מחקר: היזהרו מתכשיטים מסין -עלולים לגרום נזק בריאותי במיוחד לתינוקות

תינוקות, פעוטות וילדים נוהגים להכניס לפיהם את מה שבהישג ידם. לעיתים קרובות הם אף בולעים את חפצים קטנים. ממצאי מחקר חדש, קובעים כי יש בכך סכנה ממשית לבריאותם, לנוכח הימצאות חומרים מסוכנים בפריטים מיובאים.

תכשיטים ותליונים. סכנת חשיפה לקדמיום. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC. צילום: Mabsal
תכשיטים ותליונים. סכנת חשיפה לקדמיום. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC. צילום: Mabsal

מחקר חדש של חוקרים אמריקאים, אשר פורסם בכתב העת Environmental Health Perspectives מעלה כי לאור הימצאות של המתכת הרעילה קדמיום במינונים גבוהים מהמותר בתכשיטים ומוצרים מסוימים המיובאים לארצות הברית מסין, מתעוררת סכנה רבה לבריאות הילדים ובמיוחד התינוקות. פריטים אלה מיוצאים לכל העולם, וגם לישראל, ונמכרים בהיקפים נכבדים בשווקים ובחנויות, ולכן מעוררים את הסכנה לבריאות הילדים, גם בישראל.

ריכוזי קדמיום גבוהים שנמצאו במספר תכשיטים ופריטים דומים, משכו את תשומת הלב של הועדה הצרכנית לבטיחות הצרכנים בארה”ב CPSC וזו אף גרמה לכך שבוצעו 5 מחזורים של החזרת סחורות ממדפי החנויות- ריקול RECALL בעקבות חשש לזיהום קדמיום במוצרים לילדים. על רקע זה, ערכו החוקרים את המחקר בנושא שנועד לבחון את תכולת הקדמיום ברכיבים דומים וביקש לטפל בבעיתיות שבהעדר תקן אחיד לריכוזי הקדמיום הנדרשים בתכשיטים ובהעדר התייחסות מחקרית מעמיקה באשר לשיעורי החשיפה לקדמיום.

מחקר חדש : על ההורים להזהר בחשיפת הילדים לתכשיטים מיובאים מסין -המכילים ריכוזי קדמיום גבוהים מהמותר, מחשש לנזקים בריאותיים

מטרת החוקרים הייתה לבחון את הזמינות הביולוגית של קדמיום עשרות רכיבים המצויים בתכשיטים ובמיוחד קמיעים ותליונים שעל שרשראות, שתויגו על דיי המשווקים או היצרנים כמתאימים לילדים, פריטים שנמצאו כמכילים רמות גבוהות של קדמיום- העולות על מינון של 10,000 PPM- חלקיקים למיליון.מרבית הפריטים היו סחורה פשוטה ונמכרו במחיר של עד 5$.  ממצאי המחקר העלו כי בפריטים מסוימים שנבחנו תחת תנאים כאילו הוכנסו לפיו של אדם (תמיסה בתנאי מעבדה מסומים) כמו תליון בצורת כדורגל, נמצאה רמה חריגה של קדמיום בשיעור של מעל 200 מיקרוגרם- יותר מפי 100 מהמומלץ. השיעור המומלץ הוא 18 מיקורגרם של קדמיום בחשיפה כזו.

ממצאי המחקר העלו כי מתוך פריטי התכשיטים שנבחנו כאילו נבלעו, נמצאו פריטים מסוימים כגון תליון בצורת לב שבהם הייתה רמה חריגה של קדמיום בשיעור של 20,000 מיקרוגרם – פי 100 מהמותר. השיעור המומלץ הוא 200 מיקורגרם של קדמיום בחשיפה כזו. דגימות תכשיטים נוספים העלו כמויות של יותר מ1,000 מיקרוגרם.

החוקרים מצאו כי ככל שהפירטים מצויים יותר זמן בקיבה של התינוק או הילד, שיעורי ההפרשה של קדמיום מתוך התכשיט, גדלים יותר ויותר ובכך גורמים לילד נזק פוטנציאלי רב יותר. שימוש רגיל בתכשיטים ובפריטים כאלה פוגע בציפוי של התכשיט ולכן החוקרים בחנו גם דגימות של תכשיטים שבהם הציפוי היה פגוע. במבדקים אלה, מצאו החוקרים כי חלק מהפריטים גרמו לחשיפה ליותר מ-30,000 מיקרוגרם של קדמיום – יותר מפי 30 מהמותר.

מחקר זה מתפרסם על רקע בחינה שערכה סוכנות הידיעות AP לאחרונה ובה נמצא כי תכשיטים פשוטים ובמיוחד תליונים ושרשראות, ובעיקר המיובאים מסין אל ארצות הברית, מכילים כמויות גדולות מן המותר של המתכת הרעילה קדמיום. ריכוזים אלה היו גדולים בהרבה מן התקן המותר, ומהשיעור של קדמיום בפריטים אחרים, וחשיפה אליהם עשויה לגרום לבעיות בריאותיות מגוונות הנובעות מחשיפה לקדמיום.

המתכת קדמיום וגם התרכובות שלה, מסוכנים לבני אדם ולבעלי חיים. הם מצטברים בגוף, ועשויים להוביל למגוון מחלות ותופעות רפואיות וביניהם שילשולים, הקאות, בחילות וכאבים בבטן, וכן בעיות בלחץ הדם, פגיעה בתפקוד ומחלות כבד, בריאות, מחלות בעצמות, בעיות בתפקודי הכליות, שיבושים מטבוליטיים ועוד. הקדמיום הינו חומר מסרטן- ממצאי מחקרים העלו כי חשיפה אליו גורמת לתחלואה במחלת סרטן הערמונית וסרטן הריאות לדוגמה. בנוסף, חשיפה רבה לקדמיום עלול לגרום לנזקים בהתפתחותו התקינה של העובר והתינוק לאם בהריון אשר נחשפת לחומר וכן עלולים לגרום מומים ונזק מוחי לילדים.

חשוב לדעת כי מזון שגדל תוך שימוש בדשנים המכילים ריכוזי קדמיום גבוהים וטבק הם גורמים מרכזיים ביצירת ריכוזי קדמיום בגוף האדם.

לסיכום המחקר, קובעים החוקרים כי על ההורים להקפיד כי הילדים לא יהיו חשופים לתכשיטים ופריטי לבוש כמו שרשראות, עגילים ותליונים המכילים  ריכוזים של המתכת הרעילה קדמיות. ההורים נדרשים להקפיד על כך שהילדים לא ילבשו פריטים אלה או יענדו אותם וגם שפריטים אלה לא יהיו זמינים בסביבתו של הילד או התינוק, באופן שהוא יוכל לשחק איתם, להכניס אותם לפיו או לבלוע אותם.