מחלת הנשיקה בילדים

מידע לגבי מחלת הנשיקה בקרב ילדים, מה תסמיניה, איך מטפלים במחלת הנשיקה, ממה היא נגרמת, ממה חשוב להזהר וכיצד היא מועברת

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הילדמחלות וחיסונים
מחלת הנשיקה בילדים - באנגלית Infectious mononucleosis . צילום: Pixabay Bessi

מחלת הנשיקה היא מחלה נגיפית מדבקת הנגרמת מוירוס ציטומגלווירוס Cytomegalovirus CMV.מחלת הנשיקה או מונו – מחלת מונו – באנגלית Mononucleosis היא מחלה מדבקת הנובעת לרוב מוירוס אפשטיין בר EBV .

בעבר סברו שהידבקות במחלה זו מתחוללת עקב נשיקה ולכן התקבע שמה זה בעברית. ואולם כיום ידוע שמחלת הנשיקה זו עוברת בטיפות רוק המועברות בין אנשים ולא רק בנשיקה. הידבקות במחלה מתרחשת לעיתים גם על ידי דם.

ככל הנראה רוב בני האדם נדבקים במחלת המונו כבר בהיותם ילדים. עם זאת תסמיני המחלה אינם גלויים. לרוב, ילדים בני 10, צעירים ובני נוער ומעלה חולים במחלת הנשיקה. ככל הנראה, רוב מקרי ההדבקות במחלת הנשיקה בילדים מתחת לגיל 10 הם א-סימפטומטיים או מצביעים על נתיבי התפתחות מחלה לא מסוימים.

אודות מחלת הנשיקה בילדים

למרות העובדה שלרוב המחלה לא חוזרת, חשוב לדעת שמחלת הנשיקה יכולה לחזור בפעם השנייה. שוהי לא תופעה נפוצה אך הדבר אפשרי ותועד.

בילדים מחלת הנשיקה ניכרת באופן דומה למבוגרים בתסמינים כמו חום גבוה לאורך זמן, עייפות, תשישות, חולשה, גרון נפוח, דלקת גרון, ליפות מוגדלות בצוואר, שקדים תפוחים, כבר מודלק או נפוח, טחול מוגדל. זאת בנוסף לתסמינים כמו כאבי בטן, גרד, בצקת, דלקת קרום המוח, צהבת ועוד.

מחלת הנשיקה בילדים בעלת תסמינים גלויים, כאמור אינה שכיחה. עם זאת כשמגלים מחלת נשיקה בילד הטיפול הוא סימפטומטי ונוגע להעצמת מערכת החיסון ולא בעזרת אנטיביוטיקה. מדובר בנגיף ולא חיידק ולכן אנטיביוטיקה לילדים או מבוגרים אינה מועילה. שימוש באנטיביוטיקה במקרים מסוימים אף מזיק.

בילדים מחלת הנשיקה מאותרת על ידי רופא הבוחן פיזית את הילד. זאת לצד בדיקת מעבדה של רכיבי דלקתיות בדם.

מונו שכיח ומדבק בילדים

טיפול במחלת הנשיקה בילדים כמו גם במבוגרים נעשית באופן סימפטומטי, כאמור. כלומר בטיפול במחלת הנשיקה בתרופות נגד התסמינים כיוון שאין טיפול יעיל נגד הווירוס.

למעט במקרים של מערכת חיסונית חלשה, המחלה חולפת מעצמה גם בילדים וגם במבוגרים. כמות הסיבוכים בקרב ילדים ומבוגרים היא קטנה יחסית.

בשל מגע רוק ונזלת , צפיפות וחוסר הגיינה מספקת, בקרב ילדים עלולה המחלה לעבור בקלות יתרה בגני הילדים.

המחלה עוברת אחרי שבוע עד חודש. ואולם תסמיניה נותרים עד 7-9 חודשים לאחר שנדבקים. ככל הנראה מחלת הנשיקה מדבקת גם אחרי שחלפו חודשים ממושכים ממועד ההדבקות במונו. מחקרים שונים מצביעים על תקופות ממושכות עד כדי 18 חודשים.

בעת ההריון חשוב לנטר חשיפה ולהמנע מהידבקות במחלה הנשיקה. זאת עקב חשש לפגיעה בעובר ובאם עקב מחלת חום זו. בדיקות מסוימות בהריון יכולות לאתר הידבקות במחלה זו. המחלה עלולה לגרום בעת ההריון לפגיעה במוח, בשמיעה, בהתפתחות, באיברים פנימיים ואף לסרטן הדם.

 

מקורות 

Stock I. Pfeiffer'sches Drüsenfieber. Eine "Kinderkrankheit" von grosser medizinischer Bedeutung [Infectious mononucleosis–a "childhood disease" of great medical concern]. Med Monatsschr Pharm. 2013 Oct;36(10):364-8. German. PMID: 24266247.
About Infectious mononucleosis, Centers for Disease Control and Prevention. https://www.cdc.gov/epstein-barr/about-mono.html

 

דילוג לתוכן