מחקר: מזון מהיר וקפה-שילוב בריאותי גרוע

ממצאי המחקר מעלים כי שתיית קפה לאחר ארוחה שומנית פוגע מאד ביכולת הגוף לפרק סוכר

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
צ'יפס מטוגן- מזון מהיר. ג'אנק פוד. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Rainer-Zenz

מחקר: מזון מהיר וקפה – שילוב בריאותי גרוע

שותים קפה אחרי הארוחה ? מחקר חדש מגלה כי בעוד שאכילת מזון מהיר מזניקה את רמות הסוכר בדם באופן לא בריא, שתיית קפה לאחר ארוחה כזו, מזניק את רמות הסוכר פי 2- לרמות סוכר הדומות לאלו של חולי סוכרת.

במחקר שהתפרסם בכתב העת בנושאי תזונה  Journal of ביקשו החוקרים מאוניברסיטת גאולף בקנדה, לבחון לראשונה את הקשר בין אכילת שומנים לבין צריכת קפה ולבחון כיצד מגיב הגוף לאתגר השלילי של צריכת שומנים גבוהה, הנגרמת לאחר אכילת  מזון מהיר, עתיר שומנים, יחד עם צריכת קפה והאם זו תפריע לרמות הסוכר הרגילות בדם. החוקרים שיערו כי ארוחה מעין זו תפגע בסבילות לגלוקוז –סוכר וכי ארוחת מזון מהיר כזו יחד עם שתיית קפה, תפגע עוד יותר ברמות הסוכר.

לשם כך בחנו החוקרים עשרה גברים צעירים בחמישה ניסויים אקראיים. ממצאי הניסוי העלו כי ארוחה עשירה בשומנים הפחיתה את היכולת של הגוף לנקות את הסוכרים מהגוף לאחר מכן. נמצא כי רמות הסוכר של הנבדקים היו גבוהות בעשרות אחוזים מאלה של הנבדקים שלא צרכו ארוחה שומנית.

עוד מצאו החוקרים כי ארוחת מזון מהיר עתירת שומנים בתוספת שתיית קפה (צריכת שתי כוסות קפה) חמש שעות אחרי תום הארוחה, גורמת לפגיעה גדולה אף יותר ביכולת הגוף להתמודד עם הסוכרים בדם, בדומה לזו של חולי סוכרת.  אפקט זה לדעת החוקרים וכפי שעולה מן הממצאים נמשך גם לאחר שעות ממועד סיום הארוחה.

לסיכום מציינים החוקרים כי הממצאים מעלים כי אכילה של שומנים ולאחריה שתיית קפה (לא נטול קפאין) עלולה לפגוע באופן בלתי תלוי ובעל אפקט מעצים שלילי בגופנו על ידי הפחתת סבילות הגוף לסוכר . שומן וקפאין לדעת החוקרים פוגעת בתקשורת שבין המעיים ללבלב. זאת ועוד- לדעתם ניתן להסביר לפחות חלק מהממצאים לגבי הפגיעה שנגרמת לגופנו לאחר ארוחת מזון מהיר המלווה בקפה, היוצרת סבילות גרועה לסוכר, על ידי פעילות הורומני האינקרטין.

דילוג לתוכן