מחלות חום בילדים: "לא למהר להשתמש בתרופות להורדת חום"

מחקר מטעם אגודת רופאי הילדים האמריקאית ממליץ להמנע משימוש אוטומטי בתרופות הורדת חום ומנזקיהן

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הילדהורים ומשפחה
כדורים תרופתיים. מקור: ויקיפדיה ברישיון CC3-by-sa. צילום: David Richfield

מחקר של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה שלא להחפז לטפל בחום בילדים באמצעות תרופות

בריאותו של הילד חשובה להורים עד מאד. לכן, כאשר חום הגוף של הילד או של התינוק עולה לטמפרטורה של 38 מעלות צלזיוס, ממהרים ההורים, כמעט מתוך דחף אוטומטי, להשתמש בתרופות להורדת החום. זאת, מתוך הנחה כי חום גוף גבוה אינו טוב לבריאותו של הילד.

עם זאת מחקר חדש שפורסם בכתב העת הרשמי של האקדמיה האמריקאית של רופאי הילדים, Journal of PEDIATRICS מעלה בפני ההורים דגשים שונים להתמודדות עם חום גוף גבוה, ובראשם ההמלצה להורים שלא למהר ולטפל בחום של הילד באמצעות תרופות כמו איבופרופן ואטצאמינופן המוכר כפרצטמול.

חום של ילדים ותינוקות, הוא אחד התסמינים הנפוצים ביותר, אשר בהם נדרשים רופאי הילדים לטפל. הורים רבים מעניקים לילדיהם טיפול תרופתי באמצעות כדורים של איבופרופן ופרצטמול, שאינם מצריכים מרשם רופא, אפילו כשחום הגוף של ילדיהם אינו גבוה באופן חריג. זאת משום שהם חוששים שחום הגוף של הילד אינו נורמלי. החוקרים סבורים כי טיפול מעין זה אינו מועיל מבחינה רפואית לבריאות הילד וכי נקודת המוצא היא שחום הוא לא מחלה, אלא מנגנון פיזיולוגי, בעל השפעות מועילות במלחמה בזיהומים. לדברי החוקרים אין הוכחות קליניות רפואיות לכך שחום גוף גבוה, מחמיר את ההתפתחות של מחלה, או שחום גורם לסיבוכים נוירולוגיים ארוכי טווח.

החוקרים מדגישים כי בילדים שבריאים בד"כ, אין עדות לכך שקיים הבדל בבטיחות וביעילות של השימוש בתרופות כמו איבופרופן ופרצטמול, לטיפול בחום.

הורים רבים עושים שימוש בתרופות באופן מוגזם, דבר שעשוי לגרום לילדים נזקים.  זאת ועוד, הורים אשר עושים שימוש לסירוגין בשתי התרופות כדי לא להפריז במינון של אחת מהן, ועל מנת לשפר את היעילות בהורדת החום. החוקרים טוענים כי שילוב של שימוש בשתי תרופות עשוי להיות יעיל יותר משימוש בתרופה אחת אולם שיטה זו של שימוש בשני סוגי התרופות לסירוגין לא נבחן באופן מספיק ועלול לגרום להשפעות לוואי ונזקים. מעבר לכך, שימוש מעין זה, מעמיס על הגוף תרופות, דבר אשר נמצא כמשפיע על בריאות הילד.  זאת מכיוון שנמצא כי שימוש עודף בתרופות עלול לגרום נזקים בריאותיים; כך, נמצא קשר בין שימוש בתרופות פרצטמול לבין סיכוי מוגבר לחלות באסתמה. כך שימוש בתרופות איבופרופן נמצאו כקשורות, במקרים חריגים להתפתחות דלקתיות וכיבים בקיבה.

לפיכך ממליצים החוקרים לגורמים המטפלים, אשר מעניקים מענה להורים המודאגים, להתמקד בטיפול בילד באמצעות מעקב והשגחה על הילד, תשומת לב לתסמינים אחרים של מחלה משמעותית, עידוד ההורים להרוות את הילד בנוזלים ,הנחיה ההורים למינונים מקסימליים של תרופות, אופן שימוש נכון בכדורים ובסירופים לטיפול במחלות, לרבות הורדת חום ועוד.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן