מחקר חדש: סיבים תזונתיים מפחיתים תחלואה ומוות

מחקר חדש מצביע על יתרונות רפואיים נוספים משמעותיים לסיבים תזונתיים וכן ליתרון לצריכתם מדגנים, על פני ירקות ופירות

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
סיבים תזונתיים בירקות ופירות- פחות אפקטיביים? כל הזכויות שמורות לפורטל הדוקטור.

מחקר חדש מצביע על קשר רפואי נוסף בין סיבים תזונתיים מדגנים למניעת מחלות ומוות

מחקר חדש: סיבים תזונתיים מפחיתים תחלואה ומוות

מחקרים קודמים הצביעו על הקשר בין צריכת סיבים תזונתיים להגברת תחושת השובע ולירידה במשקל, לסובלים מעודף משקל, לשמירה על הבריאות במגוון מישורים וביניהם- הפחתת רמות הכולסטרול, שיפור תהליכי פירוק הסוכר, סכרת ורגישות לאינסולין, יעילות כנגד סוגי סרטן וביניהם סרטן המעי הגס ועוד.

מחקר חדש שפורסם על ידי חוקרים באונ' בכתב העת Archives of Internal Medicine מצביע על קשר בין צריכת סיבים תזונתיים, לבין שיעורי תחלואה מופחתים ושיעורי תמותה נמוכים.

עוד שופך המחקר אור על מקור הסיבים התזונתיים כגורם המשפיע על יעילותם: כך נמצא כי סיבים תזונתיים שמקורם בדגנים, אך לא מכל סוגי הדגנים, נמצאו כבעלי קשר לתחלואה ותמותה מופחתת יותר בהשוואה לצריכת סיבים תזונתיים מפירות וירקות או מקטניות .

המחקר התבסס על תשובות לשאלוני תזונה של כ400,000 גברים ונשים במהלך תשע שנים של מחקר מעקב. במהלך התקופה נפטרו כ-20,000 גברים וכ-11,000 נשים. החוקרים בחנו את נתוני התמותה והמחלות והעלו ממצאים מעניינים לפיהם צריכת סיבים תזונתיים נמצאה כקשורה לסיכוי התמותה באופן כלליי: גברים שצרכו כמות סיבים מירבית (כ-30 גרם סיבים לגברים ו-כ26 גרם לנשים) היו בסיכון נמוך של מעל 20% למוות, בהשוואה למי שצרך את הכמויות הנמוכות ביותר של סיבים ( כ-13 גרם בגברים וכ-11 גרם סיבים תזונתיים בנשים).

זאת ועוד- מן המחקר עלה כי סיבים תזונתיים היו מקושרים לסיכוי תמותה מופחתים כתוצאה ממחלות מסוימות- מחלות לב ועורקים כליליים (מחלות קרדיו-וסקולריות), מחלות זיהומיות ומחלות בדרכי הנשימה. הסיכון לחלות במחלות אלה בקרב מי שצרך יותר סיבים תזונתיים היה נמוך יותר: בגברים- סיכון נמוך ב24-56% ובקרב נשים סיכון מופחת ב- 34-59% לחלות במחלות אלה.

כמו כן, מניתוח הממצאים עלה כי קיים קשר הפוך בין צריכת סיבים לתמותה ממחלת הסרטן, בקרב גברים, אך לא בקרב נשים.

המינון המומלץ לצריכת סיבים תזונתיים לגבר הינו כ35-42 גרם ליום ואילו לנשים בין 24 ל- 28 גרם סיבים תזונתיים ליום.

סיכום מסקנות החוקרים היו כי בהרכבת התפריט התזונתי, יש להביא בחשבון את הממצא המרכזי לפיו תזונה המשלבת סיבים תזונתיים , ובמיוחד כאלה שמקורם בדגנים, מפחיתה את הסיכון למוות בכלל ובפרט כתוצאה ממחלות לב ועורקים כליליים (מחלות קרדיו-וסקולריות), מחלות זיהומיות ומחלות בדרכי הנשימה.

קישור לתקציר המחקר אודות הקשר בין מוות ממחלות הסרטן, מחלות לב, זיהומים ובעיות בדרכי הנשימה לבין צריכת סיבים תזונתיים

דילוג לתוכן