מחסור בויטמין D גורם לעודף משקל

האם מחסור בויטמין D עלול לגרום לעודף משקל חמור בילדים ?

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונה
השמנה. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC. מאת: Alina Zienowicz

עודף משקל או השמנה פתולוגית אצל ילדים עלולים לקרות עקב מחסור בוויטמין D

עודף משקל אצל ילדים עלול לגרום לבעיות בריאות קשות, יותר ממה שמרבית האנשים מעלים בדעתם. לפי מחקר שפורסם לאחרונה בעיתון Pediatrics, זה יכול להיות סימן שלילד יש מחסור באחד מן הויטמינים היותר חשובים לבריאות ולפעילויות חיוניות בגוף – ויטמין D. ויטמין זה חיוני להתפתחות השלד אצל ילדים ויש לו עוד תפקודים רבים בגוף.

חוקרים מ- University of Texas Southwestern Medical Center שבעיר דאלאס בדקו מדגמים של ילדים ממוצא אפריקאי-אמריקאי, לטיני ולבן, מגיל 6 עד גיל 18 וחילקו אותם לקבוצות, לפי מדדי גובה ומשקל, ל- 4 קבוצות שונות: בעלי משקל נורמאלי, בעלי משקל יתר, שמנים מאוד ושמנים במידה עצומה. הם מצאו שמחסור בוויטמין D היה אצל 21% מבעלי משקל נורמאלי, 29% אצל בעלי עודף משקל, 34% אצל שמנים ו- 49% אצל היותר שמנים.
בקרב הילדים השמנים ביותר ממוצא אפריקאי-אמריקאי, ל- 87% היה מחסור בוויטמין D ואצל אלו ממוצא לטיני היה מחסור בוויטמין D ל- 52% מן הילדים. להשוואה, מחסור בוויטמין D היה רק ל- 27% מן הילדים הלבנים בקבוצת השמנים ביותר. לדברי החוקרים, מצב כזה מחייב מעקב וטיפול.

תוצאות דומות היו גם במחקר שנערך בשנה שעברה, גם הוא פורסם באותו ז'ורנאל, מחקר שמצא של- 70% מן הילדים בארה"ב הייתה רמה נמוכה של ויטמין D. מצב זה הוגדר על ידי רופאים כ"מזעזע" ואכן הוא כזה, מאחר ונמצא שמחסור בוויטמין D קשור לאין ספור מחלות ובעיות בריאות אצל מבוגרים, כולל מחלות לב, מחלות אוטואימוניות, אי פוריות, מומי לידה, סוכרת, דיכאון, כאבים כרוניים, נדודי שינה, מספר סוגי סרטן ועוד. זו לא כל הרשימה.
עוד על ההשלכות של מחסור זה

חשיפה לשמש, לפחות חצי גוף, תוך התחלה הדרגתית ואף פעם לא עד כדי כווית שמש, היא הדרך לשמור על רמה נאותה של ויטמין D, מאחר והוא משפיע על פעולת 3,000 גנים מתוך כ- 25,000 גנים הנמצאים בגוף האדם. רמת ויטמין D מספקת עוזרת לקיים בגוף פעולות קיום ותיקון חיוניות ביותר, בכללן הגנה מפני אינפקציות ומצבים דלקתיים ויצירה של יותר מ- 200 פפטידים אנטי-מיקרוביאליים – זאת לא כל רשימת הפעולות החשובות של ויטמין זה.
הטבעית והטובה ביותר. קרם הגנה נגד השמש מצמצם בעד 95% את קליטת ויטמין D. רחצה עם סבון במהלך 48 שעות אחרי החשיפה לשמש שוטפת מן העור את הסבום – כך ויטמין D לא נקלט בגוף. רק רחצה במים טהורים בלבד, ללא פלואוריד או כלור במהלך 48 שעות אחרי החשיפה לשמש, לא פוגעת בספיגתו בעור. יש רופאים שטוענים שרק חשיפה לשמש כל היום די בה. לכן הם ממליצים לא רק על חשיפה מבוקרת לשמש, אלא גם על נטילה של 5000 יחב"ל ליום של ויטמין 3D, ולדעתם כמות זו תספיק. חשוב ביותר לקחת, על כל 1000 יחב"ל ויטמין D, 170 עד 200 מק"ג של ויטמין 2K. ילדים זקוקים למנה יומית קטנה יותר של ויטמין D, בהתאם למשקל גופם.

מקורות

http://www.vitamindcouncil.org
http://pediatrics.aappublications.org
http://www.vitasearch.com/get-clp-summary/40556
http://www.abc.net.au
http://drlwilson.com/ARTICLES/VITAMIN%20D.htm
http://www.naturalnews.com/036491_vitamin_D_deficiency_starving.htmla

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

דילוג לתוכן