מחסור בויטמין C וסיכון לאירוע מוחי

מחקר חדש מצביע על קשר בין מחסור בויטמין C לסיכון מוגבר ללקות באירוע מוחי

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהרפואה משלימה
הדמיית צילום מוח של חולי סכיזופרניה. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי לשימוש. איור באדיבות המכון הלאומי לבריאות בארה

רמות נמוכות של ויטמין C בפלזמה מעלות את הסיכון לאירוע מוחי (1,2)

אין כיום חולקים על כך שצריכה מוגברת של ירקות ופירות מצמצמת את הסיכון לחלות במרבית המחלות הכרוניות והסופניות ובהן מחלות לב וכלי דם ואירוע מוחי (1-3). פירות וירקות מכילים שלל מרכיבים תזונתיים ומתוכם, עיקר תשומת הלב למרכיבים שמונעים את מחלות הציביליזציה ניתנה לויטמין C, קרוטנואידים ופלבונואידים. מאחר וחומרים אלו נמצאו בניסויים אין ויטרו ובניסויים עם בעלי חיים כמועילים נגד מחלות הציביליזציה, נערכו איתם מחקרים רבים עם בני אדם. אבל, כאשר הם נבדקו כשלעצמם ולא כחלק מהמזונות בהם הם מצויים, מחקרים רבים לא הראו כל תוצאה חיובית עם צריכת חומרים אלו וחלק מן המחקרים הראו אפילו נזק (4).

יש מזונות עשירים במיוחד ברכיבי התזונה הנדונים, והם אומנם מביאים את מירב התועלת. תועלת כזו היא בזכות הקורלציה בין החומרים השונים או אפילו השפעה סינרגיסטית ביניהם. ברור, אם כן, שבכדי לצמצם את התחלואה במחלות הציביליזציה, יש קודם כל לשפר את התזונה. ההמלצות לאכול יותר ירקות ופירות אינן מספיקות – חשוב שירקות ופירות אלו יגודלו בחקלאות אורגנית ועם מתן קומפוסטים ושאר חומרים בהם משתמשת החקלאות האורגנית לשם הגברת פוריות הקרקע.

כאמור, תועלת ברורה יש לאכילה מוגברת של ירקות ופירות כנגד מחלות לב וכלי דם וכנגד אירוע מוחי. ניתן לזקוף זאת למרכיבים רבים המצויים בירקות ובפירות, כולל ויטמין C. חיזוק לכך נמצא במחקר שפורסם לאחרונה, מחקר שמצא קשר בין רמת ויטמין C בפלזמה לבין הפחתת הסיכון לאירוע מוחי. (1). במחקר זה שנמשך 10 עד 20 שנה, באירופה, מחקר נורפולק לחקר הסרטן, אחד הדברים שנחקרו היה לבדוק אם יש קשר בין רמות ויטמין C בפלזמה והתרחשות אירוע מוחי. לא נמצא קשר בעל מובהקות סטטיסטית בין כמות הויטמין שאנשים צרכו לבין אירוע מוחי, אבל קשר כזה היה בין רמתו של ויטמין C בפלזמה לבין התרחשות אירוע מוחי. ככל שהרמה בפלזמה הייתה גבוהה יותר כך פחת הסיכון לאירוע מוחי.

מחקר זה נערך על 20,649 גברים ונשים בגילאי 40-79 שנים שלא סבלו מאירוע מוחי עם כניסתם למסגרת המחקר. המשתתפים מלאו שאלונים רפואיים ובקרו במרפאות, בין השנים 1993-1997. לאחר מכן נערכה לגביהם סקירה, עד שנת 2005, על מנת לראות מי מהם חלה באירוע מוחי.

בסיכום של 196,713 שנות חיי אדם (בממוצע מעקב של 9.5 שנים) קרו 448 מקרים של אירוע מוחי. בהתפלגות לרביעונים, אצל האנשים ברביעון עם הכמות היותר גבוהה של הויטמין בפלזמה, היה להם ב-42% סיכון נמוך יותר (סיכון יחסי 0.58) ללקות באירוע מוחי לעומת אלו שהיו ברביעון היותר נמוך של ויטמין C בפלזמה וזאת בלי קשר לגיל, מין, עישון, אינדקס מסת הגוף, לחץ דם סיסטולי, רמת כולסטרול, פעילות גופנית, סוכרת או אוטם שריר הלב, מעמד חברתי, צריכת אלכוהול ונטילת תוספי מזון. תוצאות דומות היו כאשר הוציאו מן המדגם אנשים חולים במחלות שונות, כאלו שנטלו תוספי ויטמין C או אנשים עם היסטוריה של אירוע מוחי בשנתיים הראשונות של המעקב. מסתבר שהקשר היותר ברור היה אצל אותם אנשים שרמת ויטמין C גבוהה הייתה אצלם בעקבות צריכה רבה של פירות וירקות מכילי ויטמין C.

מחקר דומה שנעשה בבריטניה וסוכם בשנת 1995 מצא קשר דומה, הפחתת הסיכון לאירוע מוחי למחצית (3), אבל במחקר זה, קשר כזה נמצא לא רק לגבי רמת הויטמין בפלזמה אלא גם לגבי צריכה שלו בתפריט. מסקנות מחקר זה היו שלצריכת ויטמין זה יש חשיבות רבה כאנטיאוקסידנט, שרמה גבוהה שלו בפלזמה מצמצמת את התחלואה והתמותה מאירוע מוחי למחצית אבל לא מהתקפי לב ושרמה נמוכה שלו בפלזמה היא אות לכך שיש סיכון מוגבר לאירוע מוחי ושחייבים, קודם כל באמצעות צריכת יותר ירקות ופירות שעשירים בו, להעלות את רמותיו.

אם כי במחקר הראשון שפרטיו הובאו בזאת היו מספר חסרונות, כמו זה שרמת ויטמין C בפלזמה נבדקה עם הכניסה למחקר רק פעם אחת, ושלא נבדקה קורלציה בין צריכה של פירות וירקות מסוגים שונים עם רמת ויטמין C בפלזמה, בכל אופן התוצאות כל כך חד-משמעותיות שאי אפשר להתעלם מהן.

הנושא של צריכת מזונות שונים ומה הם מספקים לגוף מסובך למדי. אי אפשר להסתמך רק על טבלאות מזון מאחר ובפועל, יש רכיבי תזונה שיכולים להיות תלויים בשיטות גידול, סוג האדמה ופוריותה, אקלים, זנים שונים של הצמחים,חשיפה לאור או גדילה בצל ועוד. בדיקות שונות הראו שבפירות אורגניים יש כ-30% יותר ויטמין C מאשר במקביליהם מגידול לא אורגני. אכילת ירקות בעיקר, אבל גם פירות, זמן ניכר אחרי הקטיף שלהם, גורמת לפחיתה ניכרת בתכולת הויטמינים והפלוונואידים שבהם. עדיין אין בכך להפריך את תוצאות המחקר המלמדות על חשיבות שמירה על רמה גבוהה של ויטמין C בפלזמה, וזאת כאמור ניתן לעשות יותר בוודאות בעיקר עם צריכה של ירקות ופירות שעשירים בויטמין זה.

מקורות

1) Myint PK, et al. Plasma vitamin C concentrations predict risk of incident stroke over 10 y in 20 649 participants of the European Prospective Investigation into Cancer-Norfolk prospective population study. An J Clin Nutr 87(1):64-69, 2008

2) Yokoyama T, et al. Serum vitamin C concentration was inversely associated with subsequent 20-year incidence of stroke in a Japanese rural community. Stroike;2000;31:2287.

3) Gale CR, et al. Vitamin C and risk of death from stroke and coronary heart disease in cohort of elderly people. BMJ 1995;310:1563-1566.

4) Padayatty SJ, Levine M. Fruit and vegetables: think variety, go ahead. Eat! Am J Clin Nutr 87(1)5-7, 2008.

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

דילוג לתוכן