מחקר ישראלי: גילוי שמסייע לאבחון מוקדם של סרטן

ממצאי המחקר שופכים אור על התהליכים הגנטיים שגורמים לגידולים להפוך לממאירים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורדם טבורי - גנטיקה
פעילות אינזימטית. מקור: ויקיפדיה ברשיון. באדיבות National Institute of General Medical Sciences

מחקר ישראלי: גילוי מנגנון ייחודי עשוי לסייע לאבחון מוקדם של סרטן ולפיתוח טיפול למחלה

מה הם התהליכים שמעוררים את הממאירות סרטנית ? צוות חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים פענח מנגנון חדש וייחודי שעשוי לסייע בתחום אבחון מוקדם של סרטן. יכולתם של תאי גידול לחדור לתוך רקמות היא זו אשר מבדילה בין תאי גידולים שפירים לבין תאי גידולים סרטניים- ממאירים. החוקרים הישראלים גילו מהו התהליך שבמהלכו חודרים תאי גידול לרקמות ומתחילים לשלוח גרורות, מה שעשוי לסייע גם באבחון מוקדם של גידולים ממאירים וגם עשוי לסייע בפיתוחה של תרופה יעילה נגד מחלת הסרטן.

במחקרם אשר פורסם בכתב העת היוקרתי Nature מצאו החוקרים מהמכון למחקר רפואי ישראל-קנדה של האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה, שגידולים חודרים אל הרקמות בעקבות התעוררות בו זמנית של מצבורי גנים בתאי הגידול. מן הממצאים עולה כי מוטציות אשר מופיעות בשלבים מתקדמים של הגידול השפיר מנטרלות את הגן P53 אשר נחשב כגן מדכא סרטן וכך משחררות המוטציות מצבור גנים אשר מכונה PSIS. החוקרים סבורים כי פעולה סימולטנית של מצבור הגנים PSIS היא זו המאפשרת זו שמעוררת את חדירת הגידול לרקמות ומעוררת את התהליך הממאיר הסרטני.
ממצאי המחקר שופכים אור על התהליכים הגנטיים הקשורים ללאירות:  תאי מערכת העיכול מתחדשים באופן תכוף בתיווך תהליכי איתותי WNT באמצעות רשתות חלבונים – תהליכים המכונים Wnt signaling pathway. איתותי WNT נמצאו לעיתים קרובות כמופעלים באופן מוגבר ביותר בחולים בסרטן המעי הגס. במחקר זה הראו החוקרים שהמרכיב Casein kinase Iα (CKIα) שהוא רכיב של קומפלקס בטא-קטנין הוא גורם מרכזי לויסות תהליכי האיתות WNT. ממצאי המחקר העלו כי סילוק של הגן Csnk1a1 אשר מקודד את המרכיב האינזימטי Casein Kinase Iα CKIα  במעיים, גורם לפעילות רבה של WNT, אך למרבה הפלא, בלי לגרום ליצירת גרורות חדשות.
המחקר מפריך את ההנחה שמקובלת בתחום ולפיה מוטציות מסוימות הן שנותנות לתאים הסרטניים את התכונות הפולשניות אשר מחישות את התפשטות הסרטן והגרורות. בנוסף, המחקר מפענח את תהליכי הממאירות אשר לא היו מוכרים עד כה ומצביע על כך שהגן P53 יכול לדכא את חדירתם של גידולים וכך גן זה מונע מגידולים שפירים להפוך לגידולי מעיים ממאירים ' מסביר הפרופסור ינון בן-נריה, שהוביל את המחקר עם ד"ר אלי פיקרסקי.

התגלית היא פרי עבודתם של שני תלמידי מחקר במעבדתו של פרופ' בן-נריה, אלה אלידע ואריאל פריבלודה, אשר הצליחו בזמן אמת לעקוב אחרי חדירת הגידול ולאתר את גורמי התהליך בעכבר מעבדה שפיתח סרטן מעי תוך ימים.

לממצאים המוגנים כפטנט, על ידי חברת יישום – החברה למסחור הטכנולוגיות – של האוניברסיטה העברית, עשויות להיות השלכות מחקריות ויישומיות בתחום האבחון המוקדם והטיפול בסרטן המעי וכן בסוגים נוספים של סרטן.

 

דילוג לתוכן