מחקר: האזנה למוזיקה וסיכון מוגבר לדיכאון

מוזיקה. כל הזכויות שמורות.
מוזיקה. כל הזכויות שמורות.

מחקר חדש מעלה: מתבגרים המאזינים למוזיקה מצויים בסיכון מוגבר לדיכאון. קוראי ספרים וגולשי אינטרנט- בסיכון מופחת לדיכאון.

הבת המתבגרת מאזינה למוזיקה לעיתים קרובות מאד וממעטת לקרוא ספרים ? הבן גולש באינטרנט ועוסק בעיקר בפעילויות פנאי המתמצות במשחקי וידאו בפלייסטיישן ? מחקר חדש מצביע על הקשר בין פעילויות פנאי שונות כמו שמיעת מוזיקה, קריאת ספרים ועיתונים, צפייה בסרטי וידאו או טלוויזיה,  גלישה באינטרנט או משחקי וידאו לבין הסיכון לדיכאון מג’ורי.

צעירים רבים סובלים מדיכאון.  במחקר חדש שפורסם בכתב העת Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine ביקשו החוקרים לבחון בקרב בני נוער מתבגרים, את הקשר הסביבתי שבין דיכאון לבין פעילויות פנאי שונות כמו האזנה למוזיקה, צפייה בטלוויזיה, גלישה ברשת האינטרנט, משחקי וידאו או קריאת ספרים ועיתונים לבין הסיכון להפרעה פסיכולוגית של דיכאון מג’ורי- חמור.

ממצאי המחקר התבססו על בחינת 106 נבדקים, בני ובנות נוער בני כ-12 שנים, במהלך 5 שבועות, בעיר פיטסבורג בארה”ב, בין ינואר 2003 לדצמבר 2008.

ניתוח הממצאים העלה כי מתוך כלל הנבדקים 46 אובחנו כבעלי דיכאון חמור- הפרעת דיכאון מג’ורי. לאחר לאחר קיזוז משתנים כגון גיל הנבדקים, מין וגזע מצאו החוקרים כי בהשוואה למי שהאזינו למוזיקה בתדירות מינימלית, המתבגרים שהאזינו למוסיקה בתכיפות הגבוהה ביותר, היו בעלי סיכון גבוה פי 8.3 ! ללקות בדיכאון חמור.

בנוסף, העלו הממצאים כי המתבגרים שקראו עיתונים וספרים בתדירות הגבוהה ביותר, נמצאו כבעלי הסיכון הנמוך ביותר ללקות בהפרעת דיכאון- סיכון שהיה נמוך פי 10! מהסיכון של המתבגרים שקראו עיתונים וספרים בתכיפות המינימלית מבין חברי קבוצת הניסוי.

עם זאת, החוקרים לא מצאו קשר המנבא רמת סיכון בקרב מתבגרים שצפו בטלוויזיה או סרטי וידאו או שהשתמשו ברשת האינטרנט לגלישה, או שיחקו במשחקי וידאו.

ממצאי המחקר מצביעים על קשר בין דיכאון לבין פעילויות פנאי כמו שמיעת מוזיקה אולם חשוב לזכור כי מחקר זה לא מצביע על קשר סיבתי כך שלא ניתן להסיק ממנו שהאזנה למוזיקה גורמת לדיכאון. ייתכן שהאזנה למוזיקה אכן מעודדת שקיעה לדיכאון אולם ייתכן כי דווקא מתבגרים שסובלים מדיכאון נוטים להאזין למוזיקה בגלל מצבם הנפשי. עם זאת, לדעת החוקרים לממצאים אלה ישנה חשיבות אבחונית.