אמבטיות חמות לטיפול בדיכאון

ממצאי המחקר מצביעים על חימום הגוף, בין השאר על ידי אמבטיות חמימות, כטכניקה שעשויה לסייע לסובלים מדכדוך, דיכאון או בדידות

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורפסיכולוגיה
דיכאון. מקור: ויקיפדיה. ברישיון cc3-by-sa. צילום: Hendrike

ממצאי מחקר חדש: תחושת חמימות פיזית מסייעת להרגיש קרבה וחמימות מבחינה פסיכולוגית

תחושת חמימות פיזית גורמת לאדם להרגיש טוב יותר ואהוד יותר מבחינה חברתית, דבר שעשוי לשפר תחושת בדידות ודכאון. ממצאים מפתיעים אלה עולים ממחקר ייחודי ומורכב, שהתפרסם לאחרונה בכתב העת בנושא רגשות Emotions על ידי חוקרים מאוניברסיטת ייל היוקרתית.

– בניסוי הראשון נמצא כי נבדקים שדיווחו על שיעור גבוה יותר של תחושת בדידות כרונית נטו לעשות יותר אמבטיות חמות על מנת להפיג את תחושת הבדידות באופן בלתי מודע. תוצאות אלה התקבלו גם בניסוי נוסף לאישוש מסקנות אלה.

– בניסוי השני מצאו החוקרים כי מניפולציה ניסויית שגרמה לקירור פיזי של הנבדקים עוררה בהם תחושת בדידות: בניסוי זה נבדקים קיבלו כרית מקוררת אותה התבקשו הנבדקים לחוש, דיווחו על תחושת בדידות רבה יותר.

– בניסוי השלישי מצאו החוקרים כאשר נדרשו הנבדקים לציין אירוע של דחייה חברתית, תחושות הבדידות והדחייה החברתית התמתנו בעקבות חימום גוף של הנבדקים.

– הניסוי הרביעי סיפק הוכחות לכך שאנשים אינם מודעים לקשר שבין חום פסיכולוגי וחום פיזי או קור, ושאנשים לא סבורים שחימום – למשל אמבטיה חמה- קשור לתחושה של בדידות.

לסיכום, מן הממצאים עולה כי במחקר זה שכלל 4 תת ניסויים, הצליחו הראו החוקרים כיצד תחושות פיזיות קשורות לרגשות פסיכולוגיים: בעוד שחום גורם לאנשים לחוש בדידות, חמימות נעימה, הקרובה לחום גופנו (כ-37 מעלות צלזיוס) משיבה את תחושותינו הרגשיות למצב רגיל.  ממצאים אלה עולים בקנה אחד עם ממצאים פסיכו-פיזיולוגיים המעידים על קשר בין ויסות טמפרטורת הגוף לבין רגשות – המתווכים באופן משותף על ידי אותו מרכז בקרה באמיגדלה שבמוח.

החוקרים סבורים כי ממצאים אלה עשויים להשליך ברמה המעשית על אפשרויות טיפול עצמי של חולים הלוקים בדיכאון, דיכדוך או תחושת בדידות, ובמיוחד חולים כמו תינוקות , אנשים מבוגרים או אחרים שיכולת התקשורת המילולית שלהם אינה מיטבית ולכן הם לא מסוגלים להפיק תועלת מטיפול פסיכולוגי.

דילוג לתוכן