מחקר: אבץ מסייע לטיפול בהצטננות

מחקר חדש מצא ששימוש באבץ עשוי להפחית את חומרת הסימפטומים של התקררות-הצטננות ואת משך המחלה

הצטננות נפוצה (מכונה גם התקררות -Common Cold) היא אחד התחלואים שגורמים את מירב הביקורים אצל רופאים ומביאה לאובדן ימי עבודה למועסקים וימי לימודים לתלמידים. טרם נמצאה תרופה להתגברות על מחלת השפעת או על הצטננות, או כזו שתסייע להפחית את תופעות הלוואי המלוות את המחלות, ולקצר את משכן.

עם זאת, מחקר מטא-אנליזה חדש שפורסם בכתב העת Cochrane Database of Systematic Reviews מעלה ממצאים רפואיים יישומיים בדבר תפקידו של היסוד- אבץ כגורם שעשוי להפחית את משך ועוצמת ההצטננות. חוקרים אשר בחנו כבר משנת 1984 את תפקידו של האבץ בהקשר לסימפטומים של הצטננויות, העלו תוצאות מעורבות וביניהם כאלה שהעלו את האבץ כרכיב הקשור בתסמיני ההצטננויות.

התעטשות. סימפטום של הצטננות.מקור: ויקיפדיה. צילום: באדיבות הספרייה הלאומית הרפואית האמריקאית. US Health Image library
התעטשות. סימפטום של הצטננות.מקור: ויקיפדיה. צילום: באדיבות הספרייה הלאומית הרפואית האמריקאית. US Health Image library

מטרת המחקר הנוכחי היה להעריך את השפעתו של אבץ על תסמיני של הצטננות. המחקר בחן 13 מחקרים עם סמיות כפולה, וקבוצת ביקורת- פלסבו, שכללו 1360 משתתפים, אשר השתמשו לפחות במהלך חמישה ימים עוקבים באבץ, או למשך חמישה חודשים, וזאת על מנת למנוע הצטננות.

ממצאי המחקר העלו כי בקרב הנבדקים במחקרים, שחלו בהצטננות, שימוש בתוספי אבץ שניטלו באמצעות סירופ או טבליות מציצה הפחית, שניטלו בתוך 24 שעות מתחילתה, הפחית את משך המחלה וחומרת הסימפטומים. עוד עולה מן המחקר כי אנשים שהשתמשו באבץ היו מועדים פחות לסבול מסימפטומים של הצטננויות, לאחר 7 ימים של טיפול במחלה.

מעבר לכך, החוקרים מצאו כי שימוש בתוסף, למשך לפחות חמישה חודשים, מפחית את הסיכוי להעדרות מהעבודה או לתלמידים- מבית הספר, וכן את שיעור החולים הנזקקים למרשמים לטיפול בתסמיני המחלה באמצעות אנטיביוטיקה, בקרב ילדים מצוננים.

החוקרים מציינים שנמצא כי אנשים שנוטלים אבץ (בסירופ או טבליות מציצה) עשויים לסבול מתופעות טעם רע בפה ובחילה.

המחקר מעלה ניתוח של ממצאים רפואיים בדבר יעילות השימוש בתוספי אבץ, בקרב אנשים בריאים אולם אינו בר הכללה לאוכלוסיות ייחודיות של חולים כמו חולים כרוניים, בעלי בעיות בתפקוד מערכת החיסון, חולי אסתמה וכו.

נוסף על כך, מן המחקר לא עולה תמונה ברורה באשר למינון המיטבי לשימוש באבץ ולמשך השימוש האופטימלי על מנת להפחית את התסמינים ולקצר את משך ההצטננות ולשם כך יידרשו מחקרי המשך בתחום.