מחלת הנשיקה חוזרת בפעם שנייה

מחלת הנשיקה חוזרת בפעם שנייה - הייתכן?! גלו האם מחלת הנשיקה יכולה לחזור, על פי ממצאים מחקריים וספרות בנושא הדבקה ויראלית חוזרת.

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מחלות וחיסוניםמחלת הנשיקה
מחלת הנשיקה יכולה לחזור בפעם שנייה. צילום: Pixabay Myriams-Fotos

מחלת הנשיקה חוזרת בפעם שנייה – האם הדבר ייתכן?! מחלת הנשיקה יכולה לחזור. כך על פי ממצאים מחקריים וספרות בנושא הדבקה ויראלית חוזרת. האם מחלת הנשיקה חוזרת? על פי ממצאים מחקריים, התשובה לכך היא חיובית אך בתדירות מקרים נמוכה במיוחד ובנסיבות מסוימות.  מה זה מחלת הנשיקה? מהי מחלת הנשיקה מונונוקלאוזיס זיהומי המכונה באנגלית מונו MONO או בכינוי נוסף של מחלת הנשיקה באנגלית  – Infectious mononucleosis.  Glandular Fever

מחלת הנשיקה הינה מחלה הנגרמת בשל נגיף אפשטיין בר EBV מסוג וירוס ציטומגלו- וירוס Cytomegalovirus CMV. מדובר במחלה שמועברת בכל מגע של הפרשות נוזלי הגוף של אדם שנושא את הנגיף.

מחלת הנשיקה מתאפיינת בתסמינים שונים הכוללים בעיקר חום גוף גבוה, עייפות ותשישות, חולשה, דלקתיות וכאבי גרון, בלוטות לימפה מוגדלות עד כדי הפרעה במעבר אוויר. זאת לצד סימפטומים אחרים של המחלה כמו טחול מוגדל, פגיעה בכבד, כאבי בטן, צהבת, בעיות בעור, פריחה וגירויים עוריים, בעיות נוירולוגיות וסיבוכים נוספים אפשריים של המחלה.

הטיפול במחלת הנשיקה הוא סימפטומטי בלבד למשל כדורי פרצטמול להורדת חום ושיכוך הכאב, פתרונות שונים להפחתת כאבי גרון ומנוחה.

מחלת הנשיקה יכולה לחזור בפעם שנייה

לגבי השאלה הכל כך נפוצה האם מחלת הנשיקה חוזרת, התשובה לשאלה ברוב המקרים שלילית. בדומה לנגיפים רבים אחרים, אין מחלת הנשיקה חוזרת ברוב המקרים. זאת כיוון שבדם של מי שנדבק נותר נגיף רדום וכן זכרון נוגדים כנגד הווירוס.

מחלת הנשיקה הנגרמת על ידי וירוס אפשטיין בר EBV משתייך למשפחת נגיפים מחוליי הרפס שכיחים. מחלת הנשיקה בילדים – הנגיף מדביק באופן לא תסמיני ילדים רבים בגילאים צעירים כבר. עד גיל 40 רוב האנשים כבר חוו את המחלה באופן סימפטומטי או א-סימפטומטי, נושאים את הנגיף באופן רדום ואין חשש שיחלו שוב. עם זאת בחלק קטן מן האנשים יתכן מצב של תסמיני מחלת הנשיקה פעם שניה. כלומר יתכן מצב שבו מחלת הנשיקה חוזרת או נשארת.

ידוע על מחלות ויראליות אחרות שבהן רמת הנוגדנים יורדת לעיתים נדירות מתחת לרף המאפשר התמודדות נגד המחלה ולכן עקרונית ייתכן מצב בו מחלת הנשיקה חוזרת. עם זאת התיעוד למקרים כאלה בהם מחלת הנשיקה חוזרת ותוקפת אינו גדול.

גם לגבי מחלת הנשיקה למרות שנותר בגוף נגיפים רדומים ויש זיכרון נוגדני של מערכת החיסון, ייתכנו מצבים במיוחד כשמערכת החיסון חלשה שהנגיף יחזור ויגרום למחלת נשיקה חוזרת, גם לאחר חודשים או שנים ממועד המחלה הראשון.

בנוסף, במקרים כאלה, כמו למשל בקרב חולי איידס ייתכן מצב שבו החולים יחוו התעוררות של נגיף ותסמינים של המחלה בחלקם או רובם. מצבים אלה אינם שכיחים אך אפשריים.

כשמחלת הנשיקה חוזרת

במרבית המקרים, רוב הסימפטומים של מחלת הנשיקה לא חוזרים ונעלמים בתום מספר שבועות עד 4 חודשים. כלומר לאחר פרק זמן של עד ארבעה חודשים לא צפוי שמחלת הנשיקה חוזרת בתסמיניה לנדבק.  עם זאת גם לאחר שהסימפטומים עברו בתום 4 חודשים, תתכן תקופה ממושכת נוספת של 3 חודשים נוספים בממוצע בהם יסבול הנדבק מחולשה ועייפות. זאת גם לאחר שעברו תסמינים אחרים כמו חום וכאבי גרון.

בקרב פחות מאחוז מהחולים, הכבדתה של מחלת הנשיקה חוזרת או ליתר דיוק נותרת ומתעצמת וגררת סיבוכים חמורים כמו דלקת קרום המוח, קרעים בטחול ואף מוות. אולם מקרים אלה אינם שכיחים.

כמה זמן מחלת הנשיקה נמשכת, מתעצמת, נחלשת, עוברת וחוזרת עד שהיא חולפת לחלוטין? במהלך תקופת המחלה שנמשכת בין שבועות לחודשים, חווים החולים תסמינים. המחלה יכולה להמשך שבועות ספורים ועד חודשים ממושכים. יש החווים תסמינים גם אחרי שישה חודשים ממועד ההידבקות. התסמינים יכולים לחלוף ולחזור לסירוגין. כך ייתכן גם מצב שבו התסמינים כמו חום וכאבי גרון עוברים אך נותרים תסמיני עייפות וחולשה. זאת באופן שגורם לחולה להרגיש כאילו מחלת הנשיקה חוזרת בפעם השניה או יותר מכך.

חשוב לזכור כי בכל מקרה של חשש יש לקבל ייעוץ רפואי של מומחה בהקדם. בכל מקרה, יש לנהוג משנה זהירות במקרים של חשיפה של חולה או מי שהחלים לאחרונה עם אנשים עם מערכת חיסונית חלשה או נשים בהריון. זאת במיוחד כשיש ממצאים לכך שאנשים עלולים להדביק אפילו במהלך 18 חודשים לאחר תחילת המחלה.

לסיכום, כבמחלות אחרות בהן הנגיף נותר רדום בגוף ועלול להתפרץ, גם מחלת הנשיקה יכולה לחזור. הישנות של מחלת הנשיקה פעם שנייה אינה שכיחה אך אפשרית. זאת במיוחד בקרב חולים עם בעיות במערכת החיסון.

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן