מזון מהיר ועצבני: שומן טרנס מעורר תוקפנות?

ממצאי מחקר חדש מצביעים על קשר מובהק ומשמעותי בין צריכת שומני טרנס לבין עלייה בתוקפנות אף יותר מהקשר שבין שתיית אלכוהול או גיל צעיר לתוקפנות

כיצד משפיעים שומני טרנס על תוקפנות, אגרסיות, חוסר שקט ואלימות ? ממצאי מחקר חדש מצביעים על קיומו של קשר חזק ומובהק בין אכילת חומצות שומן טרנס לבין עלייה בסבירות לחוסר שקט, עוררות, אגרסיביות ותוקפנות. 

מזון מהיר. ג'אנק פוד. מקור: ויקיפדיה.ברישיון PD. עיבוד לצילום מאת Mode7
מזון מהיר. ג'אנק פוד. מקור: ויקיפדיה.ברישיון PD. עיבוד לצילום מאת Mode7

כאשר אנו אוכלים חטיפים מעובדים, עוגיות, צ’יפס או בורקסים עתירי מרגרינה, אנחנו מכניסים לגופנו מזון מזיק ועתיר שומנים, המכיל חומצות טרנס מזיקות במיוחד לתפקודים גופניים שונים. חומצות שומן טרנס הן תרכובות סינטטיות ראשוניות שהן תוצר תעשייתי, והן מוכרות בתחום התזונתי עשורים מועטים.רק מעט מחקרים שנערכו חקרו על הנזקים וההשפעות של שומני טרנס על ההתנהגות.

ממצאי המחקר החדש אשר פורסמו בכתב העת המקוון Plosone על ידי חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה שבארה”ב, העלה כי השפעותיו השליליות של שומן הטרנס באות לידי ביטוי גם בהתנהגויות אגרסיביות.
בעבר נמצא כי שומן טרנס מעכב יצירת חומצות שומן מסוג אומגה 3 המפחיתות את האגרסיביות ולפיכך רצו החוקרים לבחון את הקשר הישיר בין חומצות שומן הטרנס לתוקפנות. לשם כך הם בחנו קרוב ל1000 נבדקים שהשיבו על שאלונים בדבר מצבם הבריאות, אורחות חייהם ותזונתם.
הנבקים היו ללא מחלות כמו סוכרת, HIV, סרטן, כולסטרול רע LDL ברמה גבוה, או בעיות לב, ולא צרכו תרופות להפחתת השומנים בדמם.

ניתוח הממצאים הוביל את החוקרים למסקנה מחקרית ראשונה מסוגה המקשרת את השפעות צריכת חומצות שומן טרנס לתוקפנות ואגרסיביות ולחוסר שקט, באופן משמעותי ומובהק.

לאחר קיזוז גורמים מתערבים שונים, העלו החוקרים כי קשר זה בין תוקפנות ואגרסיות ישירה ועקיפה לבין צריכת שומן טרנס היה כה מובהק, שהוא אף עלה על קשר מתאמי קלאסי שקיים בין גיל צעיר למידת התוקפנות (הסבירות שצעירים יתנהגו באופן תוקפני גבוה יותר, בהשוואה לתוקפנות מבוגרים) ואפילו חזק מהקשר שבין צריכת אלכוהול לבין אגרסיות.