מחלת ליים – תסמינים ומניעה

מגדלים חיות מחמד, כלב או חתול ? נתקלתם בפרעושים וקרציות ? מהי מחלת ליים הנגרמת מקרציות ופרעושים, ומה תסמיניה? איך ניתן להמנע ממנה?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

רפואה משלימהמחלות וחיסונים
קרציה - עלולה להוביל למחלת ליים. צילום: Marc Pascual Pixabay

האם גם אתם חובבי בעלי חיים ? מטיילים הרבה בטבע? מגדלים חיות מחמד, כלב או חתול ? נתקלתם בפרעושים וקרציות שעשויים להעביר לכם או לחיות מחלות? אתם בסיכון למחלת ליים. אז מהי מחלת ליים? מה התסמינים שלה? איך ניתן להמנע ממנה? מחלת ליים או באנגלית  Lyme Disease היא מחלה שהתגלתה לראשונה בשנות ה70 בעייריה ליים בארצות הברית שמקורה בפרעושים וקרציות – טפילים הנושאים ומדביקים בעלי חיים ובני אדם.

המחלה שכיחה בצפון אמריקה, במרכז ודרום אמריקה, באירופה במדינות כמו אנגליה, צרפת ובלגיה, באסיה במדינות כמו סין ומונגוליה, באפריקה, במדינות כמו טוניס, מצרים ואתיופיה ובאוסטרליה.

המחלה נגרמת מחיידק Borrelia burgdorferi או מחיידק Borrelia afzelii או מחיידק Borrelia garinii. המחלה מתבטאת בתסמינים שונים. ללא טיפול, מחלת ליים עשויה להוביל לפגיעה חמורה בלב, במפרקים ובמערכת העצבים.

קיים טיפול למחלת ליים באמצעות אנטיביוטיקה המסייעת להחלמה מהמחלה ומיגור החיידק. אבחון מאוחר או שגוי של המחלה והעדר טיפול יכול להוביל לסימפטומים חמורים של המחלה וקושי לטפל בה בשלב מאוחר יותר.

תסמיני מחלת ליים

תסמיני מחלת ליים מגוונים והיא גורמת לתופעות חריפות. בהעדר טיפול אנטיביוטי מהיר, קיים קושי לטפל במחלה ותסמיניה הקשים. אז מהם הסימפטומים של מחלת ליים? בין התסמינים של המחלה:

  1. חום.
  2. כאבי ראש.
  3. כאבי מפרקים.
  4. עייפות, חולשה, תשישות.
  5. צמרמורות.
  6. נפיחויות בלוטות הלימפה.
  7. פריחה בעור.
  8. אדמומיות וחמימות סביב עקיצת הקרציה, אם ישנה.
  9. כאבי ודלקות מפרקים, כאבי גפיים, לסת ומפרקים או גפיים.
  10. פגיעה עצבית ונזק למוח.
  11. הפרעות חשיבתיות ובעיות זכרון.
  12. הפרעות ראייה, דלקת בעין עד עיוורון.
  13. חבורות וגירוד בעור.
  14. בעיות לב כמו דלקת שריר לב, הפרעות קצב לב וכאב חזה.
  15. פגיעה בתפקוד הכבד.
  16. בעיה בנשימה, דלקת ריאות.
  17. תופעות במערכת העיכול כמו בחילות, שלשול והקאות.

מניעת מחלת ליים

ההידבקות במחלת ליים היא מעקיצת פרעושים וקרציות. איך נמנעים ממחלת ליים או מפחיתים את הסיכון להדבק בה? על מנת להפחית את הסיכון להדבקות במחלה זו מומלץ למנוע מחיות משק וחיות בית חשיפה לסביבה מועדת לפרעושים וקרציות במיוחד בעונות אביב וקיץ. כמו כן מומלץ לטפל בבעלי החיים בתכשירים נגד פרעושים וקרציות, כולל קולר נגד קרציות ופרעושים, שימוש באמפולות וכדורים נגד קרציות ופרעושים שניתנים מידי כמה חודשים. כמו כן יש להמנע ממגע ממקום רבצן של חיות בר ומאזורים בהם חיות בר מצויות בשכיחות ותדירות גבוהה.

כדי להמנע מקרציות ופרעושים ניתן להשתמש גם על גבי הגוף במריחת חומר דוחה פרעושים וקרציות שאינו רעיל לגופנו.

במקומות בהם יש קרציות אשר לא ניתן להמנע מהם, למשל במהלך עבודה, יש להגן על הגוף בביגוד בהיר ארוך, כובע ומגפיים לזיהוי הקרציות והפרעושים והסרתם מהביגוד הלבן.

יש לערוך בדיקה שגרתית מידי יום לבעלי החיים וחיות המחמד ולמי שבא במגע עם בעלי חיים או מטייל או עובד באזורים מועדים לקרציות ופרעושים.

כדי להמנע ממחלת ליים, מומלץ לגשת לקבלת טיפול אנטיביוטי במידה והתגלתה קרצייה על גופנו, אפילו אם זו הוסרה.

דילוג לתוכן