מה לבדוק בזוגיות ויחסים

18 שאלות לבדוק בזוגיות. אילו היבטים כדאי לבדוק לתיאום ציפיות ובחינת ההתאמה כשאנו בתחילת קשר זוגי או בעיצומה של זוגיות או מערכת יחסים אחרת?

שי לביא

עודכן בתאריך

פסיכולוגיה
מה לבדוק בזוגיות ויחסים. צילום: Pexels-Van-thắng

אילו היבטים כדאי לנו לבדוק לתיאום ציפיות ובחינת ההתאמה בזוגיות?. מה רצוי לבחון כשאנחנו בתחילת קשר זוגי או בעיצומה של זוגיות או מערכת יחסים אחרת?

אנשים רבים חווים חוסר סיפוק וקשיים במערכת היחסים. רבים מרגישים שהזוגיות שלהם אינה מתאימה להם. רבים מחפשים אחר פתרונות בייעוץ זוגי או סדנה זוגית לשיפור היחסים. זוגות רבים החווים קשיים מחפשים סדנת תקשורת זוגית, סדנה זוגית לחיזוק הקשר או סדנת אינטימיות זוגית לצד חיפוש מטפל או מטפלת זוגית. אנשים רבים שוקלים האם הקשר הזוגי שהם נכנסים אליו תואם את הציפיות שלהם. לכן, הם מבקשים לבחון היבטים שונים שכדאי לבדוק בזוגיות ויחסים ולחזק את הזוגיות. כאשר אנחנו מצויים בתוך מערכת יחסים או זוגיות מלאה או לפני תחילתה נוכל לבחון כמה היבטים כדי לבדוק את ההתאמה בזוגיות.

רבים תוהים בינם לבין עצמם האם אנחנו מתאימים לזוגיות. בזוגיות יש מספר נושאים שרצוי לבדוק את התאמת בני הזוג בהם. בדיקת נושאים חשובים ליחסים ולזוגיות ראויים למיקוד אך לא מקבלים דגש לרוב. בתחילת הזוגיות בדיקת ההתאמה היא חשובה אך לרוב לא מבצעים אותה. זאת בשל ההתאהבות. בשלבים הראשונים בזוגיות מתמלאים בחיבה, משיכה, קסם, ורומנטיקה. זהו שלב ההתאהבות. בשלב רומנטי זה בני הזוג לא נוטים לראות את הפגמים זה בזה. רומנטיקה וחיבור חזק גורמים לכך שהמיקוד הוא בהנאה והחיבור הזוגי. בשלב זה מי שמתעתדים להיות בזוגיות לא בודקים את ההתאמה הזוגית.

יחסים והתאמה בזוגיות

לאחר שלב זה, תחושת ההתאהבות, התשוקה המסמאת והרומנטיקה נחלשים. זאת באופן המאפשר לבני הזוג להיות מפוכחים יותר. בשלב זה בני הזוג שמים לב לדברים שבהם אין התאמה ביניהם לבין הצד השני. אז, מתגלעים הקשיים. הרצון למימוש העצמי באופן הנתפס בעיני כנכון מתנגש עם תפיסות בן או בת הזוג.

בשלב הבא החשוב של יצירת הסינרגיה שיכול להמשך זמן רב או זמן קצר יחסית, בני הזוג יוצרים התאמה ביניהם. בשלב זה ישנה התכווננות, ויתור, פשרה, הבנה, הכלה. הללו מאפשרים לזוגיות לקבל עומק וסינכרון כלשהו בין בני הזוג. הם מתאימים את עצמם זה לזה. בשלב זה בני הזוג מפתחים הדדיות זה לזה, מכילים, רגישים, משתפים פעולה, מתאמים ציפיות ויוצרים יחד אווירה זוגית יציבה ונעימה.

בזוגיות, לעיתים קרובות התהליכים הסינרגטיים לא עובדים היטב. הדבר מתרחש ממספר גורמים. חלק מהגורמים נעוצים בכך שפשוט יש חוסר התאמה בתפיסות של בני הזוג. חלק מהם נובעים מסיבות אחרות כמו תקשורת לקויה והרגלי שיח ושיתוף בעייתיים.

בשלב הזה נחוצה לעיתים התערבות מקצועית של מומחה זוגיות. טיפול זוגי אינו מילה ממגונה. גם השתתפות בקורסים לשיפור הזוגיות יכולים להועיל. לעיתים כשהזוגיות רוויה בחוסר התאמה והתנגשויות, מאבקי כוח ועימותים אפשר לפעול כדי לטפל בה. טיפול לא תמיד יעלים את המתחים כולם. תרפיה זוגית לא תועיל לכל בני זוג. אך טיפול זוגי יכול לסייע ולכל הפחות להפחית את הקשיים במידת מה.

מה לבדוק בזוגיות ויחסים

במהלך מערכת יחסים או לפניה נוכל לבדוק התאמה לגבי הזוגיות והתפיסות. כך נוכל לשאול שאלות שונות לגבי תפיסות על החיים, תובנות, פערים בציפיות ודברים במשותף.

להלן מספר נושאים ב18 שאלות שנוכל לבדוק בזוגיות שיוכלו לסייע לנו להעצים את הקשר ולשפרו לעתים.

  1. מה לדעתך הדברים שמשותפים ביננו ?
  2. מה יאפיין אותך כאמא או כאבא ? איך תתננהג.י כלפי הילדים? מה הערכים והיחס החשובים לך להעניק להם ?
  3. מה לדעתך הפער גדול ביותר ביני לבינך בתפיסות ?
  4. מהם הדברים שלדעתך בן או בת הזוג צריכים לשתף ומה לא ?
  5. מה התכונה שבי שאת הכי פחות אוהבת ?
  6. מהו הדבר שלעולם לא תשני/תשנה בחיים שלך ?
  7. מה החשיבות שאת.ה מייחס לקשר המשפחתי שלך ? האם לדעתך בן או בת הזוג צריכים להציב את בן או בת הזוג לפני בני משפחתם?
  8. מהם הדברים בהתנהלות וההתנהגויות שבי שהכי יפות,מושכות וטובות בעיניך ?
  9. עד כמה קשה לך לקבל החלטות? כמה את.ה החלטי ונחרץ? כמה את.ה מוותר. או מתפשר.ת? עד כמה חשוב לך להחליט לבדך בנושאים מסוימים? במה אינך מתפשר.ת? במה אינך מוותר ?
  10. מה חשוב לך שבן או בת הזוג יעשו כדי לגרום לך להרגיש טוב ? כמה פעמים ביום חשוב לך לשמוע מילה טובה, שאלה, התענינות מצד בן או בת הזוג ?
  11. מה המשפחה האידאלית בעיניך? כמה ילדים ? מה אופן החינוך שלהם ?
  12. מהי זוגיות אידאלית לדעתך ? איך מתנהגים בני הזוג בזוגיות שכזו ? מה הם עושים נכון ?
  13. מהם לדעתך המאפיינים של זוגיות לא טובה? מה חסר ביחסים זוגיים גרועים ? מה הגורמים לדעתך לזוגיות לא טובה ?
  14. מהי לדעתך ההתנהלות הכלכלית הנכונה בין בני הזוג ומהן השאיפות שלך לגבי כסף, פיננסים וכלכלה ביחסים ?
  15. מה התגובה שלך בדרך כלל כאשר רבים במערכת היחסים ? מה סגנון התגובות שלך ? האם את.ה מסתגר.ת, מדבר.ת בקול רם, לא רוצה לשוחח ?
  16. עד כמה לדעתך חשוב בבן הזוג ובעצמך הטיפוח העצמי, האסתטיקה, היופי ?
  17. מהם הדברים שהכי מכעיסים אותך בבני אדם ?
  18. מהו הדבר שאת.ה הכי מכיר תודה ושמח שיש לך בחיים ?

דילוג לתוכן