מה התור שבו אתם בוחרים לעמוד אומר על ההישגים שלכם במתמטיקה?

מחקר חדש: אם בחרתם פעם בתור הלא נכון בסופר, אולי זה קשור ליכולות המתמטיות שלכם

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהחדשות חמות
האדם החושב. פסלו של אוגוסט רודן. מקור: ויקיפדיה. ברשיון חופשי מאת : Hans Andersen

חוקרים מאונ' בן גוריון: אם בחרתם פעם בתור הלא נכון בסופר, אולי זה קשור ליכולות המתמטיות שלכם

מחקר חדש שפרסמו חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ואוניברסיטת ווסטרן אונטריו בקנדה, נותן הסבר חדש השופך אור על תהליך קבלת ההחלטות בדרך לקופה וגם עוזר להבין איך יכולות חשבוניות מתפתחות. המאמר שמפורסם בימים אלו בעיתון Behavior and Brain Sciences נכתב על ידי ד"ר טלי ליבוביץ מאוניברסיטת ווסטרן אונטריו בקנדה, הסטודנטיות לדוקטורט נעמה קצין ומעין הראל ופרופ' אבישי הניק מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

יכולות חשבוניות חשובות לא רק בבית הספר, אלא בחיי היומיום. מחקרים רבים הראו שיכולות מתמטיות נמוכות קשורות לקושי במציאת עבודה, ובריאות פיזית ונפשית ירודה בעיקר אצל נשים (NRDC report, 2005). בישראל, אנו עדים לירידה בכמות התלמידים אשר לומדים 5 יחידות מתמטיקה לבגרות, דרישת קדם למקצועות המדעים וההנדסה. אם נצליח להבין כיצד המוח לומד חשבון ומצליח להבין מספרים ומושגים מורכבים במתמטיקה שמעצבים את העולם בו אנו חיים, נצליח ללמד מתמטיקה בצורה אינטואיטיבית ומהנה יותר. המחקר הנוכחי הוא הצעד הראשון להשגת מטרה זו.

ד"ר ליבוביץ: "כולנו מכירים את הדילמה בתור לקופה—כיצד לבחור את התור שבו נמתין זמן קצר ככל האפשר? הדרך שבה אנחנו מבצעים את ההחלטה הזו חושפת כיצד יכולות בסיסיות בחשבון נרכשות. לפי התאוריה המקובלת כיום, בני אדם נולדים עם 'חוש למספרים'. כלומר, עם היכולת לזהות כמויות שונות כמו מספר הפריטים בעגלת הקניות, והיכולת הזו משתפרת עם הגיל. על בסיס מחקרים אלו מפתחים תכניות לימודים בחשבון לגיל הרך, ובונים אבחונים לאיתור תלמידים עם לקויות למידה ספציפיות לחשבון (דיסקלקוליה).

אחרי איזו עגלה תעדיף לחכות בתור? דוגמה להמחשת הקשר בין מספר וגודל: בדרך כלל, יותר מוצרים יתפסו יותר שטח בעגלה, יהיו צפופים יותר וכו' בהשוואה לפחות מוצרים.המאמר החדש מאתגר את תאוריית חוש המספרים המקובלת, ומציג ראיות התומכות בטענה לפיה חוש מספרים אינו מולד, אלא נרכש. בבסיס התאוריה עומד הקשר שבין כמות לבין גודל (כלומר שטח, צפיפות, היקף ועוד). בדרך כלל, כמות וגודל משתנים יחד. כך למשל, יותר פריטים יתפסו יותר שטח בעגלת הקניות, יהיו צפופים יותר וכו' בהשוואה למעט פריטים. במאמר מוצגות ראיות לכך שהחלטה במקרים שדורשים השוואת כמות, כמו במקרה של התור בסופר, איננה מבוססת רק על כמות, אלא גם על גודל: השטח שכל המצרכים מכסים, הצפיפות שלהם בעגלת הקניות ועוד. שילוב כל הגדלים מאפשר לנו להגיע להחלטה מהירה יותר.

המחקר החדש מציע שהבנה של הקשר בין מספר וגודל, קריטית להתפתחות יכולות חשבוניות גבוהות יותר.

"התיאוריה המוצגת במאמר" מדגישה ד"ר ליבוביץ "עתידה להשפיע גם על הדרך שבה אנו מאבחנים לקויות למידה בחשבון. כיום ניתן לאבחן לקויות למידה בחשבון רק בגיל בית הספר. בשלב זה, ילדים עם לקויות למידה בחשבון כבר צברו פער ניכר. התיאוריה החדשה תאפשר לפתח כלי אבחון ליכולות חשבוניות, שאינו דורש ידע פורמלי בחשבון, ותאפשר לאבחן ולטפל בלקויות למידה בחשבון כבר מגיל הגן.

העיתון בו פורסם המאמר מזמין מומחים להגיב על הנושא, על מנת לעודד שיח אשר יקדם את המחקר בתחום. מאמר זה מצטרף לשורת פרסומים באותו תחום, הכוללת ספר שאותו ערך פרופ' הניק (continuous issues in numerical cognition – how many or how much), ומאמר חדש בעיתון current opinions in psychological science.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן