות חלקיות. לאחר קבלת התוצאות מטופלים מעונינים לדעת האם קיבלו תוצאות טובות ומהי בדיקת EMG תקינה מבחינת מדדים ברמה המעשית.

אם כן, בדיקת בדיקת אלקטרומיוגרפיה תקינה היא כזו שמראה שאין פעילות חשמלית בשרירי המטופל כאשר השרירים שנבדקו מצוים במנוחה ללא פעילות.

התשובה לשאלה מה היא בדיקת EMG תקינה נגזרת מהעדר פעילות חשמלית בשרירים שנבדקו כאשר הנבדק לא מפעיל את השריר.

במצב תקני כשנבדק מכווץ את השריר, מכשירי המדידה יציירו גרף גלי אחיד. במצב לא תקני כאשר הנבדק מפעיל את השריר יופיע קו שאינו רציף גלי ואחיד אלא בעל שונות ותנודתיות.

כלומר התשובה לשאלה מתי בדיקת EMG תקינה היא כאשר לא ניכרת פעילות חריגה בגרף המבטא פעילות עצבית כאשר השריר במנוחה.

לסיכום, התשובה לשאלה מה זו בדיקת EMG תקינה היא בדיקה בה רואים גרף שבו אין פעילות חשמלית כאשר השריר במנוחה. ומנגד בדיקה תקינה היא כזו שבעת פעילות שריר בבדיקה, הגרף גלי, אחיד, רציף ולא מבטא קפיצות תנודתיות.

 

 

דילוג לתוכן