מחקר: חופשה מושלמת לבריאות טובה

באיזה אופן יציאה תכופה לחופשה משפיעה על הבריאות שלנו ? ממצאי מחקר חדש מעלה כי יציאה לחופשה משפיעה על בריאות הגוף שלנו בפרמטרים רפואיים. תוצאות המחקר העלו כי אנשים שלוקחים חופשות בתדירות גבוהה למספר ימים גבוה דיווחו על רמות לחץ נמוכות יותר בממוצע והיו בסיכון נמוך יותר ללקות בסינדרום המטבולי. זאת לצד ממצאים של מחקרים שלא מצאו קשר בין רמת האושר הכללית לבין יציאה לחופשה.

חופשה משפחתית חלומית ביעד מעניין או חופשה זוגית ביעד אקזוטי משפיעים על הבריאות והנפש. חופשה טובה בטיסה ליעד מהנה יכולה לשפר את הגיבוש המשפחתי, לקרב בני זוג, להגביר לכידות משפחתית ולאפשר למי שיצא לנופש להתרגע, לצבור כוחות, להתרענן, לחוות ולהנות.

חופשה מהנה ונופש מסייעים לבריאות. צילום: Pixabay romaneau Français
חופשה מהנה ונופש מסייעים לבריאות. צילום: Pixabay romaneau Français

חופשה מועילה לבריאות

עם זאת האפקט יכול להיות קצר מועד. ממצאי מחקרים שונים מצאו כי רמת הסיפוק, שמחה ושביעות הרצון התגלה אצל אנשים דווקא לפני תחילת החופשה.  זאת ככל הנראה בשל התפיסות, התחושות והדמיון לגבי החופשה המעלה את שביעות הרצון מהחיים. עם זאת מספר מחקרים מצאו כי לאחר החופשה חוזרת רמת שביעות הרצון והסיפוק מהחיים לרמה שבה היתה החופשה לפני היציאה לבילוי.

במחקרם העדכני מדענים אמריקאים ביקשו לבחון את הקשר בין יציאה לחופשה לבין מדדים בריאותיים הקשורים למדדים מטבולים. במחקר בחנו המדענים כמה פעמים יצאו 63 המשתתפים במחקר לחופשה וכמה ימי חופש הם נפשו במהלך השנה האחרונה.  המשתתפים עברו בדיקות דם לבחינת המדדים הרפואיים המטבוליים בגופם. זאת לצד שאלונים שמילאו.

יציאה לחופשה מפחיתה סיכון לתסמונת מטבולית

המחקר אודות הקשר בין תדירות חופשה לסינדרום המטבולי ראה אור בכתב העת פסיכולוגיה ורפואה על ידי חוקרים באוניברסיטת סיריקיוז בניו יורק, ארצות הברית.

תוצאו המחקר העלו כי משתתפים שיצאו לחופשה בתדירות גבוהה יותר היו בעלי סיכון נמוך יותר ב-24% ללקות בסינדרום המטבולי (תסמונת מטבולית). כמו כן המדענים מצאו כי מי שיצא לחופשה יותר פעמים היה עם פחות תסמינים מטבוליים (8% הפחתה בסיכון).

תסמונת מטבולית היא קבוצה של סימפטומים שהופעתם באדם מגבירה את הסיכון שלו לחלות במחלות לב וכלי דם ובמחלת סוכרת מסוג 2. מאפייני התסמונת המטבולית הם עודף לחץ דם, טריגליצרידים בדם, HDL נמוך והשמנה בטנית.

המדענים מצאו כי כל פעם שאדם יצא לחופשה נוספת, ירד הסיכון לתסמונת המטבולית ברבע. כלומר מי שיצא לחופשות בתדירות רבה, היה בסיכון נמוך יותר ללקות בתסמונת.

ממצאי מחקר זה מצטרפים למחקרים נוספים באשר לקשר בין בריאות גופנית ורווחה נפשית לבין יציאה לנופש בחו”ל או בארץ, חופש, חופש משפחתי, בילוי ממושך של המשפחה או בני זוג. כך לדוגמה נמצא קשר בין יציאה לחופשה לבין סיכון מופחת למחלות לב.