מודל להכנת בתי חולים לאירועי חירום

חוקרים פיתחו מודל שעוזר להעריך ולסייע בבתי חולים לשפר את מוכנותם לאירועים רבי נפגעים גם ללא נסיון מעשי באירועים כאלה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מוסדות וארגונים רפואייםבדיקות דם
אירוע רב נפגעים-פיגועי 11 בספטמבר. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש חופשי. באדיבות הצי האמריקאי. צילום: PH2 BOB HOULIHAN, USN

חוקרים ישראלים פיתחו מודל מסייע הערכת מוכנות בתי חולים לקראת אירועים רבי נפגעים

חוקרים ישראלים פיתחו מודל המסייע להעריך את מוכנות בתי החולים בארץ ובעולם לאירועים רבי נפגעים ומגלה כיצד ניתן ליצור מוכנות של בתי חולים ללא נסיון מעשי באירועים כאלה באמצעותו.
מעבר לחשיבות המודל שפיתחו, במחקרם ביקשו החוקרים לבחון את השפעת השימוש המתמשך בכלי הערכה על מוכנות בתי החולים לאירוע רב נפגעים, אשר מקורו בסיבות טבעיות או אירועים הנובעים מפעולות של בני אדם (למשל אירועי טרור או פגיעה רבת נפגעים מנפילת טיל על בניין מגורים למשל). 

במסגרת המחקר העריכו החוקרים פעמיים את מוכנותם של 24 בתי חולים כלליים, בהם הוערך התפקוד על בסיס בדיקת כל הפרמטרים; הסבב הראשון בין השנים 2005 עד 2006 וסבב השני בין 2007 ל-2009. לאחר הסבב ההערכה הראשון, בתי החולים יישמו אסטרטגיות שיפור המוכנות לתיקון הליקויים. ובשל כך, בסבב השני שערכו החוקרים נמצא שיפור בציוני המוכנות של בתי החולים לאירועים רבי נפגעים. כך הציון הממוצע עלה ממ-77 ל-88.5 אחוז בסבב השני במיוחד בתחום ההדרכה והתרגול ושיפור שניכר במיוחד בבתי חולים ללא נסיון מעשי באירועים רבי נפגעים, ככל הנראה בשל השקעת בתי חולים אלה בשיפורים וגילוי פחות שאננות בהשוואה לבתי חולים מנוסים.

לדברי ד"ר ברוריה עדיני מעורכות המחקר, מאוניברסיטת בן גוריון הערכה מתמשכת של מוכנות בתי החולים בישראל כפי שנעשית על ידי משרד הבריאות בנוגע לשעת חירום מניעה את הנהלות בתי החולים וצוותם לשפר את יכולותיהם גם בבתי חולים בלי נסיון או עם נסיון מועט באירועים רבי נפגעים ניסיון מוגבל או ללא ניסיון בניהול אירועים רבי נפגעים, תוך הסתייעות ב"סטנדרטים המוגדרים בתהליך ההערכה ובהתאם לפתח רמה גבוהה של מוכנות לחירום".
על פי החוקרים מדובר ב"מודל בו הוגדרו יותר מ- 300 פרמטרים מדידים שהוגדרו מראש להערכת המוכנות של בתי החולים הכלליים בישראל בארבעה תחומים עיקריים: נהלי הפעלה, ידע, ציוד והדרכה ותרגול. "
המחקר נערך על ידי חוקרי אונ' בן גוריון ומשרד הבריאות. הממצאים פורסמו במסגרת הירחון American Journal of Medical Quality

 

דילוג לתוכן