מהי כימיה אנליטית?

מה זה כימיה אנליטית? אילו סוגים של כימיה אנליטית קיימים? במה עוסק תחום זה של הכימיה לבדיקת חומרים? מהן בדיקות אפיון ואנליזות בסיסיות?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מדע
מהי כימיה אנליטית?. צילום:Pixabay Gerd Altmann

מהי כימיה אנליטית? אילו סוגים של כימיה אנליטית קיימים? במה עוסק תחום זה של הכימיה לבדיקת חומרים? מה הקשר בין כימיה אנליטית לבין אנליזה איכותית, בדיקות אפיון ואנליזות בסיסיות ומהם תהליכים אלה?

כימיה אנליטית או בלעז Analytical Chemistry היא תחום חקר אפיון החומרים וטיבם בתוך מדע הכימיה, שהיא חלק ממדעי הטבע העוסק בניתוח הרכבי חומרים, מבנה החומר, יחסי גומלין ושינויים של החומר במגע עם חומרים אחרים.

כימיה אנליטית – מהי

הכימיה האנליטית היא תת המדע העוסק בבחינת חומרים, ניתוחם המדויק לבחינת ההרכב שממנו אותן חומרים בנויים, אפיון המבנה הכימי של החומרים וכן בחינה של טיבם ומידת היותם טהורים או מעורבבים עם חומרים אחרים. כימיה אנליטית עוסקת בבחינת הזהות של החומר ואפיון הכמויות והטיב של החומר. כימיה אנליטית היא המדע העוסק בחקר שיטות לשפר את בחינת החומר, אפיונם ונבדלותם.

תחום מדעי זה עוסק בפיתוח גם בחקר טכנולוגיות ותהליכים למדידת תופעות כימיות. תחום הכימיה האנליטית מחולק לאנליזה איכותית ואנליזה איכותית. אנליזה כמותית היא התחום בו מפותחות שיטות לבחון האם יסוד או מולקולה נמצא בתוך החומר הנבדק ובאיזה הרכב. אנליזה איכותית היא התחום בו מפותחות שיטות את הכמות של יסוד או מולקולות בדגימת חומר.

אולי יעניין אותך גם:

בדיקות אפיון ואנליזות בסיסיות

כאמור בכימיה אנליטית אנו מחלקים את הניתוח לבחינת איכות החומר – הרכבו ובחינת כמויות החומרים בדגימה. לשם כך מבצעים בדיקות שונות בכימיה אנליטית. בדיקות אפיון הן הבדיקות שנערכות על מנת לאפיין, לבחון ולנתח מה הם החומרים הכימיים בדגימה ומהם תכונותיהם. בבדיקות האפיון נבדוק את מהות החומרים ותכונותיהם הפיזיקליות והכימיות, המבנה והמורפולוגיה.

כאשר מדובר בבדיקות אפיון הכימאים פועלים עם סט הבדיקות הקיימות לבחינת החומרים. לעומת זאת כשמדובר באנליזות בסיסיות מדובר על הבדיקות שבוחנות את אופן הפעולה של מכשור שעושה בדיקות אפיון וחוקר כיצד לשפר את מכשירי המדידה והאפיון.

מהי כימיה אנליטית? מושגים בתחום הכימיה האנליטית

דילוג לתוכן