מה הם חומרים אורגניים ?

מה הם חומרים אורגניים: אילו סוגי חומר אורגני יש, הגדרה מהי תרכובת אורגנית מול חומרים אנאורגניים- אי אורגניים, רשימה של תרכובות אורגניות ועוד

שי לביא

עודכן בתאריך

מדע
מה הם חומרים אורגניים ורשימה של חומרים אורגניים לדוגמה צילום: Pixabay
ההגדרה של חומרים אורגניים היא חומר שמכיל תרכובת אורגנית – כלומר תרכובת אטומי פחמן (היסוד C). לרוב מכיל חומר אורגני גם אטומי מימן (היסוד H). חומרים אורגניים כוללים פחמן הקשור למימן באופן ישיר. לעומתם חומרים אנאורגניים הם החומרים שאינם מוגדרים כאורגניים.
חומרים אורגניים בהכרח מכילים פחמן. לצד זה רוב החומרים הלא אורגניים לא כוללים כמעט אף פעם אטומי פחמן. ובמיוחד אינם כוללים אטומי פחמן ומימן. עם זאת ישנן תרכובות כמו פחמן דו חמצני שהן תרכובות לא אורגנית למרות שהם כוללים אטומי פחמן.
באנגלית קרויה תרכובת אורגנית Organic compound. לעומת זאת באנגלית חומר אורגני קרוי Organic matter או Organic material.

מה הם חומרים אורגניים ?

חומרים אורגניים הם תרכובות הבנויות מאטומים של פחמן. לעיתים קרובות הללו כוללים גם מימן בקשר ישיר, כאמור. באורגניזמים חיים כמו בני אדם, בעלי חיים, צמחים, פטריות או חיידקים כוללים גם חמצן (היסוד O). במקרים מסוימים תרכובות אורגניות ביצורים חיים כוללות גם אטומי חנקן (יסוד N).
במקור חומרים אורגניים הוגדרו בשם זה על בסיס הסברה שאורגניזמים הם המקור היחיד להיווצרות מולקולות חומר אורגני. כלומר מקור השם הוא במילה אורגניזם, שבאותה עת סברו שהוא המקור לכל תרכובת אורגנית. כיום נהיר שניתן להרכיב חומרים אורגניים במעבדה וליצר תרכובות פחמן מלאכותיות. ניילון הוא פולימר סינתטי אורגני שמופק באופן מלאכותי. ניתן ליצור תרכובות פחמימניות או פחמימנים שונים. אפשר ליצור תרכובות פחמן מלאכותיות אורגניות או אי אורגניות.
להגדרת תרכובות אורגניות – או חומרים אורגניים לא די בכך שהמולקולות של החומר יכללו פחמן ומימן. נדרש גם שיהיה קשר ישיר ביניהם. כך למשל חומצה הפחמתית  H2CO3 היא חומר אנאורגני או חומר אי אורגני – כלומר חומר בלתי אורגני. זאת כיוון שאטום הפחמן בה מחובר בשלושה קשרים שונים לשלושה אטומי חמצן. שניים מאטומי החמצן אליהם הוא מחובר קשורים כל אחד לאטום מימן. כלומר אין קשר ישיר בין אטם הפחמן למימן.
חומר אי אורגני או חומרים אנאורגניים או בלתי אורגנים מוגדרים ככלל החומרים שאינם תרכובות אורגניות. כלומר חומרים אנאורגניים או תרכובות אי אורגניות הן כאלה שבהן לא קיים קשר מולקולרי בין פחמן למימן.

סוגי חומרים אורגניים

מגוון החומרים האורגניים עצום וכולל כעשר מליון תרכובות. חומרים אורגניים או תרכובות אורגניות מרכיבות את תאי גופנו, את הרקמות, והמערכות בכלל רמות ארגון במדרג הביולוגי בכל היצורים החיים. סוגי החומרים האורגניים הקיימים בגוף של אורגניזמים שונים מגוונים. ישנם חומרים אורגניים רבים. קבוצות תרכובות אורגניות:
1. חומרים אורגניים ארומטיים.
2.חומרים אורגניים אליציקליים.
3. חומרים אורגניים הטרוציקליים.
4. חומרים אורגניים אליפטיים.
כאשר מדובר ביצורים חיים כמו חיידקים, בעלי חיים או צמחים החומרים האורגניים השכיחים והמרכזיים בגופם הם אלה:
1. פחמימות.
2. שומנים.
4. ויטמינים.

רשימה של תרכובות אורגניות

רשימת החומרים האורגניים היא נרחבת. ישנו מגוון עצום של מליוני תרכובות אורגניות. רשימה של תרכובות אורגניות בתקציר יכולה להעניק לו הבנה עד כמה רחב המגוון. להלן רשימה של תרכובות אורגניות לדוגמה:
1. גלוקוז
2. סוכרוז
3. תאית
4. פרוקטוז
5. שמן
6. מרגרינה
7. כולסטרול
8. אסטרוגן
9. אינסולין
10. אקטין.
11. המוגלובין
12. קולגן
13. ביוטין
14.אצטון
15.קפאין
16.מתנול
17.מתאן
18.אלכוהול
19. נפט
20.פורמלין
21. די אן איי DNA
22. אר אן איי RNA

מהו חומר אורגני? מהם תרכובות אורגניות ומה ההגדרה

דילוג לתוכן