מחט רדיואקטיבית למלחמה בגידולי סרטן

חוקרים ישראלים פיתחו טיפול חדשני בו מוחדרת מחט לגידול הסרטני ומפיצה קרינה המשמידה את הגידול מבפנים ומעוררת את המערכת החיסונית לטפל בו ולמנוע חזרתו

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבוראונקולוגיה
תאים סרטניים. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-sa-by מאת: Jolu, RAK


השימוש בניתוחים להסרת גידולים סרטניים אינו מבטיח שהגידול יסולק בשלמותו ולא ישוב. כך גם טכניקות מסורתיות כמו כימותרפיה והקרנות . מענה חדשני לבעיה זו מגיח מכיוון לא צפוי: מחט רדיואקטיבית ייחודית שפותחה באוניברסיטת תל אביב שמושתלת בתוך הגידול הסרטני ופולטת אטומים רדיואקטיביים קטלנים שמשמידים באמצעות קרינה את הגידול הסרטני מבפנים. השיטה שנוסתה בניסוי על עכברי מעבדה הצליחה לסלק את הגידולים באופן יעיל ביותר וגן להפחית באופן דרמטי את הסיכון שהסרטן יחזור לתקוף, בשל הפעלת מערכת החיסון כנגד התאים בשל התהליכים המעוררים בגוף בעקבות השפעת הקרינה שמעוררת המחט.

שיטת הטיפול החדשנית DaRTTM (Diffusing Alpha-emitters Radiation Therapy)הינה פרי מחקר ישראלי של הפרופסור יצחק קלזון מהמחלקה לאסטרונומיה ופיזיה מאוניברסיטת תל אביב ושל הפרופסור יונה קיסרי מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב והיא מיושמת כיום באופן מסחרי רפואי באמצעות אלט'רה בישראל ובארה"ב. בכוונת החברה לבצע ניסויים קליניים במרכז הסרטן בבית החולים רבין בפתח תקווה.

המחט שעוביה כעובי סיכה ואורה כסנטימטר אחד מוחדרת בעזרת מזרק לגידול הסרטני המוצק ומתחילה ליצור קרינה קטלנית של חלקיקי אלפא כנגד תאי הגידול מתוך הגידול באמצעות שחרור אטומים רדיואקטיביים קטלניים. לדבריו של הפרופסור קיסרי פירוק הגידול הסרטי משחרר אנטיגנים, המעודדים תגובה של מערכת החיסון נגד תאי הסרטן וכך יוצרת יתרון כפול של פגיעה חזקה בגידול יחד עם פיתוח חסינות של הגוף כנגד חזרתו.

במחקר המציג את ממצאי הניסוי לטיפול בסרטן באמצעות מחט זו, שפורסם על ידי החוקרים בכתב העת Translational Research. הוכיחו החוקרים את יעילות הטיפול על עכברי מעבדה. הממצאים העלו כי שיטה זו עדיפה על פני הסרתם של גידולים בניתוח שכן טיפול זה, שלא הצריך התערבות כירורגית מורכבת של ניתוח, גרם לכך כי בעוד שהעכברים שטופלו בה סבלו משיעור נמוך במיוחד של הישנות המחלה (לאחר החדרה יזומה של תאים סרטניים לעכברים לאחר הניתוח/החדרת המחט) לעומת עכברים שטופלו בניתוח. כך- כל העכברים שנותחו להסרת הגידול חלו שוב לאחר הזרקת התאים הסרטניים בשנית, לעומת שיעור של 50% בלבד של העכברים שחלו לאחר ההחדרה, לאחר שהחלימו באמצעות הטיפול של המחט.

לדברי הפרופסור קיסרי ניתוח עשוי לסייע בסילוק "80 עד 90 אחוז מהגידול, והכימותרפיה קוטלת עוד 5 עד 15 אחוז, אך לעתים קרובות נשארים בגוף החולה כמה תאים גרורתיים, והללו הם האחראים למותם של 85% מהחולים." לפיכך, שיטה יעילה, פשוטה וחסכונית זו, המעוררת גם חסינות כנגד הסרטן, טומנת בתוכה הבטחה לטיפול שיתמודד עם בעיתיות זו.

מחקר זה מצטרף לשיטה חדשנית נוספת שפיתח הפרופסור קיסרי, בשיתוף פרופסור רפי קורנשטיין – גם הוא מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, להשמדת הסרטן מבנים על ידי החדרת אלקטרודות לתוך הגידול הסרטני, אשר פולטות זרמים חשמליים ומעודדות תגובה כימית המשמידה את הגידול.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן