מחלות נפש וסיכון מוגבר לסרטן

ממצאי מחקר חדש מעלים כי חולי סכיזופרניה, הפרעה בי פולארית מאניה דיפרסניה והלוקים בדיכאון בסיכון מוגבר של 260% לחלות בסרטן

מה הקשר בין מחלות נפש לבין הסיכון לחלות בסרטן? ממצאי מחקר חדש שבוצע בקרב 3317 אנשים שסבלו ממחלת סכיזופרניה או ממאניה דיפרסיה- הפרעה בי פולרית- דו קוטבית, היו מצויים בסיכון כולל של פי 2.5 לחלות במחלת סרטן, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

בכי. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc3-by. צילום :Vassil
נפש שסועה. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc3-by. צילום :Vassil

החוקרים מצאו כי הסיכון של חולים בסכיזופרניה או בהפרעה בי-פולרית –מאניה דיפרסיה– ללקות בסרטן המעי הגס היה פי 3.5 מהסיכון לחלות בסרטן המעי הגס באוכלוסיה הכללית. החוקרים סבורים כי תחלואה מוגברת זו נובעת בין היתר בשל התזונה הלקויה, מיעוט צריכת פירות וירקות בקרב חולים אלה העדר פעילות גופנית ועישון בתכיפות גבוהה.

עוד מצאו החוקרים כי הסיכון של חולים בסכיזופרניה או בהפרעה בי-פולרית (מאניה דיפרסיה) ללקות בסרטן השד היה פי 3 מהסיכון לחלות בסרטן השד באוכלוסיה הכללית. החוקרים סבורים כי מעבר להשפעת התזונה הלקויה, העדר פעילות גופנית ועישון בהם מתאפיינת אוכלוסיה החולים במחלת סכיזופרניה ובמאניה דיפרסיה, התחלואה המוגברת בסרטן השד עשויה להיות מוסברת בחלקה על ידי העובדה שנשים החולות במחלות נפשיות אלה, יולדות פחות ילדים, וחוות פחות הריונות. הריונות ולידה מצמצמים באופן משמעותי את הסיכון לסרטן השד וכן לנוכח השפעתן האפשרית של חלק מהתרופות הפסיכיאטריות המשפיעות על המאזן ההורמונאלי המגביר סיכון לסרטן השד.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת בנושא פסיכיאטריה Psychiatric Services. המחקר נערך על ידי מדענים, רופאים וחוקרים מהמחלקה למדיניות רפואית וניהול, המחלקה לאפדימילוגיה בבית הספר לרפואה ציבורית ג’ון הופקינס בבולטימור, חוקרים מהמחלקה לרפואה פנימית בבית הספר לרפואה ג’ון הופקינס, רופאים מהמחלקה לפסיכיאטריה בבית הספר לרפואה שבאוניברסיטת מרילנד ומבית החולים לרפואה הארוורד בבוסטון.