מה ההבדל בין דמנציה לאלצהיימר?

מה ההבדל בין דמנציה לאלצהיימר? דמנציה או שטיון מתארת תסמונת הכוללת  סימפטומים כמו הפרעות שכליות כמו בעיות בזכרון וירידה בתפקוד השכלי הנובעים כתוצאה מסיבות שונות הכוללות מחלות ניווניות של המוח שהנפוצה בהן היא מחלת אלצהיימר. כלומר דמנציה היא תיאורה התסמיני של התוצאה של מחלות מסוימות הכולל הידרדרות בתפקוד המוחי ויכולות קוגניטיביות ואילו אלצהיימר הוא אחת המחלות הגורמת לתסמונת הדמנציה.

מה ההבדל בין דמנציה לאלצהיימר?. צילום: Pixabay Gerd Altmann
מה ההבדל בין דמנציה לאלצהיימר?. צילום: Pixabay Gerd Altmann

מחלת אלצהיימר מתאפיינת בפגיעה הדרגתית בתאי מוח. תסמיני המחלה מתאפיינים בבלבול, מיעוט בדיבור,  שכחה הנגרמת מפגיעה בשפה כמו שכחה של מילים נפוצות או שמות, ירידה בזכרון לטווח הקצר כמו לשכוח היכן הנחנו חפצים, או הדרדרות ביכולת התמצאות במרחב מוכר וידוע שבו אמורה להיות לחולה התמצאות. תסמינים נוספים של המחלה כוללים נטייה לעצבנות,שינוים באישיות, העדר סבלנות, ירידה במצב הרוח ועוד. סימפטומים נוספים של אלצהיימר הם פגיעה בתפקוד קוגניטיבי גבוה שגורם למשל לקושי לנהל פעילות הכוללת מספר שלבים כמו תכנון יציאה למסעדה או סרט.

סוגי דמנציה וההבדל בין דמנציה לאלצהיימר

ממצאים מחקריים שונים העלו כי קיים קשר בין גורמי סיכון שונים לבין התפתחותה של מחלת אלצהיימר. כך נמצא קשר בין פגיעות ראש לסיכון מוגבר לאלצהיימר, וקשר בין מחלות כלי דם המשפיעות גם על המוח לבין הגברת השכיחות לאלצהיימר. כמו כן נמצא כי שכיחות המחלה גבוהה יותר עולה מעל גיל 65, ותדירותה רבה יותר בקרב נשים בהשוואה לגברים ובין רמת השכלה לשכיחות המחלה.

מבחינת ההבדל בין דמנציה לאלצהיימר יש להדגיש עוד שדמנציה מתאפיינת בירידה ביכולת החשיבה והזכרון של אדם באופן מדורג והיא כוללת תסמינים בהם תסמיני מחלת האלצהיימר. תסמיני הדמנציה כוללים ככלל ירידה בזכרון וביכולת החשיבה, ירידה ביכולת התקשורתית והשפתית, הסתגרות חברתית, ירידה במצב הרוח, דעיכה ביכולת התמצאות במרחב וירידה ביכולות הפיזיות.

בין הגורמים לדמנציה נמצאת מחלת האלצהיימר שאחראית על כ60 אחוזים ממקרי הדמנציה, וכן שני סוגי דמנציה: דמנציה וסקולרית הנובעת מחסימת כלי דם במוח או דמנציה עם גופיפי לוי Dementia with Lewy bodies -DLB המתאפיינת בבעיות קוגניטיביות לצד הזיות ותסמינים דמוי פרקינסון כמו רעד בלתי נשלט וקשיון שרירים.