מחקר חדש יסייע לחולי אטקסיה

מענק ייחודי יאפשר מחקר חדש אשר יסייע לחולי אטקסיה

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבור
כאבי מפרקי ידיים. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by. צילום: Biswarup Ganguly

מחקר חדש יגלה כיצד לגרות את המוח כדי להתגבר על חוסר קואורדינציה או תנועות מגושמות של הגפיים

פרופ' עופר דונחין מהמחלקה להנדסה ביו-רפואית וממרכז זלוטובסקי למדעי העצב באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, וד"ר דגמר טימן מהאוניברסיטה הרפואית של אסן בגרמניה, קיבלו מענק מחקר יוקרתי בשם DFG (קרן מחקר גרמנית), כדי לחקור טיפולים לאטקסיה. אטקסיה בעיה של חוסר קואורדינציה או תנועות מגושמות של הגפיים שלא כתוצאה מחולשת שרירים) ואת האפשרות להשתמש בגירוי שאינו פולשני כדי לשפר את יכולת השימור של מה שנלמד בעבר.

פרופ' עופר דונחין וד"ר דגמר טימן מתעניינים במיוחד בתופעה זו, אטקסיה, שקשורה במוח הקטן ובהפרעות התנועה שנגרמות מהתנוונות שלו. מאז שנת 2005 פועלים החוקרים במטרה לבחון כיצד דפוסי ניוון ספציפיים במוח הקטן קשורים לקשיי תנועה ספציפיים. היום באפשרותם לבודד שני אזורים, אחד הקשור לטעויות שנגרמות בשל כוחות בלתי צפויים והשני, הקשור לטעויות שנגרמות בשל הפער בין מה שאנו מרגישים לבין מה שאנו רואים. בשני המקרים, הטעות כמעט זהה והתגובה של הפרטים השונים אליהם גם היא כמעט זהה. עם זאת, המקור לטעות הוא שונה ונובע מחלקים שונים של המוח הקטן. החוקרים מציעים למנף את גישה זו כדי לבודד את האזורים במוח הקטן, שאחראים באופן ספציפי על הזיכרון לטווח ארוך של טעויות.

"דבר זה הוא חשוב, משום שאם אנחנו רוצים לעזור לאנשים הסובלים מאטקסיה, אנחנו חייבים להיות מסוגלים להבין באיזה חלק של המוח שלהם הם משתמשים לאחסון ארוך טווח של טעויות ושל תיקונים. אם החלק הזה פגוע, זה עלול להוביל לגישה שונה של שיקום. אם החלק הזה לא פגוע, אולי ניתן למצוא דרך 'לטעון במלואו' את החלק הזה במהלך הלמידה, ובכך לעזור בהתאוששות", טוען פרופ' דונחין.

לאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ולאוניברסיטת אסן יהיו מערכים זהים. באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פרופ' דונחין וצוותו ינהלו את הניסויים, ואילו ד"ר טימן והצוות שלה, שלהם יש גישה לחולים באטקסיה, יבצעו את השלב הקליני בניסויים.

דילוג לתוכן