מחקר חדש: חיידקים פרוביוטיים עלולים להוביל לזיהום אצל ילדים חולים

מחקר חדש מצא שמתן פרוביוטיקה לילדים מאושפזים ביחידות לטיפול נמרץ בבתי חולים עלולה להוביל לזיהומי דם, ובמקרים מסוימים נזקיה עולים על תועלתה

מדענים ישראלים ואמריקאים מהטכניון ומבית החולים לילדים בבוסטון מצאו במחקרם שצריכת פרוביוטיקה עלולה להוביל לזיהומי דם. המחקר החדש הוכיח שחיידקים פרוביוטיים עלולים להוביל לזיהום אצל ילדים חולים. המחקר שנערך על ידי חוקרי הטכניון וחוקרים מבית החולים לילדים בבוסטון הראה שבנסיבות מסוימות, הסיכון הנלווה לנטילת פרוביוטיקה עלול לעלות על תועלתה.

פרוביוטיקה היא אמצעי מקובל בטיפול רפואי, והשימוש בה בבתי חולים מתרחב בהתמדה כאמצעי למניעת שלשול, מחלות מעיים ובמקרים מסוימים גם נגד דלקת ריאות, דלקת לבלב ואלח דם (ספסיס). המדענים פרופסור רועי קישוני ודוקטור עידן ילין מהטכניון לצד קבוצות המחקר של פרופסור גרגורי פריבי ופרופסור תומאס סנדורה ביקשו במחקרם לבדוק את היבטיה השונים של צריכת פרוביוטיקה.

חיידקי אי-קולי. מקור: ויקיפדיה. צילום ועיבוד באדיבות Eric-Erb and Christopher-Pooley-US-Agricultural-Research-Service
חיידקים. פרוביוטיקה עלולה גם להזיק.  מקור: ויקיפדיה. צילום ועיבוד באדיבות Eric-Erb and Christopher-Pooley-US-Agricultural-Research-Service

ממצאי המחקר הראו שצריכת חיידקים פרוביוטיים עלולה לגרור תופעות לוואי חמורות. במחקרפם בדקו המדענים האם אותם חיידקים פרוביוטיים מוצאים את דרכם לדם וגורמים לזיהום דם. ההשערה שפרוביוטיקה עלולה לגרום נזקים כאלה כבר עלתה בעבר, אך טרם הוכח קשר סיבתי לגבי הסוגיה באופן נחרץ. במחקר זה בעזרת טכנולוגיות מתקדמות של מיפוי גנומי מלא, הראו המדענים שבמקרים מסוימים, מקור החיידקים מחוללי הזיהום נמצא בתכשיר הפרוביוטי שניתן למטופל.

המחקר שהתפרסם לפני מספר ימים ב- Nature Medicine התבסס על נתונים שנאספו במשך חמש שנים וחצי ממטופלי חדר הטיפול הנמרץ בבית החולים לילדים בבוסטון. במהלך תקופה זו טופלו ביחידת הטיפול הנמרץ מעל 22,000 חולים. 552 מהם קיבלו במסגרת הטיפול קפסולות פרוביוטיקה המכילה חיידקי Lactobacillus rhamnosus מתת-זן הנקרא LGG. במהלך המחקר איבחנו המדענים זיהום דם (Lactobacillus rhamnosus) אצל שישה מטופלים – כולם מאותה קבוצה שקיבלה טיפול פרוביוטי. בקרב אלפי המטופלים שלא קיבלו פרוביוטיקה לא נרשם זיהום דומה.

החוקרים מספקים במאמרם ראיות לכך שמקורו של זיהום הדם אכן נעוץ בצריכת החיידקים הפרוביוטיים. על מנת להוכיח שהחיידקים גורמי הזיהום הגיעו מהתכשיר הפרוביוטי המדענים השתמשו בכלים גנומיים חדשניים. במרכז הגנומי בטכניון שיחזרו מדענים במלואם את רצף הדי-אן-איי של החיידקים שבודדו מהזיהומים לצד רצף הדי-אן-איי של חיידקים שנלקחו מקפסולות של התכשיר הפרוביוטי. כך התברר שהחיידקים בדם אף הם מתת הזן LGG. ניתוח נוסף של המידע העלה שלא ניתן להפריד גנטית בין שושלות החיידקים שנמצאו בתכשיר ובדם.

נוסך על כך, המגוון הגנטי המצומצם שנמצא בקפסולות שוחזר במידה רבה בבידודים מהדם. כמו כן בחלק מהחיידקים האמורים שנמצאו בדם גילו המדענים מוטציות חדשות שלא זוהו בחיידקים בקפסולה, כולל מוטציה שמקנה לחיידקים עמידות לאנטיביוטיקה שזוהתה בבידוד מאחד החולים. כלומר מלבד סכנת הזיהום, טמונה בצריכת פרוביוטיקה גם סכנה להתפתחות של חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה – אחד התהליכים הפוגעים ביעילותם של טיפולים רפואיים ומסכנים את המטופל.