מחקר: הצלחה בשיקום תאי עצב

חוקרים הצליחו לאפשר גדילה של תאי עצב בעזרת ניטרול של שני גנים

האם מדענים יצליחו לפתח תרופה על בסיס גנטי שתאפשר צמיחה של תאי עצב שיאפשרו לשקם מחלות ופגיעות עצביות היוצרות ליקויים, בעיות אורטופדיות, ושיבושים תפקודיים הקשורים למערכת העצבים המרכזית ?

מבנה של נוירון -תא עצב.מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-sa-by איור: Interiot Dhp1080
מבנה של נוירון -תא עצב.מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-sa-by איור: Interiot Dhp1080

תיקון תאים של מערכת העצבים המרכזית נחשב לבעיה מורכבת במיוחד לנוכח האורך הרב יחסית שהאקסונים- צריכים לצמוח כדי לשקם את הפעילות העצבית ולהתחבר אל נקודת היעד שתאפשר חיבור עצבי. עם זאת קיים הכרח בהתחדשות צמיחת האקסום בתאי העצב על מנת לאפשר שיקום תפקודי.

ממצאי מחקר חדש מרמזים על כיוון מחקרי חדש שמאפשר פתרון בתחום זה: החוקרים הצליחו לפגוע בפעילות של שני גנים במשולב באופן שהביא לצמיחה עצבית מוגברת פי 10. החוקרים פגעו בפעילות של שני החומרים : חומר מווסת שלילי של mammalian target of rapamycin המכונה PTEN phosphatase and tensin homologue וחומר מדכא ציטוקין SOCS3 suppressor of cytokine signalling 3 המהווה ווסת שלילי של JAK/STAT.

כל אחד משני הגנים מווסת פעילות אחרת אולם הפחתת פעילותם במשותף הביאו לתוצאה המיוחלת של צמיחה מוגברת של האקסון העצבי.

החוקרים מסכמים כי ממצאים אלה מעלים כי הפעלה והשבתה של נתיבים אלה עשויה להוות בסיס יעיל של התחדשות אקסונית תאית במבוגרים הסובלים מבעיות במערכת העצבית המרכזית, באופן המהווה צעד קדימה למציאת מענה טיפולי לשיקום תפקודי.

ממצאי המחקר החדש פורסמו בכתב העת המדעי היוקרתי Nature על ידי חוקרים אמריקאים מאוניברסיטת קיימברידג’, אוניברסיטת מיאמי, מכון MIT , בית הספר לרפואה של הארוורד ואוניברסיטת קליפורניה.