מה הסיכונים בחיסון נגד קורונה?

מה הם הסיכונים שיש לחיסון נגד קורונה של חברת פייזר ? מה הן תופעות הלוואי קצרות הטווח של החיסון ומה השפעותיו קצרות הטווח

דקל שחף

עודכן בתאריך

בריאות הציבורנגיף קורונה
שאלות ותשובות לגבי חיסון נגד קורונה. מה הסיכונים בחיסון נגד קורונה? צילום: Pexels Artem podrez-587850

מה הם הסיכונים שיש לחיסון נגד קורונה של חברת פייזר ? מה הן תופעות הלוואי קצרות הטווח של החיסון ומה השפעותיו קצרות הטווח? לפניכם תשובות לשאלות נפוצות איך עובד החיסון נגד קורונה. זאת על רקע התחלת מבצע החיסונים.

מבצע החיסונים המתחיל בישראל מאפשר לאזרחים, לפי תעדוף לקבל חיסון כנגד קורונה ללא תשלום. נזקי נגיף הקורונה הם מגוונים. מלבד הסיכון במוות ומחלות במהלך התפרצות פעילה של קורונה, ישנן מחלות רבות שנמצאו בקרב מי שחלה בקורונה והחלים ממנה. זאת אף אם חלה ללא שפיתח סימפטומים. לכן, ההמלצה היא להתחסן ובהקדם.

החיסון מבוסס על פיתוח חדשני של חברת פייזר. חברת פייזר הינה חברת תרופות אמריקאית מובילה, חדשנית העומדת בחזית הפיתוחים הרפואיים מזה שנים. לצד איכותה של פייזר, הססני חיסונים חוששים מהשפעותיו של החיסון לטווח ארוך, ומתופעות הלוואי שלו.

לכן ריכזו לפניכם מספר שאלות ותשובות לגבי החיסון והשפעותיו.

מה הן ההשפעות קצרות הטווח של החיסון ? מה הן תופעות הלוואי של חיסון נגד קורונה ?

החיסון נגד נגיף הקורונה של חברת פייזר הוא החיסון המוצע בישראל כיום. על פי הממצאים שפורסמו תופעות הלוואי של החיסון מגוונות ומקומיות וזמניות.

על פי פרסומים רשמיים של הFDA ושל פייזר אלו הן תופעות הלוואי האפשריות עקב החיסון לקורונה:

  1.  כאב באיזור ההזרקה של החיסון
  2. צמרמורת
  3. כאבי מפרקים
  4. כאבי ראש
  5. כאב שרירים
  6. עייפות
  7. חום
  8. נפיחות באיזור ההזרקה
  9. אדמומיות באזור ההזרקה
  10. תחושה לא טובה
  11. קשרי לימפה נפוחים

מה הן תופעות הלוואי והנזקים ארוכי הטווח של החיסון ?

אמינות החיסונים בכל הנוגע להשפעות ארוכות טווח טרם הובררו. מאחר ומדובר בפיתוח של חיסון חדש לנגיף לא מוכר, שנוצר ונוסה רק לאחרונה, מדענים עדיין לא יודעים את השפעותיו לטווח הארוך.

ככלל, כאשר חומר מוחדר לגוף, ישנו סיכון מסוים לתגובה ארוכת טווח שתתגלה לאחר שנים. אין זה משנה אם הוזרק לגוף מינרל, כימיקל, חומר ממקור צמחי, ממקור חי או תוצר סינטטי. עם זאת מאחר ומדובר בחומר מסוים מאוד בחיסון mRNA זה, ההערכות היא כי אין לו השפעות ארוכות טווח שיכולות לחולל מחלות ומצבים רפואיים בעייתיים.

לכן חיסון זה אושר למרות חדשנותו. לכן מעריכים כי הסבירות לכך שיגרום לנזקים ארוכי טווח היא נמוכה מאוד. ולכן אישרו הרשויות הרפואיות טיפול באמצעותו. הדברים תקפים במיוחד לנוכח הסיכונים הרבים מנגיף הקורונה.

 

מה הסיכונים בחיסון mRNA  כמו החיסון של פייזר ?

החיסון של פייזר מבוסס על טכנולוגית mRNA . זוהי טכנולוגיה מוכרת אך טרם נעשה בה שימוש בחיסון. חיסון הקורונה משתמש בטכנולוגיה זו בזריקות של חברת פייזר. כמו חומר חדש שמוזרק לגוף, ישנו סיכון כלשהו להשפעות קצרות טווח וארוכות טווח.

יחד עם זאת ממצאי המחקר העלו כי רק מספר אנשים בודד מאלה שהשתתפו בקבוצת הניסוי וקיבלו את החיסון האמיתי, נפטרו במהלך הניסוי . פטירתם נגרמה בגלל גורמים שלא היו קשורים ככל הנראה לחיסון- התקף לב וטרשת נפוצה.

מנגד, מקרב המתחסנים בחיסון הדמה – פלסבו, נפטרו אנשים רבים בהרבה. וחשוב מכך, מקרב מי שקיבל את החיסון, רוב של מעל 90 מהאנשים לא חלו בקורונה. זאת בהשוואה לקבוצת הנבדקים שקיבלו חיסון דמה. הללו כן נדבקו וחלו בקורונה בשיעורים משמעותיים.

דילוג לתוכן