מחקרים לגבי פטריית המרפא קורדיספס

מחקרים אודות פטריית המרפא קורדיספס

תקציר מתוך ספרו של דר’ ג’. מ. הלפרןMD, PhD ובתרגום של דר’ מ. שא”ג

פטריית המרפא קורדיספס סיננסיס נמצאה יעילה כטיפול נגד מחלות שונות. נראה כי הפטרייה אשר מתמודדת עם תנאי גידול קשים בגבהים מעבירה חלק מן החיות שבה למי שבולעים אותה כתרופה. להלן מחקרים אחרונים שבוצעו על פטרייה זו.

קורדיספס וטרשת העורקים – תוסף התזונה של קורדיספס מתאים להורדת רמות הכולסטרול בדם. מסתבר שקורדיספס עוזר במניעת טרשת העורקים על-ידי כך שהוא מקטין את מספר טסיות הדם שנלכדות בסתמים (פלאקים). עם נטילת 3 ג’ קורדיספס ל- 3 חודשים, ירדה צמיגיות הדם והכולסטרול ירד ב- 21%. ירדו הרמות של כולסטרול LDL ועלו רמות כולסטרול HDL החשוב לבריאות הלב וכל הדם. בשני מחקרים עם פלסבו שבוצעו בסין, נתנו לחולים מבוגרים קורדיספס, כדי לבדוק את השפעתו על חמצון שומנים בדם. עם נטילתו, כדוריות הדם הכילו יותר מן האנזים SOD, נוגד חמצון טבעי בגוף. רמתו אצל מבוגרים אלו השתוותה לזו של צעירים בגילאי 17-20.

קורדיספס וברונכיט כרוני – במחקר שנערך עם חולים מבוגרים שסבלו מברונכיט כרוני, ל- 27 מהם נתנו קורדיספס ולקבוצה דומה פירות גרגרי יער. מבין נוטלי הקורדיספס, הקלה הייתה אצל 21 חולים, לעומת 8 עם פירות היער.

בניסוי אחר עם קורדיספס שנמשך חודש, הקלה הייתה אצל 90% מחולי ברונכיט לעומת 20% אצל מקבלי הפלסבו. הקלה הייתה בנפח הנשימות והנשיפות. בניסוי נוסף עם פטרייה זו שניתנה לחולי ברונכיט כרוני, הייתה הצלחה אצל מרביתם כבר אחרי שבועיים של טיפול. היו פחות ליחות ושיעול, פחות התקפי אסטמה, פחות הזעה וכן חזרת התיאבון.

קורדיספס ואסתמה – 50 חולי אסתמה, צעירים ומבוגרים, שלא נעזרו בטיפולים התרופתיים, קיבלו קורדיספס כטיפול או אינהלציה. שיפור היה אצל 81% ממקבלי הפטרייה לעומת 61% מקבלי האינהלציה. חשוב לציין שלפטרייה אין תופעות לוואי – למשאף יש.

קורדיספס והפרעות קצב לב – בסין, בדקו במחקרים את השפעת הפטרייה על חולים שסבלו מהפרעות קצב לב. עם 1.5 ג’ קורדיספס ביום נמצא שיפור אצל כ- 80% מהם. בניסוי אחר נמצא, שככול שנטילת תוסף זה הייתה ממושכת יותר, כך יותר חולים הפיקו ממנו תועלת, שהייתה גם רבה יותר.

קורדיספס וסוכרת – לחולי סוכרת שקיבלו תכשיר קורדיספס, הייתה הקלה רבה במצבם. לעומתם, לאלו שקיבלו תכשיר צמחי ללא קורדיספס הייתה הרעה במצבם. אצל מרביתם הייתה עלייה של רמת החלבון בשתן, בעוד שאצל כמחצית ממקבלי הקורדיספס לא נמצאה בשתן כל כמות של חלבון יותר ממה שיש לבריאים לגמרי.

פטרייה זו מורידה את רמות הסוכר בדם ומעלה את הרגישות לאינסולין – כך יותר גלוקוז נכנס לתאים ורמתו בדם יורדת במידה ניכרת. אצל חולי סוכרת שנטלו קורדיספס ביחד עם תוספים מורידי רמת סוכר כמו כרומיום, ביוטין, קינמון ופיטריות מאיטקה, התועלת הייתה רבה עוד יותר.

קורדיספס וצהבת מסוג B – לתינוקות וילדים שהיו נשאים של וירוס צהבת מסוג B נתנו טיפול עם קורדיספס. כמות הנוגדנים נגד וירוסי צהבת מסוג B ירדה בשליש עד כמעט למחצית אצל מקבלי התכשיר. זוהי ירידה מאוד משמעותית, כיוון שהנדבקים בגיל צעיר הם בסיכון רב להיות נשאים כרוניים. במחקר נוסף נמצא, שנעלמו נוגדנים לווירוס זה אצל 21 מתוך 32 חולי צהבת וכן השתפרו תפקודי הכבד.

קורדיספס וצמקת (שחמת) הכבד – מתן 6-9 ג’ ליום של תכשיר הקורדיספס לחולים כאלו במשך 3 חודשים שיפר בצורה דרמטית את מצבם של 15 מתוך 22 משתתפי הניסוי. אצל מרביתם, תאי כבד פגומים נעלמו כליל. גם מצבם של האחרים השתפר. בניסוי עם בעלי חיים, נמצא שגם מתן כמויות גבוהות יחסית של קורדיספס לא גרם לנזק בריאותי, רק לתועלת.

כשל כלייתי – קורדיספס יכול להקל במצבי כשל כלייתי הנגרם כתגובה לאנטיביוטיקה ממשפחת האמינוגליקוזידים. במחקר, נתנו לחולים שקיבלו אנטיביוטיקה זו תמצית קורדיספס ואילו קבוצת הביקורת קיבלה תרופות כנגד הרעלת האנטיביוטיקה. עם הקורדיספס, 89% הבריאו מתופעת ההרעלה של האנטיביוטיקה. בין משתתפי קבוצת הביקורת, רק 45% נרפאו.

אצל חולי כליה שטופלו עם פטרייה זו הייתה עליה משמעותית של סילוק מולקולות הקריאטנין שהן תוצר “פסולת” שאמור להיות מסולק מהדם עם השתן. אצל חולים כאלו, עלייה הייתה גם במספר כדוריות הדם האדומות וגם ברמת ההמוגלובין בדם. רמת החלבונים בשתן ירדה אף היא, ב- 63% ורמת נוגד החמצון בגוף SOD עלתה עם הטיפול במידה משמעותית.

קורדיספס עוזרת בתהליך של מניעת דחיית כליות מושתלות. כך, שלמרות התרופות הממתנות את פעולת המערכת החיסונית, לא נפגע תפקודה של מערכת זו במלחמתה בחיידקי מחלות. במחקר אחר נמצא, שכל עוד נותנים למושתלי כליה קורדיספס, יש אצלם פחות נזקים לאחר ההשתלה, יחסית למה אצל אלו שלא קיבלו את הטיפול הזה.

קורדיספס ותשישות – קורדיספס נמצאה מגבירה אנרגיה ומאיצה התאוששות אחרי מאמץ. בסין וברוסיה נותנים אותה לספורטאים ומחקרים נערכים לראות אם יש לה תועלת כנגד סינדרום עייפות כרונית. חולים כאלו, שנטלו את הפטרייה, חוו הקלה במצבם. היא עוזרת גם לאיזון פעולת בלוטות האדרנל, שתפקודן לקוי אצלם. חולי סינדרום עייפות כרונית. ספורטאים בענפי ספורט שונים שנטלו תוסף זה מדווחים על שיפור ביכולתם הגופנית. ממצא זה אושר עם בדיקות מאמץ באופני כושר. פטרייה זו מעלה את רמות ATP (חומר המספק אנרגיה) בגוף וכך יש יותר כושר גופני.

קורדיספס ובעיות זקפה – ניתן להגדיר קורדיספס כמרפא חולשה מינית. הוא משפר זרימת דם לאבר המין ובכך מאפשר זקפה מלאה. בניסוי בו נטלו חלק 286 גברים בסין, בתוך 40 ימים של נטילת 1 גרם קורדיספס, 3 פעמים ביום, דיווחו כמעט מחצית מהם על שיפור מלא או חלקי בתפקוד המיני שלהם.

מקור: A short Guide to the best healing mushrooms Effective treatment for today’s illnesses by Georges M. Halpern MD PhD

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466