מזון מהיר וסיכון לאסתמה, אקזמה אלרגיה

חוקרים: צעירים שאוכלים מזון מהיר שלוש פעמים ויותר בשבוע בסיכון לאסתמה , אלרגיה ואקזמה. פירות מפחיתים מאד את הסיכון לאסתמה

מזון מהיר – ג’אנק פוד נמצא כקשור לסיכון מוגבר לתופעות רפואיות מזיקות, בעיות בריאותיות שונות ותפקוד לקוי ובין היתר מחלות לב, לחץ דם, סוכרת, השמנת יתר וסרטן מזה שנים. במחקר חדש ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין סוגי מזון מסוימים לבין הסיכון לפתח אקזמה חמורה בעור, אסתמה (אסטמה ) או אלרגיות בעיניים. לשם כך בחנו החוקרים את צריכת סוגי מזון שונים במחקר בינלאומי רחב היקף בו השתתפו יותר מחצי מליון הורים לילדים ומתבגרים בכחמישים מדינות ברחבי העולם.

מזון מהיר. ג'אנק פוד. מקור: ויקיפדיה.ברישיון PD. עיבוד לצילום מאת Mode7
מזון מהיר. ג’אנק פוד. מקור: ויקיפדיה.ברישיון PD. עיבוד לצילום מאת Mode7

במחקר בחנו החוקרים את הרגלי התזונה של ילדים בני 13-14 ושל ילדים בני 6-7 שנים (באמצעות הוריהם). מן הממצאים העלו החוקרים כי בשונה ממזון מהיר- ג’אנק פוד, צריכה של פירות במינון של שלוש מנות או יותר מידי שבוע של פרי הפחיתו את הסיכון של ילדים ומתבגרים לחלות באסתמה חמורה ב11% עד 14%.
מנגד העלו החוקרים כי מתבגרים וילדים שצרכו שלוש מנות או יותר בשבוע של מזון מהיר- ג’אנק פוד היו מצויים בסיכון מוגבר ללקות באסטמה חמורה בסיכון מודבר פי 1.39 כלומר 39% סיכון נוסף.

בנוסף על כך מצאו החוקרים כי צריכה של שלוש מנות שבועיות או יותר של מזון מהיר הגביר בקרב צעירים וילדים גם את הסיכון ללקות באלרגיות חמורות בעיניים או מחלת עור אקזמה חמורה. ממצאים אלה היו תקפים גם לגבי גילאים שונים, איזורים שונים בעולם, בנים ובנות ומגזרים שונים.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת THORAX על ידי חוקרים ממכון מחקר אפדמיולוגי וביוטרי באוניברסיטת אולם בגרמניה, במכון לאפדמיולוגיה באוניברסיטת וסטפליישה במאנסטר בגרמניה, חוראים מהמכון לרפואת עור במרכז הרפואי שבבית החולים האוניברסיטאי בנוטינגהאם אשר בבריטניה, חוקרים מהיחידה לאלרגיה ורפואת מערכת הנשימה באוניברסיטת מורסיה בספרד וחוקרים מאוניברסיטת אוקלנד בניו- זילנד.