מהי מחלת אבעבועות הקוף – Monkeypox

הוירוס מתפשט בעולם: מה זה אבעבועות הקוף - Monkeypox ? איך נדבקים ? האם יש חיסון נגדן? מהם הסימפטומים של אבעבועות הקוף ?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

ללא קטגוריהבריאות הציבור
מהי מחלת אבעבועות הקוף - Monkeypox? צילום אילוסטרציה: Pexels Anna Shvets

מחלת אבעבועות הקוף – Monkeypox, מחלה נגיפית שזוהתה לראשונה ב1958 בקופי מעבדה (ומכאן מקר השם), הולכת ומתפשטת באירופה. המחלה הוויראלית התגלתה בעשרות חולים באירופה ובארצות הברית. זאת למרות שתפוצתה בשגרה מצומצמת והיא מוגבלת לרוב לאזור אפריקה. מהי מחלת אבעבועות הקוף ? מהם הסימפטומים של אבעבועות הקוף -ובאנגלית Monkeypox המכונה גם אבעבועות קופים.

עד כה המחלה אותרה במדינות ארצות הברית, קנדה, שבדיה, ספרד ופורטוגל. חלק מהמקרים אומתו כאבעבועות קוף וחלק מהמקרים רק חשודים כמחלה זו וטרם אומתו.

מה זה אבעבועות הקוף – Monkeypox ?

מהן אבעבועות קופים? מדובר במחלה זיהומית לא נפוצה שהסיכון למוות ממנה נחשב יחסית גבוה ועומד על 10% מכלל מי שחלה בה. המחלה כאמור נגרמת מוירוס. אבעבועות הקופים היא מחלה הדומה לאבעבועות שחורות המסוכנת ממנה. בנוסף, הביטוי של האבעבועות של מחלת אבעבועות הקופים בפריחה ושלפוחיות עוריות דומה למחלת אבעבועות רוח.

האם יש חיסון נגד אבעבועות הקוף?

בניגוד לנגיפים לא שכיחים אחרים שלהם אין חיסון התשובה האם יש חיסון נגד אבעבועות הקוף היא חיובית. קיים חיסון נגד המחלה. לפני כשלוש שנים אושר חיסון נגד אבעבועות הקוף בארצות הברית. בנוסף, החיסון כנגד אבעבועות שחורות מסייע למניעת זיהום מאבעבועות הקוף. כמו כן ישנן תרופות שידועות כמועילות לטיפול במחלה.

איך נדבקים באבעבועות הקוף?

באיזה אופן נדבקים באבעבועות הקוף? גורמי הסיכון המעלים הסתברות להדבק במחלת אבעבועות הקוף הן חשיפה לחולה על ידי העברה טיפתית, מגע מחיה או אדם נגוע בפצע פתוח, שריטה וכן נשיכה של חית בר.

מהם הסימפטומים של אבעבועות הקוף ?

מחלה זו היא ויראלית ומאובחנת על ידי בדיקת DNA שמבוצעת בבדיקת דם שמאתרת חומר גנטי של הוירוס. ככל הנראה במחלה, בשלב ראשון לא מופיעות שלפוחיות על העור אלא תסמינים כמו חום וכאבים. ממועד ההידבקות בנגיף ועד התחלת סימפטומים חולפים כעשרה ימים. הסימפטומים נמשכים בין 14 ל35 ימים.

בכל מקרה של מחלה או תסמינים יש להוועץ בהקדם ברופא. למחלת אבעבועות הקוף תסמינים שונים. הסימפטומים של המחלה כוללים:

  1. פריחה המלווה בשלפוחיות.
  2. חום גוף גבוה.
  3. כאבי שרירים.
  4. כאבי ראש.
  5. עייפות, תשישות או חולשה.
  6. בלוטות לימפה נפוחות.

דילוג לתוכן